کد خبر: ۴۴۹۸۳
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴

فرمول سازمان بورس برای حداکثر اعتبار کارگزاری ها به سهامداران/ واکنش اولیه

فرمول سازمان بورس برای حداکثر اعتبار کارگزاری ها به سهامداران/ واکنش اولیه

سازمان بورس فرمولی برای حداکثر اعتبار کارگزاری ها به سهامداران تعیین کرد که با واکنش اولیه گروهی از کارگزاران روبرو شده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی بروز مسائلی درباره معاملات اعتباری یکی از شرکت های کارگزاری، سازمان بورس ،حداکثر اعتباری را برای کارگزاری تعیین کرد.

محمد عطایی با صدور ابلاغیه ایی ، سقف مجموع خالص بدهی شرکت های کارگزاری به شرکت سپرده گذاری مرکزی بابت معاملات اوراق بهادار ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: مجموع خالص بدهی هر یک از شرکت های کارگزاری بابت معاملات اوراق بهادار که تسویه آنها با شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام نشده است، نباید از مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت های کارگزاری به علاوه ضمانت نامه بانکی این شرکت ها نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین میزان سهم مشارکت آنها نزد صندوق تضمین بیشتر باشد.

در صورت نقض این سقف تعهدات از سوی شرکت های کارگزاری معاملات خرید بالاتر از این سقف تا رسیدن به حد مجاز فوق ابطال و کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال این معاملات صرفاً با شرکت های کارگزاری می باشد.

براساس این گزارش، این ابلاغیه در حالی از 10 اسفند صادر شده که اکثر شرکت های کارگزاری در واکنش اولیه به آن ، درچار سردرگمی شده و برخی اعلام کرده اند این رویه قابل اجرا نبوده و به دلیل تعدد شعب و انجام معاملات متعدد، نمی توانند هر روز مجموع حقوق صاحبان سهام را محاسبه کنند.

گروهی دیگر هم تعیین حداکثر اعتبار را رویه ایی درست می دانند و معتقدند باید محدودیت هایی اعمال شود تا مسائل چند وقت اخیر یکی از شرکت های کارگزاری که موجب بروز دردسرهایی شده ، تکرار نشود.

این درحالی است که از قرار معلوم کانون کارگزاران بورس نیز نسبت به این ابلاغیه، نکاتی را مدنظر دارد و قرار است به مسئولان سازمان بورس اعلام شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ