کد خبر: ۴۹۳۸۱
۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۲/۱۳

دست‌کاری آمارها در سال‌های ۸۴ تا ۹۲
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

دست‌کاری آمارها در سال‌های ۸۴ تا ۹۲

وزارت جهاد کشاورزی با رد ادعای ساختگی‌ بودن آمار تولیدات یازدهم، آمارهای دولت نهم و دهم را ساختگی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وزارت جهاد کشاورزی با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد ادعای ساختگی‌بودن آمار تولیدات کشاورزی دولت یازدهم، آمار بخش کشاورزی دولت نهم و دهم را ساختگی عنوان کرد.

در این بیانیه این وزارتخانه ضمن تأکید بر درست‌بودن آمار تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم، برای روشنگری اذهان عمومی آمده است: مجموعه مطالعات و پژوهش‌های بررسی تناقضات آماری حاکی از آن بود که نگرش سیاسی در ارائه آمار در دولت نهم و دهم موجب ایجاد تناقضات و گزافه‌گویی در ارائه این آمارها شده است.

در سال ٩٢ مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی کشور نیز در گزارش امنیت غذایی، آمارهایی در زمینه مصرف مواد غذایی در کشور و به تبع آن درباره میزان تولید در کشور با خطاهای بسیار زیاد و میزان خوداتکایی کشور در مواد غذایی برخلاف آمارهای وزارت جهاد کشاورزی دولت دهم، کمی بیش از ٥٠ درصد مواجه بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش راستی‌آزمایی آمار و تبیین وضع موجود بخش کشاورز» در سال ٩٢ به راستی‌آزمایی آمارهای تولید بخش کشاورزی پرداخته و با بررسی عرضه و مصرف که دو کفه تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور محسوب می‌شوند، آمارهای تولید در بخش کشاورزی را آمارسازی و واجد حباب آماری چشمگیر اعلام کرده است.

با توجه به اینکه نیاز کشور به واردات به میزان تولید داخل وابسته است، در بازه زمانی مطالعه‌شده، با وجود اینکه میزان تولید براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی دولت دهم افزایش نشان می‌داد، میزان واردات آن نیز بالا رفته است.در این دوره مجموع آمار عرضه مواد غذایی در کشور به‌شدت افزایش یافته و محاسبات بیان‌کننده افزایش کالری مصرفی هر ایرانی از 3هزارو ٥٠٠ کیلوکالری به 4هزارو ٥٠٠ کیلوکالری در روز شده بود.

میزان کالری مصرفی کشور آمریکا که از پر‌مصرف‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید، در حدود 3هزارو ٨٠٠ کیلو‌کالری و سازمان خوارو‌بار ملل متحد (فائو) نیز میزان کالری مصرفی هر ایرانی را در سال ٩٢ در حدود 3هزارو ٢٠٠ کیلوکالری تخمین زده بود.  در این تحقیق روابط بین عوامل تولید و آمار‌های ارائه‌شده نیز بررسی شد و روش‌های مختلف مطالعه‌شده همگی تأکید بر وجود حباب‌های معنی‌دار آماری در آمار‌های بخش کشاورزی داشت.

نبود تناسب بین میزان تولید و عوامل مؤثر بر آن مانند قیمت‌های داخلی، حجم واردات و شکاف بین عرضه و تقاضا و حجم مصرف و مقدار مصرف نهاده‌های تولید، نشان‌دهنده تعارض‌های عمیق آمارهای اعلامی بوده است.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد حباب بزرگی در آمارهای تولیدات کشاورزی ارائه‌شده در کشور وجود دارد و آمار ارائه‌شده درباره افزایش تولیدات کشاورزی در سال‌های به‌ویژه پس از خشک‌سالی سال زراعی ٨٦-٨٧ منطقی نبوده و میزان حباب آمارهای بخش کشاورزی را ٢٥ تا ٣٠ درصد برآورد کرده است.

در این گزارش با اشاره به اهمیت واقعی‌بودن آمار برای تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه، آمده است: در سال ٩٢ مجموعه مطالعات و گزارش‌های مراجع علمی مختلف در تعامل با بانک مرکزی موجب شد اصلاح حباب آماری صورت گیرد و براساس گزارش راستی‌آزمایی‌شده، آمار تولید محصولات کشاورزی در سال ٩٢ به میزان ٩٧‌ میلیون تُن اعلام شد و در برنامه‌ریزی‌های راهبردی ملاک ارزیابی قرار گرفت.  

این گزارش می‌افزاید: کاهش واردات و بهبود پنج میلیارد‌دلاری تراز تجاری منفی بخش کشاورزی (کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی ٨,١‌ میلیارد دلار در سال ٩٢ به منفی 3 میلیارد دلار در سال ٩٥) صحت آمار تولید ١١٨‌ میلیون تُن محصولات کشاورزی در سال ٩٥ را تأیید می‌کند به‌طوری‌که هم‌زمان و متناسب با رشد تولید، واردات محصولات کشاورزی به کشور کاهش داشته است.

درحالی‌که آمار اعلامی تولید ١١٨‌ میلیون‌تُنی محصولات کشاورزی در سال ٩١ از سوی وزارت جهاد کشاورزی دولت دهم در کنار آمار واردات 6میلیون‌و ٦٩١‌ هزار‌ تُنی گندم، یک‌میلیون‌و ٦٨٠‌ هزار‌ تُنی شکر و یک‌میلیون‌و ٢٩٧‌ هزار تُنی برنج در این سال، شاهدی بر غیرواقعی‌بودن آمار اعلامی تولیدات دولت نهم و دهم است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ