کد خبر: ۴۹۳۰۶
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۲/۱۱

نظر عضو شورای عالی بورس عملکرد بورس کالا در آپشن

نظر عضو شورای عالی بورس عملکرد بورس کالا در آپشن

عضو شورای عالی بورس با تشریح عملکرد بورس کالا در آپشن گفت: اجرای آپشن در بازار ارز می‌تواند قدم بعدی برای توسعه بازارسرمایه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محسنی در خصوص آپشن و عملکرد بورس کالا در این زمینه، گفت و گویی با بورس کالا انجام داد و با اشاره به پوشش نرخ ارز که یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها است گفت: اجرایی کردن آپشن بر بازار ارز می‌تواند قدم بعدی برای توسعه بازار سرمایه باشد.

آپشن پس از ۵۰ سال در بازار سرمایه راه‌اندازی شد، در خصوص اهمیت شکل‌گیری این بازار و کارکرد آن در بورس کالا توضیح دهید.

محسنی: از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پیشی گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدی و فیزیکی است تا این بورس، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، سرویس‌های مورد نیاز فعالان اقتصادی را ارائه دهد، از این رو قرارداد اختیار معامله در کنار سایر ابزارهای مالی بازار سرمایه در بورس کالا راه‌اندازی شد.

قراردادهای اختیار معامله، یکی از ابزارهای مهم پوشش ریسک در فعالیت اقتصادی اشخاص در بازارهای مالی دنیا است که سرمایه‌گذاران طی این فرایند می‌توانند ریسکها را به افراد دیگری که ریسک‌پذیری بیشتری دارند، واگذار ‌کنند برای مثال در اقتصاد، ریسکهایی چون نوسان نرخ سود، نرخ ارز و نرخ کالا وجود دارد که هر سرمایه‌گذاری با توجه به شخصیت اقتصادی که دارد، این ریسکها را متحمل می‌شود اما در این بین افرادی نیز وجود دارند که تمایلی به پذیرش این ریسک‌ها ندارند،بنابراین این افراد می­ توانند ریسک‌ها را به سایر افرادی که تمایل دارند، منتقل کنند یا با استفاده از ابزارهایی این ریسک­ها را پوشش دهند.

یکی از این ابزارهای پوشش ریسک، اختیار معامله است البته در سایر کشورها هم از همین ابزار برای پوشش نرخ ریسک استفاده می‌شود.اجرایی شدن چنین ابزارهایی در بازار سرمایه، می‌تواند گامی در جهت توسعه بازار و ارتباط با بورسهای بین‌المللی قلمداد شود. همچنین، باید علاوه بر سکه طلا، روی انواع کالاهایی که امکان استاندارد شدن دارند، مانند محصولات فلزی، پتروشیمی و برخی از کالاهای کشاورزی، ابزارهایی همچون قرارداد آتی و اختیار معامله تعریف شود که این موارد در دستور کار بورس کالا نیز قرار دارد.

بورس‌های کالایی معتبر دنیا دارای معاملات مشتقه کالایی قوی هستند و بورس کالا نیز علاوه بر تقویت معاملات فیزیکی در مسیر گسترش معاملات اوراق مشتقه و گواهی سپرده کالایی در حرکت است. نکته قابل تأمل اینجاست که بورس‌های پیشرفته کالایی دنیا از طریق همین ابزارهای مالی آتی و آپشن توانسته‌اند بر قیمت برخی کالاهایی که حتی در تولید آن‌ها توانمند نیستند، تأثیر مستقیم بگذارند که این موارد نشان دهنده قدرت و اهمیت این ابزارهای مالی است.

پس از راه‌اندازی قراردادهای آپشن، برخی کارشناسان از تحول و پوست‌اندازی بازار سرمایه ایران با متولد شدن این قرارداد سخن گفتند، نظر شما در این زمینه چیست؟

محسنی: اختیار معامله، قراردادی با اهمیت و دارای جایگاهی ویژه در بازارهای بین‌المللی است اما برای اینکه این قرارداد بتواند تحولی را در بازار سرمایه ایجاد کند، باید یکسری فاکتورها و پیش نیازها رعایت شود،در وهله نخست، باید قرارداد آپشن را در راستای کارکرد اصلی‌ یعنی پوشش ریسک به کار گرفت تا ناظر تحولی مثبت در بازار سرمایه باشیم.

از سوی دیگر، در صورتی که تنها سفته‌بازان به سراغ این ابزارهای مالی بروند، این مهم اتفاق نخواهد افتاد البته از آنجایی که سفته‌بازان تمایل به پذیرفتن ریسک در بازار را دارند، وجود سفته‌بازان در این بازار ضروری است، اما اگر قرار باشد که فقط سفته‌بازان با یکدیگر معامله کنند شاهد تحول در اقتصاد نخواهیم بود بنابراین، یکی از وظایف مهم بازار در درجه نخست، اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص این ابزار به فعالان بورس و در مرحله بعدی تشویق سرمایه‌گذاران و متصدیان صنایع مختلف به استفاده از این ابزار است.

برای رونق ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه، باید فرهنگ‌سازی مناسب بین فعالان بازار صورت گیرد تا آن‌ها با ابزارها و کاربردهای آن آشنا شوند،در این زمینه پیشنهاد می‌کنم بورس کالا یا هر بورس دیگری که آپشن را ارائه می‌کند، باید برنامه‌ای در خصوص درگیر کردن فعالان واقعی بازار با این ابزار تهیه کند تا فعالان صنایع به همراه سفته‌بازان باهم در بازارهای مالی فعالیت کنند.

عملکرد بورس کالا در استفاده از ابزارهای نوین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چه محصولات دیگری می‌توانند در همین راستا، مورد استفاده قرار گیرند؟

محسنی: بازار سرمایه زمانی عمق پیدا می‌کند که انواع ابزارهای مالی در آن ایجاد و گسترده شود در واقع، ابزارهای مالی به خصوص اختیار معامله (آپشن‌) کمک می‌کند تا دارایی‌ها در بازار سرمایه تحت شرایط و روند قیمتی مناسب‌تری مورد معامله قرار گیرند. بازار سرمایه ایران عمق کم و محدودیت‌هایی دارد که ابزارهایی مانند آپشن و معاملات آتی با پوشش ریسک و مدیریت حرفه‌ای پرتفوی‌ها به عمیق شدن آن کمک بسیاری می‌کند،در خصوص بورس کالا نیز امیدوارم نه تنها در مورد سکه طلا بلکه در مورد محصولات پایه دیگر هم شاهد اجرایی شدن آپشن باشیم.

آپشن زمانی با استقبال فعالان بازار روبه‌رو می‌شود که دایره مخاطبان بالایی داشته باشد، بنابراین با توجه به حجم بالاتر معاملات بازار سکه بین مردم و عمومیت این محصول و همچنین اقبال معاملات آتی سکه به نظر می‌رسد، انتخاب سکه طلا برای شروع آپشن بسیار به‌جا بوده است. در این میان یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، پوشش نرخ ارز است، از این رو اجرایی کردن آپشن بر بازار ارز هم می‌تواند قدم بعدی برای این ابزار باشد.

بازار ارز و جذب نقدینگی خارجی از چنان اهمیتی برخوردار است که آپشن می‌توانست با ارز راه‌اندازی شود. البته بورس کالا تمایل به انجام این کار دارد و شورای بورس هم آن را تأیید کرده، اما در این زمینه بانک مرکزی تصمیم گیر نهایی است. امیدواریم در آینده­ای نزدیک، بانک مرکزی نیز با این مهم موافقت کند و شاهد راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی باشیم.

علاوه بر این، ایجاد آپشن روی محصولات کشاورزی مانند ذرت و فلزات اساسی مثل آهن، مس و آلومینیوم نیز می ­تواند مفید باشد، در مجموع بورس کالا با ایجاد ابزارهایی چون معاملات آتی، سلف، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و آپشن به تعمیق بازار سرمایه و در نهایت رشد اقتصاد واقعی کمک بسیاری کرده و عملکرد آن در این مدت بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. در واقع هر قدر ابزارهای مالی بیشتری در بازار وجود داشته باشد، شرکت‌های تأمین سرمایه راه‌حل‌های بیشتری برای تأمین مالی بخش تولیدی و صنایع کشور خواهند داشت که در نهایت با راه افتادن چرخ‌های تولید و صنایع، می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

برخی از تحلیلگران موانع سر راه توسعه ابزارهای مشتقه را نبود دانش و اطلاعات کافی و عده‌ای دیگر اقتصاد دستوری می‌دانند. نظر شما چیست؟

محسنی: آشنایی نداشتن و کمبود اطلاعات ضربه بیشتر و مانع قوی­تری بر سر راه توسعه ابزارهای مشتقه به نسبت اقتصاد دستوری است. اقتصاد دستوری و دخالت دولت در بسیاری از کالاها که در بورس کالا معامله می‌شوند، وجود ندارد،حتی اگر دولت و بانک مرکزی هم کنترلی بر قیمت ارز و محصولات داشته باشند، باز هم ابزار مشتقه قابلیت اجرایی شدن را دارد بنابراین از نظر من فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ