کد خبر: ۴۴۹۸۸
۰:۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵

تحلیلی از بودجه سال جاری و آینده ذوب آهن و چند نکته
یک کارگزاری بررسی کرد:

تحلیلی از بودجه سال جاری و آینده ذوب آهن و چند نکته

یک کارگزاری تحلیلی از بودجه سال جاری و آینده ذوب آهن که از ۲۲ دی دور از تابلوی معاملات است، ارایه و نکاتی را مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب آهن که از 25 دی تا کنون به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات با توقف نماد روبرو است، با سرمایه جدید بیش از 3.3 هزار میلیارد تومانی، اولین درآمد هر سهم مالی آینده را با 34 ریال زیان پیش بینی کرده است.

در این رابطه ، کارگزاری آبان در تحلیلی از آخرین وضعیت "ذوب" ، اعلام کرد شرکت ذوب آهن که در سال جاری با افتتاح بزرگترین کارخانه تولید ریل خاورمیانه از یکسو و فروش دارایی های ثابت خود از سوی دیگر 2 ریال سود (با سرمایه 33 هزار میلیارد ریالی) به ازای هر سهم برای سال 95 را پیش بینی کرده بود، در بودجه فعلی خود 199 ریال زیان به ازای هر سهم برای سال جاری را برآورد کرده است.

این در حالی است که ذوب در سال گذشته با سرمایه فعلی 337 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده اما برای سال 96 ذوب آهن پیش بینی کرده بتواند زیان هر سهم خود را به (34) ریال برساند.

برآورد کاهش مقداری فروش محصولات مهم مانند میلگرد و تیرآهن در داخل و خارج کشور از یکسو و برآورد عدم فروش ریل در سال 95 موجب شده مبلغ فروش پیش بینی شده در بودجه فعلی 16 درصد کمتر از بودجه قبلی برآورد گردد. این رخداد در کنار کاهش 10 درصدی بهای تمام شده سبب شده ذوب آهن در بودجه فعلی برای سال جاری (419) میلیارد ریال زیان ناخالص برآورد کند در حالیکه در بودجه قبلی 2,419 میلیارد ریال سود ناخالص پیش بینی شده  بود.

یکی از نکات مهم در بودجه فعلی ذوب آهن در نظر گرفتن افزایش نرخ مصرف 7 درصدی زغال سنگ برای سال جاری نسبت به بودجه قبلی است. وجود این رخداد نشان می دهد افزایش 25 درصدی مد نظر فروشندگان کنسانتره کک شو به ذوب در سال جاری مورد موافقت این شرکت قرار نگرفته است.

نکته دیگری که در بودجه فعلی سال 95 شرکت در سال جاری باید به آن توجه کرد،کاهش نرخ مصرف سنگ آهن نسبت به بودجه قبلی است در حالی که روند قیمت سنگ آهن در سال جاری صعودی بوده است.

شرکت برای سال آینده پیش بینی کرده مبلغ فروش 17 درصد بیشتر از سال 95 باشد. یکی از مهمترین عوامل موثر در این افزایش،رشد دور از انتظار مبلغ فروش محصولات فرعی شرکت نسبت به سال گذشته است که تحقق آن کمی دور از ذهن به نظر میرسد.سایر عوامل موثر در پیش بینی افزایش مبلغ فروش ذوب،برآورد فروش 120 هزار تن ریل و تقویت فروش صادراتی شرکت است.

علی رغم اینکه نرخ بهره تسهیلات دریافتی از 24 درصد در بودجه قبلی به 19 درصد در بودجه فعلی کاهش یافته است اما مانده تسهیلات پیش بینی شده برای سال جاری در بودجه فعلی 27 درصد افزایش نسبت به بودجه قبلی را نشان میدهد که این رخداد در نهایت سبب شده ذوب آهن در بودجه فعلی برای سال 95 (6,249) میلیارد ریال هزینه مالی پیش بینی کند که این مبلغ نسبت به بودجه قبلی افزایش 20 درصدی را نشان میدهد. برای سال 96 اما ذوب آهن پیش بینی کرده بتواند هزینه مالی خود را بواسطه کاهش 7 درصدی در مانده تسهیلات به (5,849) میلیارد ریال برساند.

شرکت در بودجه قبلی برای سال 95 عمدتا بواسطه پیش بینی سود حاصل از فروش دارایی های ثابت،برآورد کرده بود بتواند 4.72 هزار میلیارد ریال درآمد غیر عملیاتی (142 ریال به ازای هر سهم با سرمایه) فعلی داشته باشد که در بودجه فعلی عدم فروش دارایی های ثابت طبق پیش بینی موجب شده است درآمد غیر عملیاتی خود برای امسال را با کاهش 55 درصدی نسبت به بودجه قبلی برآورد کند. اما شرکت برای سال اینده همچنان خوشبین به فروش دارایی های ثابت خود است و  پیش بینی کرده بتواند 4.4 میلیارد ریال درآمد غیر عملیاتی داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ