کد خبر: ۴۸۲۷۸
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۲/۱۰

تلاش اتحادیه اروپا در پایبندی به وعده های اقتصادی در آستانه انتخابات ایران

تلاش اتحادیه اروپا در پایبندی به وعده های اقتصادی در آستانه انتخابات ایران

اتحادیه اروپا که نگران لحن تند ترامپ در قبال ایران است، سعی می کند تا پایبندی به توافق هسته ای را به ایران نشان دهد و به وعده های اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا که نگران اقدامات دونالد ترامپ در قبال ایران است، قصد دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، پایبندی به توافق هسته ای را نشان دهد.

میگوئل آریاس کانته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اخیرا در صدر هیاتی شامل بیش از 50 شرکت اروپایی در یک همایش تجاری در تهران شرکت کرده است. این تازه ترین تلاش اتحادیه اروپا برای برقراری روابط تجاری جدید با تهران با گذشت 16 ماه از اجرای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی است.

وی که با هدف تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و اروپا وارد تهران شده، با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل سازمان انرژی اتمی دیدار و درباره همکاری های صلح آمیز هسته ای فیمابین مذاکره و رایزنی کرده و بار دیگر بر پایبندی کامل اتحادیه اروپا به توافق هسته ای تاکید کرده است.

اتحادیه اروپا که نگران لحن تند ترامپ در قبال ایران است، سعی می کند تا پایبندی به توافق هسته ای را به ایران نشان دهد و به وعده های اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران عمل کند.

از بین کشورهای امضاکننده توافق هسته ای، کشورهای اروپایی بیشتر از سایر کشورها فشار ناشی از تحریم های نفتی علیه ایران را تحمل کرده اند و اکنون سعی می کنند تا بیشترین سود و نفع را از بهبود روابط با تهران کسب کنند، اتفاقی که آن را یک دستاورد و پیروزی بزرگ برای دیپلماسی اروپا می دانند.

ولی به نظر می رسد که اهرم فشار اتحادیه اروپا همچنان محدود است، به خصوص اگر نتواند شرکت های اروپایی را در برابر خطر ناشی از تحریم های باقی مانده آمریکا علیه ایران، محافظت کند و در تشویق بانک های بزرگ برای از سرگرفتن همکاری با ایران، ناکام بماند. برخی شرکت های غربی بازگشته اند ولی هنوز بسیاری از شرکت های غربی نگران این هستند که دولت ترامپ قوانین پیچیده ای را برای همکاری و تعامل شرکت های خارجی با ایران وضع کند.

دیپلمات های اروپایی نگران این مساله هستند که سیاست تقابل جویانه ترامپ موجب تقویت اصولگرایان در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شود. البته این در شرایطی است که هیچ نشانه ای از تمایل آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته ای وجود ندارد.آنها با نگرانی های آمریکا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، آزمایش موشک های بالستیک و تامین مالی گروه های شبه نظامی و حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، مشترک هستند.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: مخالف این هستیم که بخواهیم این مسائل را به از بین بردن توافق هسته ای، حل و فصل کنیم. این مساله تنها موجب تقویت کسانی در ایران می شود که رویکرد و موضع تقابل جویانه ای دارند.

جوست هیلترمن کارشناس مسائل سیاسی از گروه بین الملل بحران نیز گفت: توافق هسته ای با هدف اعتمادسازی نبوده ولی می توان نسبت به آن امیدوار بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ