کد خبر: ۴۸۱۰۴
۰:۰ - ۱۳۹۶/۲/۴

تحلیل عملکرد دو ساله
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیل عملکرد دو ساله "وسینا" با پیش بینی کاهش سود سپرده گذاران

یک کارگزاری با بررسی عملکرد سال مالی گذشته و جاری بانک سینا، پیش بینی کرد میانگین نرخ سود سال مالی جاری این بانک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به سپرده گذاران کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک سینا که طی سال جاری به دلیل توقف نماد ناشی از تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم ، دور از تابلوی معاملات است ، در برابر سود 164 ریال سال مالی اسفند قبل ، سود هز سهم سال جاری را 151 ریال پیش بینی کرده است.

در این رابطه کارگزاری آبان با بررسی عملکرد دو سال مالی قبل و جاری "وسینا"، پیش بینی کرد میانگین نرخ سود اعطایی سال مالی ٩٦ به سپرده گذاران کمتر از سال مالی ٩٥ باشد.

دلایل کاهش سود 95

این بانک در گزارش ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩٥ سود هر سهم (حسابرسی نشده) خود را با سرمایه ای معادل ١٠,٠٠٠ میلیارد ریال به مبلغ ١٦٤ ریال اعلام کرده در حالیکه نسبت به سال مالی ٩٤ با کاهش ٢٨ درصدی همراه شده است تنها ٦٢ درصد سود پیش بینی شده برای سال مالی ٩٥ را پوشش داده است.

از مهمترین دلایل این پوشش نامناسب در سال ٩٥، پوشش ٨٥ درصدی درآمد های مشاع است که موجب شده ٨٠ درصد سهم پیش بینی شده بانک از درآمد های مشاع تحقق یابد.

همچنین از مهمترین دلایل کاهش سود نسبت به سال مالی ٩٤ ،افزایش ٣٠ درصدی هزینه ها در سال مالی ٩٥ نسبت به ٩٤ است.

درآمد های بانک :

درآمد های بانک به صورت عمده به دو گروه مشاع و غیر مشاع تقسیم بندی میشود. درآمد های مشاع بانک از منابعی حاصل میگرددکه توسط سپرده گذاران در بانک سپرده گذاری شده است در نتیجه این درآمدها بین بانک و سپرده گذاران مشاع است و سهم بانک از این درآمد ها به صورت خالص بعد از کسر سهم سود سپرده گذاران به عنوان سهم بانک از درآمدهای مشاع شناخته میشود.درآمد های غیر مشاع اما ناشی از خدمات بانک (به جز اعطای تسهیلات ) است که به مشتریان ارائه میگردد و با توجه به اینکه به زیرساخت های هر بانک مربوط میشود از کیفیت بالاتری برخوردار است.

عمده درآمد های بانک سینا به سهم بانک از درآمد های مشاع اختصاص دارد که در سال مالی ٩٥ به ٤.٧ هزار میلیارد  ریال رسیده است. این مبلغ ٢١ درصد کمتر از مبلغ پیش بینی شده برای سال مالی ٩٥ بوده است اما نسبت به سال مالی ٩٤ افزایش ١٣ درصدی را نشان میدهد.همچنین  بانک سینا پیش بینی کرده برای  سال مالی ٩٦ سهم خود از درآمد های مشاع را به ٥.١ هزار میلیارد ریال برساند.

مجموع درآمد های غیر مشاع برای سال مالی ٩٥ به ١.٩٥ هزار میلیارد رسیده است که ١٠١ درصد مبلغ پیش بینی شده برای این درآمد ها پوشش داده شده است اما نسبت به سال مالی ٩٤ کاهش ١ درصدی را نشان میدهد

در نمودار زیر درآمد های بانک به تفکیک نشان داده شده است (ارقام به میلیارد ریال)

 

مجموع درآمد های مشاع :

مجموع درآمد های بانک سینا برای سال مالی ٩٥ با کاهش ٣ درصدی نسبت به سال ٩٤ به ٢٨ هزار میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ تنها ٨٤ درصد مبلغ پیش بینی شده برای سال مالی ٩٥  را پوشش داده است. بانک سینا برای سال مالی ٩٦ پیش بینی کرده مجموع درآمد های مشاع خود را به ٣١ هزار میلیارد ریال برساند.

در نمودار زیر مجموع درآمد های مشاع بانک به تفکیک نشان داده شده است (ارقام به میلیارد ریال)

سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی بانک سینا برای سال مالی ٩٥ با افزایش  ٥ درصدی نسبت به سال ٩٤ به ٢٣.٣ هزار میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ ٨١ درصد مبلغ پیش بینی شده برای سال مالی ٩٥  را پوشش داده است. برای سال مالی ٩٦ پیش بینی شده سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی بانک سینا به ٢٧.٢ هزار میلیارد ریال برسد.

بیشترین سود حاصل از تسهیلات اعطایی بانک سینا به تسهیلات مشارکت مدنی اختصاص دارد. این بانک در سال ٩٥ از اعطای این تسهیلات ١٩.٩ میلیارد ریال سود کسب کرده که ٨٠ درصد سود پیش بینی شده از این محل در بودجه محقق شده است و نسبت به سال ٩٤ افزایش ٣ درصدی را نشان میدهد. مانده این تسهیلات هم در سال مالی ٩٥ با افزایش ١٥ درصدی نسبت به سال ٩٤ به ١١٣ میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ ٣ درصد کمتر از بودجه است.برای سال ٩٦ پیش بینی شده مانده تسهیلات مشارکت مدنی به ١٣٢.٥ هزار میلیارد ریال برسد.

در نمودار سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی بانک به تفکیک انواع تسهیلات نشان داده شده است (ارقام به میلیارد ریال)

در نمودار مانده تسهیلات اعطایی بانک به تفکیک انواع تسهیلات نشان داده شده است (ارقام به میلیارد ریال)

تمام تسهیلات اعطایی بانک سینا به اشخاص غیر دولتی است که نکته ای مثبت برای این بانک به شمار میرود.البته باید توجه داشت که مالکیت ٩٠ درصدی این بانک به بنیاد مستضعفان و شرکتهای زیر مجموعه آن اختصاص دارد که بانک سینا تسهیلات اعطایی به این نهاد و سایر زیرمجموعه های آن را جزء تسهیلات اعطایی به بخش دولتی نمی آورد. در نمودار زیر تسهیلات اعطایی بانک سینا به تفکیک مجموعه بنیاد مستضعفان،سایر مشتریان حقوقی و مشتریان حقیقی نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

در نمودار زیر تسهیلات اعطایی بانک سینا به تفکیک سود تسهیلات نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری :

در سال ٩٥ بانک سینا ٢٣.٢ هزار میلیارد ریال سود علی الحساب به سپرده گذاران خود داده است که این مبلغ ٨٥ درصد بودجه سال مذکور میباشد و کاهش ٦ درصد نسبت به سال مالی ٩٤ داشته است.مانده مجموع سپرده های بانک سینا در سال ٩٥ با کاهش ٥ درصدی نسبت به سال مالی ٩٤ به ١٣٩ هزار میلیارد ریال رسیده است در حالی که این مبلغ در بودجه ١٥٢ هزار میلیارد ریال برای سال مالی ٩٥ پیش بینی شده بود.بانک سهم سپرده های کوتاه مدت و یکساله از مجموع سپرده های بانک سینا در سال ٩٤ حدود ٤١ درصدی بوده است که برای سال ٩٥ این نسبت به ٧٢ درصد افزایش یافته است. این رخداد با توجه به نزولی بودن ساختار زمانی نرخ بهره نکته ای مثبت برای این بانک به حساب می آید.

بانک برای سال ٩٦ پیش بینی کرده مانده سپرده سپرده گذاران به رقم ١٧٥ هزار میلیارد ریال برسد که با توجه به شرایط فعلی دستیابی به رقم مذکور دور از ذهن به نظر میرسد.

در نمودار زیر سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به تفکیک نوع سپرده نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

در نمودار زیر مانده سپرده سپرده گذاران در بانک سینا به تفکیک نرخ سود سپرده نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

در سال مالی ٩٤ سهم سپرده های سرمایه گذاری که نرخ سود سالیانه بالای ١٩ درصد داشتند ٨٦ درصد مجموع سپرده های سرمایه گذاری بانک سینا بود که این نسبت برای سال مالی ٩٥ به ٢٦ درصد کاهش یافته است،این رخداد بهای تمام شده پول برای این بانک را به شدت کاهش داده است.

در نمودار زیر مانده سپرده سرمایه گذاری بلند مدت به تفکیک نرخ سود سپرده نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

درآمده های غیر مشاع :

بانک سینا در سال ٩٥ مبلغ ١.٩ هزار میلیارد ریال درآمد غیر مشاع محقق کرده است که این رقم طبق بودجه پیش بینی شده سال مذکور برای این فصل از درآمد ها بوده است.در جدول زیر درآمد های غیر مشاع بانک سینا به تفکیک برای سال ٩٥ با سال ٩٤ و بودجه مقایسه شده است :

هزینه ها :

مجموع هزینه های بانک سینا در سال ٩٥ با افزایش ٣٠ درصدی نسبت به سال گذشته به ٤,٨٦٠ هزار میلیارد رسیده است که این مبلغ ٣ درصد بیشتر از مبلغ پیش بینی شده برای هزینه سال مالی ٩٥ در بودجه میباشد.

هزینه کارکنان که سهم ٤٠ درصدی در هزینه های سال مالی ٩٥ بانک سینا را دارد نسبت به سال ٩٤ با افزایش ١٠ درصدی همراه بوده است.اما بیشترین افزایش به هزینه مطالبات مشکوک الوصول (سهم ١٧ درصدی در هزینه ها دارد)اختصاص دارد که با افزایش ١٥٣ درصدی نسبت به سال ٩٤ همراه بوده است.

نتیجه گیری :

اصلاح ساختار منابع و مصارف بانک سینا در سال ٩٥ موجب شده میانگین نرخ سود اعطایی به سپرده گذاران از ٢١ درصد در سال ٩٤ به ١٧ درصد کاهش یابد در حالیکه میانگین نرخ سود تسهیلات اعطایی در این سال ١٨ درصد است.

افزایش سهم سپرده های با سررسید یک سال و کمتر از مجموع سپرده ای بانک سینا در سال ٩٥  با توجه به نزولی بودن ساختار زمانی نرخ بهره  از نکات مثبت دیگر این بانک است که موجب شده پیش بینی شود برای سال مالی ٩٦ میانگین نرخ سود اعطایی به سپرده گذاران کمتر از سال مالی ٩٥ باشد.

اتفاق مثبت دیگر برای بانک سینا  اعلام خبر کاهش نرخ سپرده قانونی بانک سینا از سوی بانک مرکزی است که نسبت سپرده قانونی انواع سپرده های بانک سینا به جز انواع سپرده های قرض الحسنه پس انداز معادل ۱۱,۲۵ درصد تعیین شده است. این رخداد هر چند اندک میتواند قدرت اعطای تسهیلات بانک سینا در سال جاری را نسبت به سال ٩٥ افزایش دهد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ