کد خبر: ۴۶۳۵۴
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵

خودروسازان، پیشرو در رشد شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی

خودروسازان، پیشرو در رشد شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی

گزارش بانک مرکزی از وضعیت تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی کشور نشان می دهدگروه تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر بیشترین اثر را بر مثبت شدن این شاخص در ۹ ماهه امسال گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رشد تولید ناخالص داخلی در گروه صنایع و معادن بنا بر آمار بانک مرکزی در فصل پاییز 2.4 درصد و در 9 ماهه نخست امسال 0.3 درصد رشد را ثبت کرد اما رشد این گروه در 9 ماهه پارسال منفی 6.9 درصد و برای کل پارسال منفی 3.1 درصد ثبت شده بود.

اکنون محاسبات انجام شده در زمینه شاخص کل تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور (کارگاههای دارای 100 نفر کارکن و بیشتر) در 9 ماهه امسال بر مبنای سال پایه 90 نشان می دهد که این شاخص به عدد 96.9 رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال معادل 6.8 درصد افزایش یافته است.

در نه ماهه اول سال 95 شاخص تولید 14 گروه صنعتی در مقایسه با دوره مشابه سال 94 افزایش داشته که گروه تعمیر و نصب ماشین آلات و تجهیزات با افزایشی معدل 37 درصد بیشترین میزان افزایش را تجربه کرده است.همچنین شاخص تولید 9 گروه صنعتی دیگر در 9 ماهه نخست سال 95 نسبت به دوره مشابه سال 94 کاهش داشته که بیشترین کاهش معادل 29 درصد و متعلق به گروه تولید محصولات رایانه ای، الکترونیکی و نوری است.شاخص تولید گروه دارو و فرآورده های دارویی شیمیایی و گیاهی نیز به طور تقریبی ثابت بوده است.

در بین 6 گروه صنعتی مهم شامل تولید مواد و محصولات شیمیایی، تولید فلزات اساسی، تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر، تولید محصولات کانی غیرفلزی(شامل سیمان، کاشی و ...)، تولید مواد غذایی و تولید ماشین آلات مولد و انتقال نیروی برق و دستگاه های برقی در مجموع حدود 83 درصد ارزش افزوده کارگاه های بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده اند.

در این میان تنها فقط شاخص تولید گروه صنایع تولید محصولات کانی غیر فلز» در دوره 9 ماهه امسال معادل 7.4 درصد کاهش داشته و سایر گروه های صنعتی مهم افزاش شاخص تولید را تجربه کرده اند.

با در نظر گرفتن ضریب ارزش افزوده صنایع و درصد تغییر شاخص تولید آنان مشخص می شود گروه صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی بیشترین تاثیر منفی و گروه صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته اند.

همچنین اثر تغییرات تولید گروه های صنعتی مختلف بر تغییر شاخص کل نیز نشان می دهد پس از تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریل»، گروه های تولید مواد و محصولات شیمیایی، تولید فلزات اساسی و تولید مواد غذایی و تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی به ترتیب بیشترین اثر را بر مثبت شدن این شاخص داشته اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ