کد خبر: ۴۸۲۰۰
۷:۰ - ۱۳۹۶/۲/۹

عربستان ناخواسته سهم بازار نفت را به ایران و عراق می دهد

عربستان ناخواسته سهم بازار نفت را به ایران و عراق می دهد

عربستان یکی از بازندگان اصلی توافق اوپک است که سهم‌ از بازار نفت منطقه را به ایران و عراق واگذار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ و بر اساس تحقیق انجام شده در مؤسسه سرمایه‌گذاری ابوظبی، عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان سهم بازار را در برابر ایران و عراق از دست می‌دهد.

دلیل از دست رفتن سهم بازار عربستان اجرای توافق اوپک است که بر اساس آن کشورهای تولیدکننده نفت را متعهد کرد تا تولید را به منظور بالا بردن قیمت نفت کاهش دهند. 

کریستف راحل که پیش از این با شرکت نفتی بی‌پی همکاری می‌کرد در کنفرانس دوبی گفت: اگر شما درباره برندگان بازار نفت صحبت می‌کنید باید روی ایران و عراق متمرکز شوید.

وی افزود: ایران تولید نفت را به واسطه لغو تحریم‌های بین‌المللی افزایش‌ داده در حالی که عربستان سعودی حتی بیش از سهم توافق اوپک تولید را کاهش داده است.

عربستان می‌داند که سهم خود را در بازار به واسطه افزایش تولید نفت ایران از دست می‌دهد و زمانی با توافق اوپک موافقت کرد که تولید نفت ایران در اوج بود. به نظر می‌رسد تلاش برای کسب سهم از بازار نفت بیشتر در آسیا مطرح است. 

بر اساس آمارهای منتشره توسط  گمرک،ایران و عراق فروش نفت را در چین افزایش داده‌اند اما عربستان سعودی در این بازار از روسیه جا مانده و آنگولا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین به شمار می‌رود. عربستان سهم را در بازارهای منطقه از دست می‌دهد چرا که دیگر کشورها توانسته‌اند تولید نفت را افزایش دهند.حتی عربستان تلاش می‌کند تا با کاهش قیمت فروش نفت، سهم را در این منطقه نگه دارد.

عربستان احتمالاً قیمت رسمی را برای ماه ژوئن هفته آینده منتشر خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که دیگر کشورهای منطقه هم از این قیمت تبعیت کنند. جنگ سهم بازار اوپک پایانی ندارد.

این کشور در سال گذشته نزدیک به 100 میلیارد دلار کسری بودجه داشت که حتی مجبور شد یارانه بسیاری از کالاها و از جمله انرژی را بردارد، از سویی درگیر جنگ با یمن است که این مسئله فشار اقتصادی زیادی را به این کشور وارد کرده تا جایی که مجبور به فروش آرامکو بزرگترین شرکت نفتی و دولتی این کشور شده است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ