کد خبر: ۴۶۴۴۱
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱/۶

بررسی ۱۰ سال تجارت ایران و عراق

بررسی ۱۰ سال تجارت ایران و عراق

بررسی ۱۰ سال تجارت ایران و عراق حاکی از روند پایدار رشد صادرات ایران به کشور همسایه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا،  بررسی روند ۱۰ سال تجارت ایران و عراق در بازه زمانی سال ۸۴ تا ۹۴ نشان می دهد این تجارت با روندی پایدار در رشد صادرات ایران به عراق باعث ارتقای صادرات ایران از رقم ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۸۴ به ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۹۴ شده است.

در طول این سال ها تراز تجاری همواره مثبت و رو به افزایش بوده و به جز در سال ۹۲ در تمامی سال ها شاهد رشد مثبت صادرات به کشور عراق بوده‌ایم.

هرچند مهم‌ترین نکته منفی قابل ذکر در زمینه صادرات به این کشور را می توان کاهش متوسط قیمت صادرات به عراق عنوان کرد که نشانگر افزایش جایگاه محصولات با ارزش افزوده و فن‌آوری پایین‌تر در سبد کالاهای صادراتی ایران به عراق است. شاهد این ادعا نیز حضور و تثبیت جایگاه سیمان به اولین محصول صادراتی از سال ۸۷، سالی که روند نزولی متوسط قیمت صادرات آغاز شده،است .

علاوه بر این کاهش شدید واردات عراق از جهان در سال ۲۰۱۶ واردات این کشور از ایران به مانند سال های گذشته رشد مثبت را تجربه کرده که نشانگر جایگاه بالای ایران در بازار عراق و استحکام روابط تجاری دو کشور است.

ارزش صادرات در سال ۸۴ معادل ۱۲۲۴ میلیون دلار، در سال ۸۵ معادل ۱۷۹۱ میلیون دلار، در سال ۸۶ معادل ۱۸۱۷ میلیون دلار، در سال ۸۷ معادل ۲۷۶۲ میلیون دلار، در سال ۸۸ معادل ۴۱۰۹ میلیون دلار، در سال ۸۹ معادل ۴۵۳۹ میلیون دلار، در سال ۹۰ معادل ۵۱۵۰ میلیون دلار، در سال ۹۱ معادل ۶۲۴۹ میلیون دلار، در سال ۹۲ معادل ۵۹۴۹ میلیون دلار، در سال ۹۳ معادل ۶۱۳۲ میلیون دلار و در سال ۹۴ معادل ۶۲۳۷ میلیون دلار بوده است.

ارزش واردات نیز در سال ۸۴ معادل هشت میلیون دلار، در سال ۸۵ معادل ۳۵ میلیون دلار، در سال ۸۶ معادل ۹۰ میلیون دلار، در سال ۸۷ معادل ۶۷ میلیون دلار، در سال ۸۸ معادل ۶۱ میلیون دلار، در سال ۸۹ معادل ۴۶ میلیون دلار، در سال ۹۰ معادل ۱۲۱ میلیون دلار،سال ۹۱ معادل ۸۳ میلیون دلار، سال ۹۲ معادل ۶۸ میلیون دلار، سال ۹۳ معادل ۶۰ میلیون دلار و در سال ۹۴ معادل ۷۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۸۴ معادل ۱۲۱۶ میلیون دلار، در سال ۸۵ معادل ۱۷۵۶ میلیون دلار، در سال ۸۶ معادل ۱۷۲۷ میلیون دلار، در سال ۸۷ معادل ۲۶۹۵ میلیون دلار، در سال ۸۸ معادل ۴۰۴۸ میلیون دلار، در سال ۸۹ معادل ۴۴۹۳ میلیون دلار، در سال ۹۰ معادل ۵۰۲۹ میلیون دلار، در سال ۹۱ معادل ۶۱۶۶ میلیون دلار، در سال ۹۲ معادل ۵۸۸۱ میلیون دلار، در سال ۹۳ معادل ۶۰۷۲ میلیون دلار و در سال ۹۴ معادل ۶۱۶۷ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ