کد خبر: ۴۶۳۸۵
۱۰:۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸

هدف بورس کالا در سال اقتصاد مقاومتی :تبدیل شدن به مرجعی منطقه ای و جهانی

هدف بورس کالا در سال اقتصاد مقاومتی :تبدیل شدن به مرجعی منطقه ای و جهانی

مدیرعامل بورس کالا حرکت به سمت بازارهای بین المللی و ایجاد مرجعیت قیمتی در منطقه را هدف این بورس در سال اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما،حامد سلطانی نژاد درباره عملکرد این بورس در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: هدف گذاری در این حوزه حرکت به سمت بازارهای بین المللی و ایجاد مرجعیت قیمتی در منطقه است.

وی افزود: از رسالت های مهم بورس کالا حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و شفاف سازی اقتصادی کشور بوده که می توان به طرح هایی مانند اتصال سامانه های بورس کالا به سامانه ثامن ( ثبت اطلاعات معاملات نفت و پتروشیمی ) اتصال به سامانه مجوزها و اتصال به سامانه بیتا (بستریکپارچه تبادل
اطلاعات اقتصادی کشور ) متعلق به وزارت اقتصاد اشاره کرد.
 
این مقام مسئول درباره اجرای موفقیت آمیز طرح ملی قیمت تضمینی در جهت ایفای حقوق کشاورزان در سراسر کشور و همچنین کاهش بار مالی دولت منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت : در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری و با توجه به ابلاغیه دولت درباره عرضه ذرت و جو در بورس کالا امسال بیش از یک میلیون تن جو از حدود 65 هزار کشاورز به صورت فیزیکی خریداری و 79 هزار تن به صورت گواهی سپرده در بورس به فروش رفت و علاوه بر پرداخت پول فروش محصول به همه کشاورزان در سه روز کاری ، بار مالی سنگینی از دوش دولت برداشته شد.

سلطانی نژاد گفت: ذرت حدود 17 هزار کشاورز نیز از ابتدای برداشت تاکنون به میزان 562 هزار تن و به صورت فیزیکی و گواهی سپرده ذرت دانه ای در بورس کالا داد وستد شده است.

وی به پرداخت بخش زیادی از مطالبات گندم کاران با انتشار 2650 میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا در سال جاری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دولت ها بیش از دهه برای خرید گندم دست خود را در جیب بانک ها می کردند و فشار تضمینی خرید گندم به منابع بانک ها و استقراض از آنها وارد می شد ، این بار با رویکرد مناسبی که دولت در دو سال اخیر برای ایجاد و توسعه بازار بدهی در بورس های کشور و ابزارهای مالی جدید برداشته، تامین مالی بخشی از مطالبات گندم کاران با انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا انجام شد.

این مقام مسئول اظهار داشت : در حوزه محصول راهبردی گندم نیز بورس کالا به عنوان بستر فروش محصول خریده شده در بازار داخلی و نیز به مقاصد صادراتی فعالیت کرده است.در حلقه صادراتی بورس کالا نیز 30 هزار تن و در بازار داخلی 225 هزار و 500 تن گندم معامله شد.

سلطانی نژاد ادامه داد : از اقدامات مهم سال 95 می توان به راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی برروی سکه و زعفران اشاره کرد. از دیگر محصولات مد نظر برای معاملات گواهی سپرده کالایی، محصول پسته است و دو محصول پسته و زعفران در کشور ما راهبردی بوده و اشتغال زیادی در استان های کرمان ، خراسان رضوی و جنوبی ایجاد می کنند.
 
وی گفت : با تقویت برندسازی و ایجاد بازار مطمئن، شفاف و نقد شونده می توان مرجع قیمتی برای اینها ایجاد کرد و صادرات این محصولات نیز تسهیل و نظام مند می شود.
 
مدیرعامل بورس کالا بیان کرد: به عنوان یکی از مهمترین تحولات عظیم در بازار سرمایه کشور در سال جاری معاملات اختیار معامله خرید و فروش بر روی سکه طلا در بورس کالا راه اندازی شد. از دیگر اقدام های انجام شده، انتشار اوراق سلف به منظور تأمین مالی در حوزه های مختلف بوده به طوری که در سال جاری مجموع ارزش معاملات سلف موازی بورس کالا بالغ بر حدود 50 هزار میلیارد ریال در معاملات عرضه اولیه و معاملات ثانویه شده است.
 
سلطانی نژاد افزود: در حوزه پذیرش انبارهای خارجی نیز، برخی مذاکرات با تجار فعال در حوزه بازرگانی عراق صورت گرفته تا بتوان از طریق پذیرش انبار در مناطق مرزی داخل کشور یا خارج محصولات صادراتی به کشور عراق را در این بستر مورد معامله قرار داد.
 
وی درباره عملکرد معاملاتی هم گفت: در 11 ماه سال 95 بالغ بر 30 میلیون تن کالا به ارزش 741 هزار میلیارد ریال در بورس کالا معامله شده که نسبت به سال گذشته 32 درصد از لحاظ حجمی و 85 درصد از لحاظ ارزش، رشد داشته است.رشد تعداد مشتریان حقیقی طی سال جاری حدود 10 برابر سال گذشته بوده که نشان دهنده افزایش رسوخ و اعتماد در میان فعالان خرد و کوچک است.
 
مدیرعامل بورس کالا افزود: به منظور ایجاد بستر مناسب برای عموم خریداران بخش صنعت با تناژهای پایین و ارائه خدمات بهتر به ذی نعان، معاملات خرد برای متقاضیان و عرضه کنندگان با مقیاس خرد، راه اندازی برای ایجاد تسهیلات جهت ورود شرکت های مقیم در کل کشور به منظور تأمین مواد اولیه و دسترسی به بازار، تعاملاتی با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برقرار شد.
 
سلطانی نژاد با بیان اینکه آمار قابل توجهی در حوزه معاملات پتروشیمی محقق شده که 30 درصد از لحاظ حجمی و 36 درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته، گفت: فعالیت دیگری در حوزه محصولات پتروشیمی انجام شد که سبب عقد قراردادهای بلندمدت جهت پایداری عرضه کنندگان و فروشندگان از یک سو و اطمینان عرضه و دستیابی محصول برای خریداران، از سوی دیگر می شود و همچنین در جهت مدیریت این بازار اقدام هایی چون لغو سقف نرخ نوسان برخی از محصولات و مسدود کردن کد برخی از شرکت های غیرفعال صورت گرفت.
 
وی ادامه داد : یکی دیگر از اقدام های مثبت در سال 95، ورود شورای رقابت به موضوع تنظیم بازار محصولات پتروشیمی بود که با تعیین حداقل عرضه برای شرکت ها، اقدام های مناسبی جهت مدیریت بازار صورت پذیرفت.
سلطانی نژاد به مهم ترین اقدام های این بورس درباره توسعه سامانه های عملیاتی پرداخت و گفت: در سال 95 چندین پروژه عمده IT در بورس انجام شد که از مهم ترین آنها می توان به راه اندازی سامانه معاملات اختیار معامله، تولید سامانه اطلاعات کشاورزان، ارتقای موتور معاملات آتی و ارتقای سامانه جامع معاملات TTS اشاره کرد.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ