کد خبر: ۴۶۷۳۲
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱/۲۱

مژدگانی بهاری رئیس سازمان بورس/سال 96 سال رفع محدودیت ها/ قسم به سلامت
در نشست نورزوی اعلام شد:

مژدگانی بهاری رئیس سازمان بورس/سال 96 سال رفع محدودیت ها/ قسم به سلامت

رئیس سازمان بورس به کارگزاران و سهامداران مژدگانی بهاری داد و با اعلام اینکه سال 96 سال رفع محدودیت ها است به سلامت همکاران خود قسم خورد و از کاهش کارمزد سازمان بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در جریان دید و بازدید نوروزی فعالان بازار سرمایه که دیروز توسط کانون کارگزاران بورس برگزار شد، با اعلام مواضعی مثبت و تاکید بر رفع محدودیت ها و بروز رسانی مقررات در سال جاری ، مایه دلخوشی حاضرین شد.

نکاتی که به باور عده ایی، در صورت اجرای حتی چند مورد آن مانند حذف محدودیت خرید 25 میلیون تومانی کارگزاران و توقف طولانی مدت نمادها و... می تواند زمینه ساز تحولاتی خوش و مثبت در سال جاری شود.

درخواست کانون کارگزاران بورس از سازمان بورس

براساس این گزارش، در این جلسه، ابتدا روح اله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس به مناسب بودن تعامل سال گذشته سازمان بورس با نهادهای خود انتظام و انجام اقدامات مثبتی مانند عملی شدن ثبت سفارش و آپشن، تسهیل نقل و انتقال سهام شرکت های کارگزاری، ارتقاء سامانه معاملاتی و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: سازمان بورس طی سال های 84 به بعد، تنها دارنده ساختار و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص بازار سرمایه و متولی امور اجرایی بود و نهادهای خودانتظام فعال نبودند اما با توجه به ظهور و رشد نهادهای خودانتظام مانند کانون کارگزاران بورس، موقعیت مناسبی فراهم شده تا برخی امور اجرایی از سازمان بورس منتقل شود.

میرصانعی با اشاره به وضعیت نظارت و اجرا در بورس های پیشرفته دنیا، افزود: با این اوصاف انتظار می رود در سال 96 موارد اجرایی بازار سرمایه که در گذشته ناچارا" به عهده سازمان بورس گذاشته شده به تدریج منتقل شود تا منجر به چابک سازی نهاد ناظر و انجام وظایف نهادهای خودانتظام شود.

3 حوزه اقتصاد مقاومتی بازار سرمایه در سال 96

این درخواست درحالی با موافقت رئیس سازمان بورس همراه شد که وی با اعلام حجم معاملات 180 هزار میلیارد تومانی 4 بورس و مهمترین اقدامات انجام شده سال گذشته ، اظهار داشت: افزایش شفافیت بازار و ملاحظات نقدشوندگی همچنان مدنظر است و بروزرسانی سامانه های معاملات و نظارت عملیاتی طی 6 ماه سال جاری و تنقیح (پاکیزه و اصلاح کردن کلام از عیب و نقص ) مقررات قدیمی تا پایان سال نهایی می شود.

محمدی با اشاره به شعار سال 96 گفت: هرچند شرکت ها سال گذشته سودآور بودند اما هنوز به سودهای مثبت نرسیده اند. باید طبق شعار امسال کاری کرد تا سودآوری بنگاه ها بیشتر شود. چرا که هنوز جای رشد سودآوری وجود دارد. در این صورت است که بازار سرمایه رونق می گیرد و رغبت سرمایه گذاران بیشتر می شود. چرا که سود حق سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: بنابراین حفظ سرمایه های موجود و وارده به بازار ، بروز رسانی سامانه های معاملاتی و مقررات زادیی با هدف کاهش شدید ایفای تعهدات ، 3 حوزه بازار سرمایه در اقتصاد مقاومتی است. 

چند درخواست از کارگزاران و خبری خوش

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه همه باید به جذب سرمایه های جدید کمک کنند، چند درخواست مطرح کرد و گفت: از کارگزاران انتظار می رود تا در رسانه ملی، روزنامه ها و سایت ها و رسانه های دیجیتال تبلیغ کرده و حضور در نمایبشگاه بورس را در تلویزیون بازتاب دهند. این اقدام می تواند به بازار یابی وسیعی کمک کند.

محمدی ادامه داد: همچنین درحالی یکی از برنامه های سال جاری سازمان بورس اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و قانونی کردن برخی مقررات است که کارگزاران به عنوان پیشانی بازار، می توانند با ارایه پیشنهادات و نکاتی، به بهتر شدن قانون کمک کنند.

وی با اشاره رفع محدودیت ترکیب سهامداری کارگزاران و نهادهای مالی در سال گذشته، خاطر نشان کرد: در سال جاری رفع محدودیت هایی مانند خرید حداکثر 25 میلیون تومانی کارگزاران که با حاشیه هایی همراه است، با قوت بیشتری پیگیری خواهد شد. چرا که این محدودیت مربوط به گذشته بوده و با در نظر گرفتن نرخ تورم، باید این رقم حداقل 400 تا 500 میلیون تومان می شد.

96 ؛ سال رفع محدودیت ها

وی سال 96 را سال رفع محدودیت ها اعلام کرد و گفت: برخی محدودیت ها در زمان و شرایط مناسب بوده اما هر محدوديتي كه منجر به عدم کنترل هيچ ريسكي نشود، باید لغو شود. سازمان بورس هم قسم نخورده که هر قاعده ایی را 100 سال حفظ کند. اگر فعالان راه حل بهتری دارند ارایه دهند اما برخی موارد اعلامی فقط محدود به انتقاد بوده و غیر قابل قبول است.

به گفته رئیس هیات مدیره سازمان بورس، محدوديت، مانع توسعه بازار سرمایه بوده و ريسكي را كنترل نمي كند و انحصار مشکلی را برطرف نمی کند. بنابراین اول توسعه ؛ بعد نظارت حکیمانه.

99.9 درصد کارگزاران منظم اند

محمدی با اشاره به جلسه 8 ماه پیش با کارگزاران گفت: نکات مطرح شده آن جلسه را فراموش نکرده و هنوز روی میزم است و پیگیر موارد هستم اما برخی مسائل مانند عوارض کسب و کار شهرداری از کارگزاران هنوز به نتیجه نرسیده است. در مورد مالیات بر ارزش افزوده و کاهش نرخ سود اعتبار هم رایزنی ها و نامه نگاری ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کارگزاران مانند بانک ها هستند ، تاکید کرد: 99.9 درصد شرکت های کارگزاری منظم هستند اما حیثیت حرفه ایی حتی یک کارگزار هم نباید زیر سئوال برود. 

برنامه جدید برای توقف و بازگشایی نمادها

وی با اشاره به راه اندازی ابزارهای مالی کلاسیک، از برنامه های جدید برای افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خبر داد و گفت: توقف طولانی نماد به دلیل دستکاری برخی و یا عدم ارایه اطلاعات به موقع ناشران، یعنی تنبیه سهامدار خرد. بنابراین در نظر داریم تا حد امکان از توقف نمادها خودداری شود و در صورت توقف نماد، در اولین فرصت بازگشایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این رابطه از معاونت نظارت برناشران و رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی خواسته شده تا طی 3 ماه آینده اقدام به ارایه آیین نامه مربوط به توقف و بازگشایی نمادها کنند تا توقف نمادها محدود به چند روز شود. این اقدام نه به دلیل کارمزدها بلکه به علت کمک به نقدشوندگی بازار  و افزایش حجم معاملات عملی خواهد شد.

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به توقف نماد بانک ها هم گفت: صراحتا" اعلام می کنم اختلاف نظر بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در توقف نماد بانک ها نقش داشت و حتی یک نماد هم با دستور کسی بسته نشده است.  چرا که قاعده ما باز بودن نماد تحت هر شرایطی حتی سیل و زلزله و استفاده از سیستم به جای شخص در توقف و بازگشایی نمادها است. 

قسم به سلامت تک تک همکاران سازمان بورس

محمدی افزود: درحالی به سلامت تک تک همکارانم در سازمان بورس قسم می خورم که برخی به خاطر عدم تحقق خواسته ها، خواهان توقف نماد بوده و حرف هایی زده اند که حساب این گروه جدا بوده و نباید باعث توقف نمادها شود.

اثر برخی تصمیمات کلان بر بازار سرمایه

وی با اشاره به طبیعی بودن چند اشتباه در 20 هزار گزارش حسابرسی ، در مورد اثر برخی تصمیمات کلان بر بازار سرمایه ، توضیح داد: برخی اتفاقات مانند وضعیت بانک ها خارج از بازار سرمایه بوده و سازمان بورس نقشی در آن ندارد. نرخ خوراک پتروشیی ها هم در حالی فرموله شده که در مورد قیمت گذاری سنگ آهن و بهره مالکانه معادن هم با وزیر صنعت نکاتی در میان گذاشته شده است.

کاهش کارمزد سازمان بورس

این مقام مسئول از برنامه کاهش کارمزد سازمان بورس در صورت موافقت شورای عالی بورس خبر داد و گفت: به دلیل وجود سهامدارانی در شرکت های بورس تهران ، فرابورس  و بورس های کالا و انرژی، نمی توانیم چنین پیشنهادی به ارکان بازار بدهیم.

محمدی با اشاره به لزوم استفاده از آپشن تا زمان حل فقهی فروش استقراضی از واگذاری برخی امور سازمان بورس به دیگر ارکان بازار مانند بررسی پرونده های بدوی توسط بورس ها درصورت استخدام افراد حقوقی ، به رایگان بودن برخی اطلاعات و کمک به راحت تر شدن استفاده از تحلیل ها و حذف شایعات از طریق راه اندازی اپلیکیشن ها توسط کارگزاران تاکید کرد.

اولویت اصلی؛ بازار سهام است نه اخزا

وی مالیات نیم درصدی و نگرانی از افزایش آن توسط مجلس را مانع معاملات الگوریتمی دانست و در مورد اسناد خزانه اسلامی معروف به اخزا هم گفت: واقیعیت این است که این موضوع در قانون بودجه 96 آمده و همه باید آن را راعایت کنند اما در حد توان تلاش می شود برای تامین مالی ، کمتر از این ابزار استفاده شود. چرا که اولویت اصلی بازار سهام است بعد عرضه اولیه.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ