کد خبر: ۴۸۱۰۲
۰:۰ - ۱۳۹۶/۲/۴

رقیب اصلی روحانی و تحلیل انتخابات از نگاه ۹ رسانه خارجی

رقیب اصلی روحانی و تحلیل انتخابات از نگاه ۹ رسانه خارجی

۹ رسانه خارجی در مورد رقیب اصلی روحانی و تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران نکاتی را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا،با نزدیک شدن زمان انتخابات ایران، رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، این انتخابات را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می کنند.

نیویورک تایمز: رئیسی رقیب اصلی روحانی

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با اشاره به حضور «سید ابراهیم رئیسی ساداتی» در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران، او را «روحانی محافظه کار برجسته ای» توصیف و اعلام کرد :«او رقیب اصلی روحانی» محسوب می شود. تحلیلگران سیاسی در ایران انتظار دارند که رقابت نهایی به روحانی و رئیسی ختم شود.»

واشنگتن پست: احتمال رقابت تنگاتنگ میان روحانی، رئیسی و قالیباف

انتخابات آتی ایران احتمالا رقابتی تنگاتنگ میان سه کاندیدا خواهد بود.کارشناسان بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران یک رقابت تنگاتنگ سه جانبه میان ابراهیم رئیسی و قالیباف از جبهه محافظه کاران (اصولگرایان) و حسن روحانی است. اگر رئیسی و قالیباف هر دو در رقابت های انتخاباتی تا آخر بمانند، ممکن است آرای اصولگرایان پراکنده شود و پیروزی حسن روحانی را تضمین کنند.

میدل ایست بریفینگ: رقابت نزدیک روحانی و رئیسی

موسسه تحقیقاتی «میدل ایست بریفینگ» اعلام کرد: رئیسی و روحانی رقابت نزدیکی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهند داشت.
این موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن با انتشار تصویری از حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران و ابراهیم رئیسی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران،‌ افزود: رئیسی در برابر روحانی قرار گرفته است.

روزنامه گلوب اند میل و اعلام خبر تایید صلاحیت ها

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» نیز در گزارشی به تایید صلاحیت حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران و پنج نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان و اعلام آن از سوی وزارت کشور ایران پرداخت و اعلام کرد: علاوه بر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف شهردار اصولگرای تهران، اسحاق جهانگیری به عنوان معاون میانه رو، مصطفی میرسلیم وزیر پیشین فرهنگ که فردی محافظه کار است و مصطفی هاشمی طبا از طرفداران جنبش اصلاحات از کسانی هستند که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند.

المانیتور و صف بندی جناحها در انتخابات

پایگاه اینترنتی 'المانیتور' در گزارشی به اعلام کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری اشاره و عنوان کرد: به رغم تمام شایعات مطرح شده، حسن روحانی برای حضور در رقابت های انتخاباتی تایید صلاحیت شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی و مصطفی هاشمی طبا دو کاندیدای میانه روها هستند که صلاحیت شان در انتخابات تایید شده است. کاندیداهای محافظه کار تایید شده در انتخابات، ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق ایران هستند.

در حالیکه رسانه های خبری وابسته به اصولگرایان این گمانه زنی را مطرح کرده اند که جهانگیری ممکن است تا پایان رقابتهای انتخاباتی حضور داشته باشد و به نفع حسن روحانی کنار نرود، اما اصلاح طلبان و میانه روها نظر مخالفی دارند. 'حسین کمالی' یک فعال اصلاح طلب گفت که جهانگیری پس از مشورت با حسن روحانی خود را کاندیدای انتخابات کرد و مسائل اعلام شده در مورد کاندیداتوری جهانگیری توسط محافظه کاران واقعی نیستند.

دیگرکاندیدای وابسته به اصلاح طلبان و میانه روها که کاندیداتوری اش توسط رسانه های ایران جدی گرفته نشده و انتظار می رفت از سوی شورای نگهبان تایید نشود، سید مصطفی هاشمی طبا بوده است. وی هنوز اعلام نکرده که آیا به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار خواهد کشید یا خیر؟. با این حال به نظر می رسد که هاشمی طبا هیچ شانسی برای جذب آرای زیاد ندارد.

 در جبهه مقابل، رئیسی و قالیباف دو کاندیدای اصلی محافظه کاران هستند. به نظر می رسد هیچ کدام از طرفین، تمایلی به کنار کشیدن به نفع نفر دوم در رقابتهای انتخاباتی ندارند. هر دو اخیرا از عزم خود برای ماندن در رقابتهای انتخاباتی تا پایان خبر داده اند. کاندیداتوری میرسلیم نیز که تجربیات سیاسی بیشتری نسبت به رئیسی و قالیباف دارد، با بی توجهی محافظه کاران مواجه شده است.

خبرگزاری فرانسه: انتخابات ایران و پیروزی های غیرمنتظره

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی انتخابات دوره های گذشته ریاست جمهوری درایران پرداخت و اعلام کرد: انتخابات ایران دارای تاریخچه ای از پیروزی های غیر منتظره بوده است. فصل انتخابات درایران در پیش و بازار شایعات در ایران گرم است، درحالیکه عموم تلاش دارند بر «برنامه پشت پرده» فائق آیند ، آنچنان که در گذشته، شگفتی های بزرگی را بوجود آورده بودند.

 حسن روحانی بیش از آنچه انتظار می رود با نبرد شوار تری مواجه است، مخالفان محافظه کار او گرد دو محافظه کار که یکی از آنها روحانی و قاضی بوده به نام ابراهیم رئیسی و دیگری محمد قالیباف شهردار تهران، جمع شده اند.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران در گذشته به ندرت قابل پیش بینی بود. در سال 2005میلادی، نوبت طبقه متوسط شهری بود که شوکه شود. ایرانی ها بیش از پیش با انتخاب دوباره در انتخابات 2009میلادی در حالی که به نظر می رسید همگان با اصلاح طلبان هستند، شوکه شدند.
خبرگزاری فرانسه در این گزارش ادامه داد: گرچه بسیاری از ایرانی ها در ظاهر به سیاست «بدبین و بی تفاوت» هستند، اما از آن برای تغییر مسیر ایران استفاده می کنند.

سرانجام روحانی با کسب 51 درصد آرا به پیروزی رسید که با حضور وی، ایران به توافق هسته ای رسید. نبود نظرسنجی، دنبال کردن افکار عمومی را دشوار می سازد. آیا این بار نیز امری دوراز انتظار ممکن است در این دور از انتخابات روی دهد، چرا که گمانه زنی های بسیاری در رسانه ها وجود دارد.
خبرگزاری فرانسه به تحلیل ها و گمانه زنی های مختلف درباره حضور رئیسی، قالیباف و روحانی پرداخت و نوشت که معلوم نیست در جناح اصولگرا کدامیک از دو نامزد (رئیسی و قالیباف) کنار رفته و باعث تقویت دیگری شوند.

تمامی اینها گمانه زنی است، گرچه بخت آزمایی همچنان بر روی حسن روحانی است و هر رئیس جمهوری درایران از اوایل 1980میلادی دو دوره توانسته است به این سمت دست یابد.

رادیو سراسری آمریکا: آینده برجام

رادیو سراسری آمریکا (ان پی آر) نیز در گزارشی اعلام کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ایران، رئیس جمهوری عملگرای فعلی با چالشگری تندرو روبه رو است و این رقابت می تواند بر توافقنامه بین المللی امضا شده برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران (برجام) تاثیر بگذارد.

آسیا تایمز: دو جناح سیاسی در ایران تفاوت چندانی با هم ندارند

روزنامه آسیا تایمز چاپ هنگ کنگ نیز نوشت: دو جناح سیاسی تندرو و میانه رو در ایران تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو جناح باید برنامه های استراتژیک مدون را اجرا کنند.
این روزنامه اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری به سختی می تواند موجب تغییر اساسی در سیاست خارجی شود. برای اینکه رهبر ایران تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص است.

روزنامه العرب: رئیسی به نفع قالیباف کنار می رود

رونامه فرامنطقه ای العرب چاپ لندن درمطلبی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: به رغم حضور'ابراهیم رئیسی' در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری بر این باورند که وی در لحظه آخر به نفع 'محمد باقر قالیباف' شهردار تهران و دیگر نامزد جناح اصولگرا کنار خواهد رفت.
روزنامه العرب آورده است: شورای نگهبان ایران اسامی نامزدهای مورد تایید این شورا را اعلام کرد و کارزار انتخاباتی در ایران با تمرکز بر رقابت بین حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی و ابراهیم رئیسی آغاز شد.

چهار نفر دیگر به غیر از این دو نفر، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند که مهم ترین آنها اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری و محمد باقر قالیباف شهردار تهران است.

 1636 نفر در ایران داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بودند، اما شورای نگهبان ایران در نهایت تنها با 6 داوطلب موافقت کرده و مانند انتخابات گذشته با نامزدی هیچ زنی موافقت نکرده است.

انتظار می رود، ابراهیم رئیسی به رغم نفوذ بسیار خود به نفع محمد باقر قالیباف شهردار تهران کناره گیری کند، چرا که وی کسی است که توان وحدت بخشی به صف اصولگرایان ایران که در نهایت نیز نتوانستند به وحدت برسند و سه کاندیدا را معرفی کردند، دارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ