کد خبر: ۴۴۹۲۶
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳

پیش بینی افزایش۵۰ درصدی ذخایر معدنی۷۰۰ میلیارد دلاری
رئیس ایمیدرو اعلام کرد:

پیش بینی افزایش۵۰ درصدی ذخایر معدنی۷۰۰ میلیارد دلاری

رئیس ایمیدرو با اعلام ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد دلاری ذخایر معدنی در سال‌های گذشته ، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این رقم با توجه به ذخایر جدید ، ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به ذخایر جدید کشف شده پیش‌بینی می‌کنیم ارزش ذخایر معدنی تا پایان سال 96 نسبت به رقم 700 میلیارد دلاری قبلی، 50 درصد افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به فراخوان واگذاری 5 طرح اکتشافی ذخایر معدنی، افزود: معادن کوچک و متوسط تا 100 درصد قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند و در مورد معادن بزرگ نیز از شرکت‌های خصوصی به عنوان شریک استفاده می‌کنیم. 

این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربع از فلات مرکزی آغاز شده، گفت: از دریای عمان تا خراسان رضوی در پهنه‌ای به عرض 20 کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام شده و در مذاکره‌ای که اخیراً با افغان‌ها داشیم، قرار شد کار اکتشاف را در خارج از مرز نیز انجام دهیم.

کرباسیان با اشاره به برخی دلایل عقب‌ماندگی فعالیت‌های اکتشافی در کشور، گفت: کافی نبودن بودجه و ریسک بالای اکتشاف باعث شده تا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت زیادی نکند و دولت نیز منابع مالی لازم را برای این کار نداشته باشد.

به گفته وی، طی دو سه سال اخیر در زمینه اکتشاف معادن حدود 200 میلیارد تومان از سوی ایمیدرو هزینه شده که باید تلاش شود تا ذخایر احتمالی به ذخایر قطعی تبدیل شوند.

وی با اشاره به شروع اکتشاف عناصر نادر خاکی در کشور از سال 93 ، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که برای اکتشاف در محدوده 250 هزار کیلومتر مربعی انجام شده، کار اکتشاف پیشرفته 50 هزار کیلومتر مربع در حال انجام است و 200 هزار کیلومتر مربع نیز برای واگذاری به بخش خصوصی، آزاد شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو از تشکیل تیم مشترکی با سازمان زمین‌شناسی برای پیشرفت فعالیت‌های اکتشافی خبر داد و گفت: نیمه اول سال آینده خبرهای خوبی در این زمینه منتشر خواهد شد. سال گذشته 130 میلیارد تومان توسط سازمان توسعه معادن در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری شد و امسال نیز میزان زیادی سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است.

کرباسیان بر لزوم استفاده از فناوری روز دنیا جهت جبران عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف تأکید کرد و گفت: در حال حاضر از متخصصین اروپایی، کانادایی،‌ استرالیایی، آفریقایی، هندی و چینی در زمینه اکتشاف استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ