کد خبر: ۴۸۰۶۵
۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۲/۳

۳ عامل رونق هفته های اخیر بورس و رکورد شکنی ۷ ساله شاخص
یک استاد دانشگاه بررسی کرد:

۳ عامل رونق هفته های اخیر بورس و رکورد شکنی ۷ ساله شاخص

یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه شاخص بورس رکورد ۷ ساله را شکست و برای ۲۰ روز کاری متوالی مثبت بوده، ۳ عامل رونق هفته های اخیر بازار سهام را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درباره دلایل روند صعودی هفته های اخیر قیمت سهام اغلب شرکت ها و رشد شاخص بورس به ایرنا، گفت: بازدهی شاخص کل بورس که در محاسبات آن، شرکت ها بر اساس سهام منتشر شده، وزن دارند برای امسال مثبت 1.8 درصد شد اما بازدهی شاخص کل هم وزن که در آن همه شرکت ها هم وزن به شمار می روند، حدود 9 درصد بود که نشاندهنده بازدهی بیشتر شرکت های کوچک بورسی است.

وی افزود: وضع کنونی به این معناست که نقدینگی در بازار به میزان استاندارد نرسیده و بیشتر روی سهم های کوچک تر متمرکز است که فروشنده حقوقی پیگیر ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در پایان سال گذشته و در روزهای آغازین سال جدید، شاخص بورس رکورد 7 ساله را شکست و برای 20 روز کاری متوالی که بیشتر آن در فروردین ماه بود، مثبت شد که ناشی از 3 دلیل بود. دلیل اول افت بازار در زمستان پارسال بود. زیرا به طور عموم پس از ریزش و رکود به نسبت طولانی در بازار سرمایه، رشدهای مقطعی نیز جزیی از روند طبیعی می شود. شاخص بورس از آذر تا نیمه اسفندماه ریزش 6 درصدی را تجربه کرد و در نتیجه از دیدگاه تکنیکالی (تحلیل فنی شاخص) نیاز به مقداری رشد، طبیعی است.

بهزادفر با بیان اینکه مروری بر روند سالیان گذشته نشان می دهد این روند ریزش و رکود در این دوره زمانی، مقداری سابقه تاریخی نیز دارد، افزود: دلیل دیگر رشد بازار، در پیش رو بودن انتخابات است. در این ایام، فضای بازار توام با خوشبینی همراه می شود و بازار سرمایه به وعده های افزایش تولید و حمایت از تولیدات داخلی و افتتاح طرح ها واکنش مثبت نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین، ورود پول های جدید به این بازار بی تاثیر نبوده است. چنانچه بازدهی اوراق خزانه موجود در بورس را معیاری برای بازدهی بازار پول بدانیم این بازار از آغاز سال تاکنون حدود 1.6 واحد بازدهی داشت که کمتر از بازدهی بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: در نتیجه برخلاف سال های گذشته که جذابیت بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی بسیار کم بود دستکم در یک ماه گذشته، سرمایه گذاری در بورس بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار موازی پول داشته که این موضوع به طور خودکار، موجب جذب پول می شود.

بهزاد فر دیگر دلیل رشد بازار را نقدینگی جدید دانست و ادامه داد: پیش بینی می شود در هفته های آتی هر چقدر بازار سرمایه به ترافیک مجامع نزدیک تر می شود، از رفتارهای هیجانی خود بکاهد و نقدینگی در این بازار به سوی شرکت هایی برود که سودهای معقول تکرارشونده دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ