کد خبر: ۴۶۱۸۹
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱

شرط قیمت گذاری واقعی سنگ آهن
مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد:

شرط قیمت گذاری واقعی سنگ آهن

مدیرعامل بورس کالا با اعلام اینکه بورس کالا کانون اصلی کشف قیمت واقعی سنگ آهن می‌شود گفت: موفقیت در قیمت گذاری سنگ آهن منوط به ورود شرکتهای بزرگ سنگ آهنی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد سلطانی نژاد در خصوص نقش بورس کالا در شفاف سازی قیمت سنگ آهن به تسنیم گفت: در پیش گرفتن اقدامات عملی به منظور تحقق این مساله منوط به حضور و پذیرش شرکت های سنگ آهنی در بورس کالا است.

وی افزود: با توجه به تقویت فرایند قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالا ، طی دو سه ماه گذشته به موجب ماده 37 قانون رفع موانع تولید، درخواست هایی از سوی شرکت های سنگ آهنی برای پذیرش محصولات در بورس کالا ارایه شده است.

این مقام مسئول سهم شرکت های متوسط و کوچک سنگ آهنی از این بازار را تنها  5 درصد عنوان کرد و گفت: موفقیت بورس کالا در روند قیمت گذاری سنگ آهن منوط به ورود شرکت های بزرگ سنگ آهنی در این بازار است.با توجه به اهمیت این مساله، بورس کالا در مذاکره با شرکت ها و تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن تلاش دارد تا شرایط را برای پذیرش محصولات آنها به منظور تمرکز قیمت گذاری سنگ آهن تسهیل سازد.

سلطانی نژاد افزود: دولتی بودن شرکتهای سنگ آهنی و فولادی در گذشته سبب شده بود تا این شرکت ها در خصوص قیمت گذاری سنگ آهن مشکلی نداشته باشند اما اکنون با خصوصی شدن نیاز به تغییر روش قیمت گذاری ضروری شده و تنها مکانی که می‌توان قیمت سنگ آهن را بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت واقعی و معامله کرد، بورس کالا است.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه قیمت گذاری سنگ آهن به دلیل تنوع فرآورده های سنگ آهنی و تعدد معاملات آنها و همچنین محل تحویل محصول باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، تاکید کرد: در جلساتی که با بزرگان صنعت سنگ آهن در حال برگزاری است در خصوص انواع و اقسام محصولات و روش های مختلف کشف قیمت آنها به گفت و گو می پردازیم و امیدوار هستیم که خروجی مناسبی از این جلسات بیرون بیاید.

سلطانی نژاد از تفاوت در محاسبه هزینه‌های شرکت های سنگ آهنی و فولادی به عنوان یکی از گره‌های موجود در اقتصاد کشور نام برد و گفت: در حال حاضر هزینه سنگ آهنی‌ها ریالی است و با تورم ریال هم مواجه اند اما محصول نهایی این زنجیره که فولاد است، همواره بر اساس قیمت های واقعی به فروش می‌رسد. بر این اساس نوساناتی که ایجاد می‌شود همواره سبب شده حاشیه سود سنگ آهنی ها نزولی باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید ترتیبی قرار داده شود که هر دو صنعت سنگ آهن و فولاد از ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند به تناسب فعالیت بهره‌مند شوند تصریح کرد: براین اساس در پروسه قیمت گذاری سنگ آهن در ابتدا باید مشخص شود که در زنجیره تولید فولاد، کدام محصول با توجه به ترکیب سهامداری آنها، می تواند از سوی بورس کالا قیمت گذاری شود، همچنین باید تمامی ذی نفعان این زنجیره اعم از خریداران و فروشندگان و مناسبت های آنها مشخص شود.

به گفته سلطانی نژاد، اگر در خصوص سنگ آهن مکانیزم بازار و قیمت گذاری آن به خوبی طراحی شود، در مورد دیگر اجزای زنجیره سنگ آهن مانند کنسانتره و گندله این مشکل وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ