کد خبر: ۴۸۲۵۴
۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۲/۱۰

شفاف سازی مدیران درباره تغییرات TSETMC و برنامه های آینده/کاهش نقش اجرایی
در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:

شفاف سازی مدیران درباره تغییرات TSETMC و برنامه های آینده/کاهش نقش اجرایی

معاون اجرایی و مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با شفاف سازی درباره تغییرات TSETMC و بیان اینکه پردازش اطلاعات به عهده دیگر بخش های بازار سرمایه است، برنامه های آینده را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،خبرهای تغییر در بازار سرمایه همان اندازه که می تواند برای فعالان مهم و تاثیرگذار باشد، به همان اندازه هم می تواند با بی توجهی همراه باشد. اخیرا" تصمیمی برای حذف نمودارهای مربوط به داده های تحلیل تکنیکال از سایت TSETMC که مهمترین سایت بازار سهام است، گرفته شده که همانطور که انتظار می رفت فعالان بازار سرمایه به آن واکنش نشان دادند.

هرچند این نمودار در برخی موارد اطلاعات دقیق و قابل اتکایی ارائه نمی داد و برای فعالان حرفه ای در این عرصه به خوبی قابل اعتنا نبود و حذف آن ضرر خاصی به سرمایهگذاران نخواهد زد اما باز گروهی از کاربران استفاده کننده از این داده ها از رایگان نبودن آن توسط شرکت های ارایه دهنده خدمات پردازش اطلاعات ابراز نگرانی کرده اند. 

در همین راستا، بورس پرس درخصوص چگونگی این اتفاق با مدیران و کارشناسان بازار سرمایه گفت و گویی انجام داده تا چند و چون این تصمیم شفاف تر شده و برنامه های آینده مسئولان سازمان بورس برای این مرجع مهم بازار سهام مشخص تر شود:

علت حذف و انتقال داده ها از TSETMC از زبان مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس

روح­ الله دهقان با بیان اینکه نمودار تحلیل تکنیکال از شنبه گذشته از روی سایت TSETMC برداشته شده ، گفت: تحلیل تکنیکال یک نوع خدمات پردازش اطلاعات مالی است و اگر ارائه این خدمات توسط مدیریت فناوری انجام شود، هم بحث صحت­ سنجی اطلاعات و هم بحث کسب و کارهای مرتبط با داده مطرح خواهد شد.

وی در این خصوص که در صورت ارائه این اطلاعات، سازمان وارد حوزه­ ای می­ شود که به مسئولیتش مربوط نمی­ شود و این موضوع بر رشد کسب و کارهای مبتنی بر داده و ارائه سرویس­ در بخش خصوصی تاثیر منفی خواهد گذاشت، گفت: به خاطر همین موضوع، تصمیم بر این شد، آن بخش از اطلاعات سایت که با ذات مسئولیت­ های سازمان به عنوان نهاد ناظر مغایرت دارد از سایت حذف شود. حذف نمودار داده­ های تحلیل تکنیکال بر همین مبنا صورت گرفت تا موارد مرتبط با کسب و کارهای داده­ های که پردازش اطلاعات و ارائه سرویس­ های مرتبط با تحلیل در بخش خصوصی را انجام می­ دهند، گسترش یابد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس به ایجاد فضای رقابتی به واسطه حذف نمودارها اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای رقابتی در این حوزه از ضروریات است تا همه ذی­ نفعان بازار سرمایه بتوانند از این موقعیت به خوبی استفاده کند.

دهقان افزود: ما قصد حذف اطلاعات را برای محدود کردن دسترسی به اطلاعات نداریم و تمام شرکت­ های مرتبط با بازار سرمایه که کار تحلیلی انجام می­ دهند به دیتای خام دسترسی خواهند داشت. مسلما در جاهایی که رقابت شکل گرفته و بخش خصوصی ورود پیدا کرده و سازمان نقش نظارتی خود را حفظ کرده، رونق بسیار زیادی ایجاد شده است. بر همین اساس، هدف اصلی سازمان برای کنار گذاشتن این نمودار، ایجاد این رونق بوده است. همچنین، یکی از سیاست های کلی سازمان رفع محدودیت ها برای رشد کسب و کارهای مبتنی بر دیتا است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جایگزینی برای نمودارهای حذف شده در سایت TSETMC در نظر گرفته شده یا خیر به بورس پرس، گفت: در این سایت اطلاعات جایگزینی وجود نخواهد داشت. لینک این نمودارها از این سایت حذف شده و به طور ملموس جای خالی نخواهیم داشت. هر چند جایگزین با کیفیت بهتر وجود دارد، اما سیاست سازمان افشای این نوع اطلاعات از طریق سایت TSETMC نیست.

دهقان ادامه داد: زمانی بازار ما آمادگی عرضه نمودارها به صورت عموم را نداشت و در آن زمان شرکت خصوصی فعالی در این زمینه نیز وجود نداشت. بر همین اساس، شرکت مدیریت فناوری به عنوان زیر مجموعه سازمان بورس، برای رونق گرفتن بازار سرمایه این اطلاعات را بر روی سایت قرار داد که در آن زمان بهترین تصمیم برای این بازار بود. ولی در حال حاضر شرکت­ های خصوصی با کیفیت بالاتر و قابلیت­ های توسعه­ پذیری بیشتر ایجاد شده­ اند تا همین اطلاعات را به طور رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهند. پس نقش سازمان از نقش ایجادکننده بستر، به نقش حمایت کننده تغییر پیدا می­ کند و به رشد کسب و کارهای این­ چنینی کمک می­ کند.

وی درخصوص نحوه ارائه دیتا در دیگر کشورها نیز توضیح داد: دیتا در دنیا به این نحوی که ما در اختیار عموم قرار می­ دهیم وجود ندارد. فقط در ایران است که این حجم از اطلاعات به صورت آنلاین و پردازش شده در اختیار همگان قرار می ­گیرد.

انتقاد درستی که برطرف شد

احمد عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس نیز با بیان اینکه کاهش تصدی­ گری نهادهای حاکمیتی از سیاست­ های کلان نظام است، اظهار داشت: سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر و حاکمیتی در حوزه اجرایی با ارائه اطلاعات پردازش شده در بازار ورود پیدا کرده بود. این موضوع همیشه توسط فعالان بازار مورد انتقاد قرار می ­گرفت که چرا با وجود نهادهای مالی که بازیگران این بخش هستند، خود سازمان بورس در این زمینه فعالیت می­ کند. بر همین اساس، تصمیم بر حذف این نمودارها گرفته شد.

وی افزود: همچنین، پردازش اطلاعات به دانش، تکنولوژی و تجربه بالایی نیاز دارد و علت وجود یک نهاد مالی در قانون به نام پردازش اطلاعات مالی همین موضوع است. قطعا سازمان بورس و شرکت مدیریت فناوری به عنوان یک نهاد ناظر وظیفه پردازش اطلاعات را ندارند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس در خصوص ورود سازمان به این موضوع در سال­ های گذشته، گفت: 12 سال قبل که قانون جدید برای بازار سرمایه تصویب شد و ساختار جدید بازار سرمایه شکل گرفت، مدیران با توجه به نوپا بودن بازار و اینکه احتمالا همه افراد نتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند، تصمیم بر بودن اینگونه اطلاعات شد. از سویی دیگر، یکی از دغدغه­ های فعالان بازار کاهش تصدی­ گری سازمان در جاهایی که نیازی به آن نبود، عنوان می­ شد. با این هدف تصمیم بر آن شد تا آن بخش از اطلاعاتی که در سایت TSETMC وجود دارد، اصلاح و کم شود. تصمیم برای این موضوع از قبل گرفته شده بود و برگزاری نمایشگاه و حضور استارتاپ­ ها و دیگر فعالان بازار سرمایه، ما را در این زمینه مصمم­ تر کرد. زیرا دستاوردهای زیادی در زمینه پردازش اطلاعات ارائه شده بود که می­ شود به خوبی از آن­ ها استفاده کرد.

برنامه های آینده سازمان برای مهمترین سایت بازار

عراقچی درخصوص آینده سایت TSETMC تصریح کرد: این سایت، از سایت­ های مرجع بازار سرمایه است. مواردی وجود دارد که در آینده به ارتقا نیاز دارد، تمرکز بر صحت اطلاعات یکی از این موارد است، برای مثال همین نمودارهای حذف شده در برخی مواقع اطلاعات دقیقی را ارائه نمی­ داد. سهولت کاربری و ظاهر این سایت از موارد دیگر است. همچنین اگر در موارد دیگری باز هم احساس شود که حضور سازمان در آن زمینه ضرورتی ندارد، تصمیم به حذف آن قسمت گرفته خواهد شد.

وی در توصیه به سهامداران گفت: سهامداران باید به میزان لازم جست­جوگر باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز هر سهامدار به صورت رایگان در معاملات بر خط کارگزاری­ ها، پردازشگران اطلاعات مالی و مشاوران سرمایه­ گذاری موجود است و هر سرمایه­ گذار می ­تواند با توجه به نیاز خود از آن­ها بهره­ مند شود. از سویی دیگر، در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شاهد معرفی اپلیکیشن­ های موبایلی بودیم که می­ تواند به تحلیل بهتر سهامداران کمک قابل توجهی داشته باشد.

نظر کارگزار بورس

در همین راستا فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: هرگونه تغییری به خصوص در شبکه­ های اجتماعی و اطلاع ­رسانی تخصصی مانند TSETMC تاثیرگذار خواهد بود. این شبکه­ های اطلاع ­رسانی به صورت مداوم درحال به روز رسانی هستند و دلیل اصلی به روز شدن آن هم نیاز و تقاضای استفاده ­کنندگان از این شبکه ­ها است. همچنین فلسفه تصمیم حذف این نمودارها نیاز و تقاضای اهالی بازار سرمایه و بازخوردهای استفاده­ کننده­گان از این سیستم­ ها است.

وی با بیان اینکه عمده فعالان بازار سرمایه با اینگونه تحلیل­ های تکنیکالی آشنا هستند، افزود: با حذف این نمودارها می­ توان از فضای مورد نظر در این سایت برای منظورهای دیگر استفاده کرد.

این کارگزار با بیان اینکه سابقا در جراید و روزنامه­ ها به صورت روزانه قیمت سهام­ ها درج می­ شد، گفت: درحال حاضر با توجه به اینکه سطح دسترسی افراد به اطلاعات به صورت الکترونیکی زیاد شده و به همین علت این افراد به حد و حدود قیمت درج در روزنامه­ ها اکتفا نمی­ کنند و در نتیجه افراد بسیار  کمی برای اطلاع از این قیمت­ ها به روزنامه­ ها مراجعه می ­کنند، بر همین اساس تصمیم بر حذف این صفحات شد.

آقابزرگی افزود: تعداد بازدیدکنندگان و کلیک­ هایی که بر روی برخی از صفحات و اطلاعات خاص می­ شود، می­ تواند مبدا مناسبی برای تغییرات این ­چنینی باشد. بر همین اساس می­ توان گفت شاید یکی از دلایل حذف این نمودارها همین باشد که تعداد کمی برای دریافت اطلاعات به این نمودارها مراجعه کرده باشند، چون در حال حاضر امکانات بیشتری در سایت­ های دیگر موجود هست، بنابراین با حذف این نمودارهای تحلیل تکنیکالی فضایی برای کارهای جدید دیگری ایجاد خواهد شد.

اتفاق خاصی رخ نمی­دهد

یکی از سهام­داران برای درک بهتر چگونگی تاثیر حذف این نمودارها بر نحوه دریافت اطلاعات به بورس پرس، گفت: اگر مبنا بر جابه­ جایی این اطلاعات باشد نه حذف آن، اتفاق خاصی رخ نمی ­دهد. زیرا اکثر خرید و فروش­ ها در حال حاضر به صورت آنلاین انجام می­ شود و همه این اطلاعات در وب­سایت­ های کارگزاری­ ها وجود دارد و حذف آن بر روند دریافت اطلاعات خللی ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ابوالقاسم | ساعت ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۲/۱۰
0
0
پاسخ
سلام ممنون از اطلاع رسانی

اما بزرگترین وشاید بدترین ارایه اطلاعات که مورد استفاده اکثریت کاربران قرار میگیرد عدد Eps است

در اسفند تمام شرکتها Eps سال بعد خود را اعلام میکنند

متاسفانه این عدد جایگزین Eps سیستم که مجمع آن ماهها بعد برگزار میشود

بنظر شما چند نفر از نمودار استفاده میکنند

وچند نفر از Eps که بسیاری از روزهای سال غلط است

این مورد بارها به دست اندرکاران ومسیولین مربوطه گفته شده ولی هیچ وقت به زیان سهامدار توجه نشده

ایکاش بجای حذف نمودار اعداد Eps و P/E حذف میشد

اگر آن سازمان به آن عریض و طوییلی عرضه ارایه اطلاعات صحیح را ندارد بهتر است موجب خسارت به میلیونها سهامدار حقیقی کم اطلاع نشود

موجب تشکر و رضای خدا است این مورد بررسی وشفاف سازی شود شاید یا اصلاح شود ویا سهامدار به این اطلاع صد در صد غلط متکی نشود

از توجه شما واطلاع رسانی شما تشکر مینمایم
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ