کد خبر: ۴۶۷۴۲
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱/۲۱

مجلس با دو نرخی و گران شدن بنزین مخالف است

مجلس با دو نرخی و گران شدن بنزین مخالف است

یک نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نداده و سیاست دو نرخی آن را نیز مردود می داند گفت: سامانه هوشمند سوخت باید حفظ شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر سجادی رییس سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در برنامه مناظره کارشناسی شبکه اول سیما گفت: هم اکنون قیمت بنزین پایه خوبی دارد و خوب است که مجلس به دولت اجازه دهد تا نرخ بنزین را شناور کند البته این نکته را هم بگویم هیچ راهی بجز دو نرخی کردن بنزین در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد تا بدین وسیله منشأ فساد خشکانده شود.

حاجی دلیگانی نماینده مجلس با این نظر سجادی مخالفت کرد و گفت: مجلس اجازه نمی دهد بنزین، دو نرخی و گران شود. سامانه هوشمند سوخت نباید جمع آوری شود چراکه هزینه جمع آوری آن 220 میلیارد تومان است البته معتقدیم این کارت سوخت همچنان کارآیی دارد و می توان با افزایش سهمیه مصرف کنندگان در این کارت، بنزین مصرفی غیرسهمیه ای افزایش قیمت یابد تا بدین وسیله مصرف سوخت در جهت کاهش گام بردارد. 

وی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در 8 سالی که سامانه هوشمند کارت سوخت اجرا شد، 100 میلیارد دلار نفع اقتصادی برای کشور داشته است. این عدد حاصل کاهش مصرف بنزین و جایگزینی سوخت سی ان جی با بنزین بوده است.مزیت دیگر سامانه هوشمند سوخت این است که از زمان اجرای این سامانه، روزانه از سه تا 10 میلیون لیتر قاچاق سوخت جلوگیری شد. اگر تحریم ها را دوباره برقرار کنند و شرایط گذشته پیش آید آیا به این سامانه نیاز پیدا نمی کنیم؟ 

سجادی بیان کرد: در سال 95 نسبت به سال 94، دو درصد رشد مصرف بنزین بود و در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 1.7 درصد بود اما در سال 93 نسبت به سا ل92 به رغم سامانه و دو نرخه بودن، 7.7 درصد بود زیرا در سال های 89 ، 93 ، 91 و 92 قیمت ها را ثابت نگه داشتیم. همه این آمار و ارقام نشان می دهد سیاست قیمتی حرف اول را در مصرف می زند. 
 
حاجی دلیگانی خطاب به سجادی گفت: سامانه هوشمند سوخت بستری است که هم در آن گازوییل و هم بنزین توزیع می شود و اگر این سامانه حذف شود مشکل ایجاد می شود ضمن اینکه برای فعال تر شدن طرح کیف پول به نوعی از همین سامانه استفاده می کند. در سال 85 پیش از اعمال کارت سوخت، 27 و نیم میلیون لیتر واردات داشتیم اما در سال 86 زمانی که سامانه هوشمند کارت سوخت اعمال شد این رقم به 19 میلیون لیتر کاهش یافت. 
 
سجادی با تایید آمار فوق گفت: هدف سامانه هوشمند کارت سوخت این بود تا فرصت پنج تا شش ساله به مسئولان نظام بدهد تا قیمت ها را اصلاح و مصرف را کاهش دهند. 
وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت صنایع در 11 ماه امسال حدود یک میلیون و 80 هزار خودروی بنزین سوز تولید شد، افزود: اگر هر کدام از این خودروها 3 لیتر در روز هم مصرف کنند همان میزان رشد ایجاد می شود بنابراین رشد مصرف فعلی غیرمنطقی نیست و نباید بار منفی به این افزایش مصرف  بدهیم.
 
انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ