کد خبر: ۴۶۴۹۳
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱/۹

ثبت شکایات بورسی آنلاین شد/ زمان رسیدگی کاهش یافت

ثبت شکایات بورسی آنلاین شد/ زمان رسیدگی کاهش یافت

اشخاص با بهره گیری از سامانه سمتا می توانند برای ثبت شکایت‌های بورسی بدون مراجعه حضوری در هر زمان و مکان تنها با در اختیار داشتن اینترنت، شکایت خود را ثبت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از وزارت اقتصاد، سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا) در آذر ماه ۹۴ در راستای انجام هرچه بهتر مأموریت های مذکور در ۲ بخش مجزا، متشکل از فرآیندهای الکترونیکی رسیدگی به شکایات و رسیدگی به تخلفات مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاریخچه رسیدگی به شکایات در سازمان بورس و اوراق بهادار

از جمله حقوق سرمایه گذاران در بازار سرمایه داشتن اطمینان کافی از حفظ حقوق در صورت سرمایه گذاری و ایجاد مشکل و اختلاف است. مدیریت پیگیری امور تخلفات در اسفند ماه سال ۸۵ در راستای پاسخگویی، پیگیری و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فعالیت را آغار کرد، این دفتر، شکایات مردمی را از طریق مراجعه حضوری، فاکس و ارسال پستی دریافت و پاسخ مربوطه را از طریق پست برای شاکیان ارسال می کرد.

اما با توجه به ایرادات وارده به مجموعه خروجی های این دفتر، سیستم مکانیزه پاسخگویی به شکایات در آبان ماه ۸۷ به منظور بررسی و پاسخگویی به شکایات راه اندازی شد تا امکان ثبت، پیگیری و دریافت نتیجه به صورت الکترونیکی برای شکایت فراهم شود.

با ایجاد این سامانه علاوه بر حذف یا کاهش بسیاری از هزینه‌های ایاب و ذهاب یا هزینه‌های پستی، سرعت رسیدگی به شکایات به صورت قابل توجهی افزایش یافت اما با توجه به رشد بازار سرمایه این مهم نیز پاسخگوی شکایات وارده به مجموعه بورس ایران نبود براین اساس در راستای ارتقای سیستم مذکور، بهینه کردن، ارتباط با ادارات و مدیریت های نظارتی درون و برون سازمان و اظهار نظر آنان در مورد شکایات واصله، در سال ۹۳ ارتقای سیستم و ایجاد سامانه سمتا در دستور کار قرار گرفت.

شکل‌گیری سامانه سمتا در ایران

براساس گفته مقامات بازار سرمایه "سمتا" یک سامانه‌ آنلاین است و برای ثبت شکایت دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و اشخاص با بهره گیری از این سامانه می توانند در هر زمان و مکان تنها با در اختیار داشتن اینترنت، شکایت خود را ثبت کنند.

به طوری که شاکیان با مراجعه به سامانه سمتا و یا از طریق لینک موجود در صفحه اصلی سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از طی مراحل ثبت شکایت، کد رهگیری دریافت کرده و در مراجعات بعدی به سامانه با وارد کردن کد رهگیری قادر به پیگیری شکایت خود خواهند بود. هم اکنون مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد بازاری شفاف، کارا و عاری از سوء استفاده در ۲ حوزه اصلی رسیدگی به تخلفات و شکایات حوزه بازار سرمایه در حال انجام مأموریت است.

مزیت های راه اندازی سامانه سمتا

سامانه سمتا مزیت های متعددی را به همراه دارد و حذف بروکراسی اداری یکی از مزیت های سامانه سمتا بشمار می آید. پاسخ گویی به شکایات با توجه به لزوم انجام استعلام از واحدهای نظارتی داخل و خارج سازمان و در برخی موارد استعلام از متشاکی که تماماً به صورت کاغذی و از طریق پست صورت می گرفت بنابراین بررسی یک شکایت، بروکراسی پیچیده ای را در دل خود جای داده بود و احتیاج به صرف زمان زیادی داشت.

همچنین شاکی تا زمانی که پاسخ ارسالی از طریق پست را دریافت نمی کرد از مجموعه نتیجه رسیدگی ها هیچ اطلاعی نداشت و در صورت نیاز باید از طریق تلفن و یا با حضور در محل سازمان، وضعیت پرونده را از کارشناسان مربوطه جویا می شد. اما با تلاش های انجام گرفته در جهت رفع مشکلات یاد شده و همچنین در راستای حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران، سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا) راه اندازی و به مرحله اجرا گذاشته شد. سامانه‌ای که پس از راه اندازی آن علاوه بر افزایش سرعت رسیدگی‌ها، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شاکیان نیز شد.

نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات در سامانه سمتا

بنابراین سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی جهت طرح شکایت نسبت به اشخاص تحت نظارت سازمان (اعم از نهادهای مالی، تشکل‌های خود انتظام و ناشران اوراق بهادار) با مراجعه به سامانه یاد شده و ثبت شکایت خویش، کد پیگیری دریافت کرده و به وسیله آن در قسمت پیگیری شکایت می‌توانند پاسخ را حداکثر ظرف مدت یک ماه مشاهده کند.

این امکان برای اشخاص حقوقی نیز در دستور کار قرار گرفته شده و آنان با ارائه مدارک دال بر وجود نمایندگی و بارگذاری آن در سامانه از طرف شخص حقوقی قادر به ثبت شکایت خواهند بود. حتی برای اشخاصی که به وکالت، ولایت، قیمومیت و یا هر نوع نمایندگی قانونی و قضایی، قصد طرح شکایت دارند نیز این امکان میسر شده که با ارائه و بارگذاری مدارک دال بر ذی سمت بودن، به عنوان نماینده قانونی یا قضایی ثبت شکایت کنند.

بر این اساس شاکیان پس از ورود به سایت، ابتدا فرم طرح شکایت همراه با انتخاب نوع شاکی(حقیقی یا حقوقی) را دریافت و سپس اطلاعات متشاکی را وارد می کنند که بر اساس فرم های تعبیه شده در سامانه، انتخاب و در نهایت موضوع شکایت را از فهرست موجود تعیین و متن شکایت را نیز وارد می کند. در پایان در صورتی که اسناد یا اطلاعاتی در خصوص شکایت لازم باشد، شاکی می تواند با بارگذاری آن در سامانه، آن اطلاعات را در اختیار سازمان جهت رسیدگی هر چه بهتر شکایت قرار دهد. پس از طی این مراحل، ضمن اختصاص کد رهگیری، شکایت به مدیریت پیگیری تخلفات ارجاع می شود.

لازم به ذکر است در صورت اختلاف بر سر جنبه مالی و یا احراز تخلف توسط واحدهای نظارتی داخل یا خارج از سازمان، مراتب از حیث انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات مطرح و درخصوص جنبه مالی، شاکی راهنمایی خواهد شد تا حسب مورد از طریق کمیته سازش، هیأت داوری و یا مراجع قضایی موضوع پیگیری شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» عباسعلی دهقانپور فراشاه | ساعت ۹:۵ - ۱۳۹۶/۳/۸
1
0
پاسخ
با سلام بنده سهامدار بورسی ۱۵۵۲۲ هستم واز شرکت زغال سنگ طبس بدلیل عدم پرداخت سود شکایت دارم لطفا پیگیری فرمائید با تشکر
» حسین کریمی ایوانکی | ساعت ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۵/۱۷
0
0
پاسخ
سلام، بنده پس از گذراندن مسیر سر سخت برای وام مسکن، خرید اوراق به دلیل چک برگشتی، سال نود،برای گرفتن وام دچار مشکل شده‌ام، مشکل من با انتقال اوراق از نام خودم به نام همسرم حل میشود،ولی از انجام این کار هم بانک مسکن، وهم بورس کرج خودداری میکنند،منم اگر تا سه هفته آینده این وام را نگیرم،باید واحد فوق را تخلیه کنم خواهشمندم کمکم کنید


پاسخ:

راهش اینه که شما اون اوراق رو بفروشید به بازار ( از طریق مراجعه به کارکزاران ) تا همسرتون با پول ناشی از فروش ، اقدام به خرید به نام خودش کنه
اگه این راه رو نرفتید، پیگیری کنید. اگه رفته اید، با مسئولان فرابورس تماس بگیرید تا راهنمایی بشید
» احمد | ساعت ۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۶/۱۵
4
0
پاسخ
با سلام خدمت ریس محترم سازمان بورس واوراق بهادار
جناب ریس الان بیش از دوسال شرکت کاشی نیلو با نماد کنیلو ممنوع المعامله کردین بدلیل ارائه اطلاعات .و بعد انتقال از بازار بورس به بازار پایه ج فرابورس و مجددا متوقف ایا به فکری بحال سهامدار خرد کردی ؟ بیش از دوسال سرمایه ما که با هزار بدبختی و وام وقرض جم جور کردیم با ضرر بخواب رفته .لطفا هرچی سریعتر پیگیری کنید
» معصومه فتحی سرخنی | ساعت ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۵/۹
0
0
پاسخ
بنام خدا با سلام وعرض ادب اینجانب معصومه فتحی مالک اندکی سهام داروسازی اسوه بوده .متاسفانه سال گذشته افزایش سرمایه از طرف آن شرکت صورت گرفته وبه من اطلاع رسانی نشده از طرفی در خصوص حق تقدم هم به ما اطلاع رسانی نشده بنده به طور اتفاقی برابی کسب اطلاعات بابت سود به آن شرکت تماس گرفته ودر خصوص افزایش سرمایه هم سوال کردم همان موقع مسئول آن واحد به بنده اعلام کردند که افزایش سرمایه به من تعلق نگرفته ودلیل را چنین گفتند که بایستی برای افزایش سرمایه از محل سود سال 95 استفاده میشده که شما در حسابتان پولی وجود نداشته .درصورتیکه بایستی برای افزایش سرمایه با اینجانب مشورت می شدلذا تا امروز والان در خصوص فروش سهم ما هم پولی به حسابمان واریز نشده لطفا خواهشمند است راهکار را بفرمایید بنده از این شرکت شکایت دارم
» ابراهیم محمودیان | ساعت ۱۶:۳ - ۱۳۹۷/۷/۲۷
0
0
پاسخ
سلام بنده از شرکت بهمن دیزل به دلیل پرداخت نکردن سود سهام و همچنین جواب ندادن به تلفن های شرکت شکایت دارم لطفا رسیدگی فرمائید با تشکر...
» ... | ساعت ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۷/۳۰
0
0
پاسخ
سلام سهام تشتاد رو ۲۶۰۰تومان خرید کردم با قوانین جدید بازار ک گزاشتن سهام رسیده ب ۱۳۰۰تومان و حقوقی سهم هیچ تحر کی نداره و هیچ حمایت یا خرید و فروشی نداره خیلی متضررم چجوریه ک هیچ حمایتی نمیشه
» محسن جباری | ساعت ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۲/۱۲
0
0
پاسخ
سلام بنده بنا اعلام بنیاد جانیبازان درسال ۸۸سهامدار بانک دی با اورده اولیه خودمان شدیم تا کنون ازاد سازی نشده میگوین ضررکردیم هیچکس درشهرستان اورمیه پاسخگونیس میگن برید تهران پیگیر باشید ازسال ۹۴هم مجمع تشکیل ندان ایا پول جانبازان میخواستن بالا بکشن.بورس الان دوسال است ..ًکه همش سود های ...دارد لظفا پیگیری نماید بخاطر شهدا.حداقل یه پاسخی دادن شود
» فرزادسلطانزاده | ساعت ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۲/۱۴
0
0
پاسخ
باسلام بنده در سامانه سجام ثبت نام کردم واحراز هویت هم شدم وکد معاملاتی آگاه هم برایم اومده ولی لینک مربوطه اش هنوز ارسال نشده نمیتونم خریدو فروش بکنم.باتشکر
» احمد ناصری | ساعت ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۲/۱۷
0
0
پاسخ
سلام سهم غگرجی را دو میلیون خرید زدم تاکید میکنم فقط یه بار دکمه خرید و زدم ولی کارگزاری مفید به فاصله چند دقیقه سه بار دو ملیون خرید زده یعنی شش میلیون لطفا چهار ملیونمو که بدون آزاده من خرید زده برگردونین با تشکر
» میلاد سهرابی چقابلکی | ساعت ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۲/۳۱
0
0
پاسخ
با سلام .....عرضه اولیه پیزد رو سفارش دادم....تا عصری جز لیستم بود الان دیگه نیست.....یعنی چه این اختلال ها....تا عصری ثبت بوده الان دیگه زده خطا در ارسال سفارش.....حتی مال برادرم و داییم هم این مشکل پیش اومده.....
» ازاده | ساعت ۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۳/۱۱
0
0
پاسخ
این کارگزاری مفید و فارابی و امثالشون که اینهمه ازشون شکایت میشه چرا همچنان علیرغم شاکیان بسیار باز هم به کارشون ادامه میدهند این کارگزاری مفید با این سیستم بد پاسخگویی به ارباب رجوع باید درش تخته شه نه اینکه هر روز کلی بیشتر مردم رو به بهانه هنگی نرم افزار متضرر کنه و مردم هم نادانسته صرفا با تبلیغات کاذب هر روز هزینه بالای ثبت نام این کارگزاری رابدهند و این کارگزاری برای کاربرانش شاختر بشه فقط یک تحقیق کوچک از کاربران ناراضی کارگزاری کافیست مرجع رسیدگی به شکایات کجاست؟؟؟؟؟؟؟ooooo
» محمد آذریان | ساعت ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۳/۱۸
0
0
پاسخ
باسلام واحترام اینجانب محمد آذریان به اطلاع میرسانداینجانب محمد آذریان تعداد۱۶۰۰۰۰سهام داناح خریده ام آن هم درزمانی که قیمت آن دراوج بودبه مبلغ ۹۰۰تومان.وازآنجاکه تازه واردبه بورس بودم داروندارم راخرج کردم ودرحال حاضرازآنجائیکه این سهام حق تقدم بوده ومن نمی دانستم که تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۲۷به ازای هرسهم مبلغ ۱۰۰۰ریال به حساب شرکت داناح واریزمی کردم .خواهش می کنم اگرممکن است من این مبلغ رابه حساب شرکت واریزکنم.بااحترام محمد آذربان
۰۹۱۱۱۷۶۸۶۶۰
۱۷۳۵۴۴۱۹۰۵
» محمدپاکیزه | ساعت ۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۴/۲
1
0
پاسخ
سلام من از روی ناچاری 14عرداد 30 درصد از سهامم را در سامانه سعدی فروختم اما امروز که دوم تیر میباشه ریالی واریز نکردن ..بیش از سه بار هم به سامانه 1569 زنگ زدم ..اما کسی جوابگو نیست ..اگر کسی هست به دادم برسه گرفتارم بقران
» امیر صادقی | ساعت ۱۱:۱ - ۱۳۹۹/۴/۲۱
0
0
پاسخ
مورخ ۹۹/۴/۱۸ دستور خرید شتران و خگستر دادم بدون اطلاع قبلی بعد از چند دقیقه بسته شدند و پول من بلوکه شد و هر کاری کردم لغو نمی شد من شدیدا به پول نیاز داشتم حدود ۱۲۰ میلیون تومان بلوکه شد روز ۹۹/۴/۲۱ هم دستور خرید شستا و پالایشگاه اصفهان دادم بازم همین اتفاق افتاد چرا رسیدیگی نمیشود و بدون اطلاع مناد بسته میشود وکلی به مشتری بورس ضرر وارد می شودو....
» محسن | ساعت ۸:۰ - ۱۳۹۹/۶/۱۳
0
0
پاسخ
با سلام
خواستم بدونم تا کی بابت سهامی که خریدیم باید متضرر بشیم
چرا راهکاری واسه این ضرر مردم داده نمیشه مگه نه اینکه دولت و رهبری مشوق مردم تو این زمینه بودن
» مهدی | ساعت ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۶/۲۲
0
0
پاسخ
ثبت تخلف سهام ولساپا بدلیل عدم شفافیت و محاسبه نکردن سود انباشته و حمایت نکردن از سهم دخالت غیر قانونی سایپا در سهم ولساپا
» حسن | ساعت ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۷/۵
0
0
پاسخ
سهام‌عدالت‌‌دولت‌به‌مردم‌داده‌یابه‌سامانه‌سعدی
» حمیدرضا سپیانی | ساعت ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۷/۱۹
0
0
پاسخ
با سلام وخسته نباشید .در تاریخ ۲۸/۰۲/۹۹سهام# ورازی که در حراج با نام وارزیح به تعداد ۲۱۰۰ سهم با قیمت ۴۵۰۰ریال و کسر مبلغ ۱۰۰۰ریال اسمی که در همان لحظه کسر گردید را خریداری نمودم .که تا این تاریخ ۱۹/۰۷/۹۹ با پیگیری فراوان هیچ گونه جوابی نگرفتم خواهشمندم رسیدگی فرمایید .
» احمددارای | ساعت ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
پاسخ
ریاست محترم سازمان بورس.این بنده احمددارای شاکی پرونده فوق الذکر به استحضار می رساند که درخصوص ادعای مطروحه ازسوی این بنده که سهامدار سهم پکویرح بتعداد۴۰۰۰وبقیمت۲۱۳۵۰ریال ودرتاریخ۹۹.۴.۱۱ بوده میباشم.موردتظلم و اثبات ناروا به حق وحقوق واقعی قرار گرفته که منجربه ناپایداری تمام وعیارهمه جانبه و سهل انگاری ازسوی مسئول کویرتایر علیه این بنده حقیقی شکل گرفته.خواهشمندم رسیدن به نتایج مطلوب پیگیر این سهامدار حقیقی باشید.باتشکر
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ