کد خبر: ۴۸۲۷۹
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۲/۱۰

اصلاح ارزان فروشی و راهکار واقعی شدن قیمت سنگ آهن
رئیس انجمن سنگ آهن اعلام کرد:

اصلاح ارزان فروشی و راهکار واقعی شدن قیمت سنگ آهن

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با اعلام برنامه هایی برای اصلاح ارزان فروشی، راهکار واقعی شدن قیمت سنگ آهن را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قدیر قیافه در خصوص آخرین تحولات قیمت گذاری سنگ آهن به تسنیم گفت: به عنوان انجمن سنگ آهن در تلاشیم تا با توجه به فاصله قیمتی فروش سنگ آهن داخلی و خارجی، اقداماتی را صورت دهیم تا شاهد اصلاح قیمت این ماده معدنی در بازار داخلی باشیم.

وی افزود: در حال حاضر شاهد یک فاصله معنادار میان قیمت داخلی و خارجی سنگ آهن هستیم و فروش سنگ آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله صحبت قیمتی دارد چرا که پیش‌تر فرمول تعیین قیمت در بازار داخلی دستوری بود و بر اساس آن مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین می‌شد، اما پس از خصوصی‌سازی و فعالیت سایر نهادها این میزان کمی تغییر کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با این حال، فرمول اصلاح شده باز هم از یک اختلاف قیمتی معنادار بین نرخ فروش داخلی با صادراتی حکایت دارد.با توجه به همبستگی فولاد و سنگ آهن چنانچه قیمت فروش محصولات فولادی را مدنظر قرار دهیم، شاهد ارزان فروشی قیمت سنگ آهن در بازار داخل هستیم. سالهاست که ارزان فروشی در بازار داخلی اتفاق افتاده و ما تولید کنندگان محصولات سنگ آهنی به دنبال اصلاح آن هستیم.

قیافه با اشاره به اینکه مشکلات قیمت گذاری سنگ آهن از گذشته وجود داشته و باید اصلاح قیمت در یک مبادله برد برد صورت بگیرد، در خصوص اصلاح شیوه قیمت گذاری گفت: راهکار ما عرضه تمام محصولات سنگ آهنی و یا تمام محصولات زنجیره فولاد و استفاده از ساز و کار شفاف و رقابتی بورس است که با عمل به این شیوه، قیمت واقعی و منصفانه محصولات زنجیره در بورس کالا تعیین قیمت شود.

وی ادامه داد: با تحقق این مهم شفاف‌سازی معاملات بین خریدار و فروشنده با نرخ متعادل همراه خواهد شد بعلاوه این که با توجه به مقررات بورس کالا، تسویه حساب و اطمینان از بازگشت به موقع ارزش کالای فروخته شده نیز به شکل مناسبی انجام خواهد شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر این که بهره‌گیری از امکان بورس مانعی برای انجام معاملات از راه مذاکره و به صورت توافقی نخواهد بود گفت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان تولید کننده محصولات سنگ آهنی در نشست های متعدد با مدیران بورس کالا مطرح و مقرر شد قیمت داخلی سنگ آهن حاصل کسری از قیمت های جهانی با در نظر گرفتن تخفیفات و هزینه حمل باشد.

قیافه تصریح کرد: بخش خصوصی به هیچ عنوان با این موضوع مخالفتی ندارد و واحدهای فولادی نیز برای این اصلاح قیمتی آماده اند.

به گفته وی،دولت هیچ علاقه‌ای به دخالت در قیمت گذاری ندارد و دخالت آن نیز به نفع هیچ یک از طرفها نیست. از این رو باید از روش غیررقابتی و قیمت گذاری دستوری فاصله گرفته و از روش های علمی و تجربه سایرین برای اصلاح روندها و فرآیندها بهره جست و معاملات محصولات سنگ آهنی را در بورس کالا آغاز کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: امیدواریم که با اصلاح قیمت محصولات سنگ آهنی در بازار داخلی موجبات حرکت رو به جلوی واحدهای تولیدی بالادستی و محصولات فولادی را شاهد باشیم و تمام تلاش انجمن بر عملی کردن این موضوع است.

قیافه در خصوص عرضه محصولات سنگ آهنی در بورس کالا نیز اظهار داشت: همه چیز به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد، با وجود این ما به صورت کلی با بورس کالا توافقات را برای ورود به رینگ داخلی بورس انجام داده‌ایم و امیدواریم به محض آماده شدن بسترها معاملات کلید خورده و آغاز شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ