کد خبر: ۴۶۹۴۹
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱/۲۹

خزانه‌داری آمریکا ادعای ترامپ را رد کرد/ چین هیچ گاه ارزش پول را دستکاری نکرده

خزانه‌داری آمریکا ادعای ترامپ را رد کرد/ چین هیچ گاه ارزش پول را دستکاری نکرده

وزارت خزانه‌داری آمریکا برخلاف ادعای ترامپ اعلام کرد چین هیچ‌وقت اقدام به دستکاری ارزش پول نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فایننشال تایمز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارشی که اخیراً درباره سیاست‌های مبادلات ارزی با شرکای تجاری آمریکا منتشر کرده دستکاری پول یوآن توسط چین را رد کرده است.

در این گزارش، تصریح شده انتظار بر این است چین در برابر برنامه‌های موشکی کره شمالی به آمریکا کمک کند. این گزارش معمولاً 2 سالانه است که این نخستین گزارش در دولت ترامپ است که منتشر می‌شود.

اگرچه در این گزارش پیامی درباره تغییر سیاست ارزی واشنگتن وجود ندارد اما احتمال دارد که ترامپ تلاش کند تا از این مسئله برای چانه‌ زنی در مذاکرات با دیگر کشورها استفاده کند از جمله احتمالاً آمریکا سعی می‌کند که از تقویت دلار در برابر ین جلوگیری کند.

قرار است گفت‌ و گوهای اقتصادی بین ژاپن و آمریکا در پنج‌شنبه این هفته برگزار شود و احتمالاً برنامه افزایش مبادلات تجاری با این کشور در دستور کار خواهد بود، گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا تقریباً همان سمت و سوی گزارش‌های اخیر در دولت باراک اوباما داشت. 

در این گزارش، کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، آلمان و سوئیس در فهرست نظارت قرار دارند که معمولاً رصد می‌شوند و تاکید شده است که چین متهم به دستکاری ارزش پول یوآن نیست چرا که این کشور اخیراً برای اجتناب از افت ناگهانی ارزش پول خود اقدام به خرید یوآن کرده است و در صورتیکه یوآن پول ملی چین در آینده تحت فشار قرار گیرد چین اجازه خواهد داد تا ارزش پول این کشور تقویت شود.

 گزارش خزانه‌داری آمریکا همچنین حاکی از این است که ژاپن هم اقدام به دستکاری برای افزایش ارزش پول خود نداشته است، اگرچه ارزش ین پول ژاپن در برابر دلار یک درصد در ماه ژانویه و فوریه تقویت شد اما شواهدی بر افزایش ارزش پول این کشور وجود ندارد همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا به ژاپن هشدار داد که درباره فروش ین مداخله‌ای نکند و این کار تنها باید در شرایط استثنایی صورت گیرد.

اخیراً دونالد ترامپ طی نامه‌ای به رئیس جمهور ویتنام خواستار افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با این کشور شده است، اگرچه هنوز رئیس جمهور ویتنام پاسخی در این‌باره نداده است اما کارشناسان تعبیر می‌کنند که نامه ترامپ بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه سیاسی دارد. ترامپ می‌خواهد در مذاکرات خود با چین و کره شمالی از ویتنام به عنوان برگ برنده استفاده کند.

ترامپ معتقد است چین می‌تواند جلوی جاه‌ طلبی‌های کره شمالی را در آزمایش موشک‌های بالستیک و تولید کلاهک‌های هسته‌ای بگیرد اما این کار را نمی‌کند همچنین ناوهای جنگی آمریکا از یک هفته پیش در کنار آب‌های کره شمالی مستقر شدند در مقابل کره شمالی هم بدون عقب‌نشینی از موضع خود آمریکا را تهدید کرده است.

اخیراً رئیس جمهور چین و ترامپ دیداری در آمریکا داشتند و پس از 2 روز نتیجه این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کردند اما بروز دوباره مسئله کره شمالی روابط چین و آمریکا را دوباره تیره کرده است و برخی کارشناسان می‌گویند شاید گزارش خزانه‌داری آمریکا مبنی بر عدم دستکاری پول این کشور نیز در راستای برنامه سیاسی آمریکا برای مذاکره در زمینه کره شمالی باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ