کد خبر: ۵۰۹۷۵
۰:۰ - ۱۳۹۶/۳/۱

تحلیلی از افزایش ۱۵۸ درصدی سود سایپا و اعلام یکی از مشکلات مهم
یک شرکت کارگزاری ارایه کرد:

تحلیلی از افزایش ۱۵۸ درصدی سود سایپا و اعلام یکی از مشکلات مهم

یک شرکت کارگزاری با اعلام اینکه یکی از مهمترین مشکلات سایپا، هزینه مالی بالا است، تحلیلی از تعدیل ۱۵۸ درصدی سود سال مالی ۹۵ این شرکت ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تعدیل سود مثبت و 158 درصدی سایپا برای سال مالی گذشته و براساس عملکرد 9 ماهه، نماد این شرکت دیروز صبح بعد از داد و ستد بیش از 4.5 میلیون سهم با قیمت های منفی بسته شد .

"خساپا" با سرمایه 3.9 هزار میلیارد تومانی در حالی سود هر سهم سال مالی اسفند 95 را با 106 ریال پیش بینی کرده بود که در اصلاحیه ایی این متغیر مهم را با 158 درصد افزایش به 273 ریال رساند اما در عملکرد 9 ماهه منتهی به آذر سال گذشته، 7 درصد معادل 19 ریال را پوشش داده است.

در این رابطه کارگزاری آبان با بررسی اطلاعیه دیروز این شرکت ، تحلیلی ارایه و اعلام کرد: مبلغ فروش سال 95 در بودجه فعلی 90 میلیارد ریال (55 درصد بیشتر از مبلغ فروش سال 94) برآورد شده که بواسطه پیش بینی کاهش فروش مقداری 3 درصد کمتر از بودجه قبلی است. با این حال بهای تمام شده برآورد شده در بودجه فعلی 12 درصد کمتر از بودجه قبلی پیش بینی شده است.

در بودجه فعلی هزینه مواد مصرفی (متناسب با کاهش مقدار فروش) 3 درصد کمتر از بودجه قبلی پیش بینی شده است. در نتیجه پیش بینی کاهش بهای تمام شده احتمالا ناشی از کاهش هزینه سربار بوده که با ابهام مواجه است.

برای سال 95 مقدار فروش پراید 284 هزار دستگاه پیش بینی شده که 33 درصد افزایش نسبت به سال 94 را نشان می دهد.مقدار فروش تیبا هم در بودجه فعلی با افزایش 47 درصدی نسبت به سال 94 همراه بوده است. مقدار فروش محصولات CKD هم اگرچه در بودجه فعلی نسبت به بودجه قبلی سال 95 با کاهش 12 درصدی 30هزار دستگاه پیش بینی شده اما نسبت به سال 94 افزایش 200 درصدی را نشان می دهد.

با توجه به اینکه حاشیه سود ناخالص خانواده پراید نسبت سایر محصولات شرکت بسیار کمتر است برای سال 96 پیش بینی شده از فروش این گروه محصول کاسته شود و فروش سایر محصولات با افزایش همراه گردد.

یکی از مهمترین مشکلات سایپا، هزینه مالی بالای این شرکت است. به طوری که در بودجه فعلی سال 95 با افزایش 18 درصدی نسبت به بودجه قبلی تقریبا به اندازه سود عملیاتی،‌ هزینه مالی پیش بینی شده است.

شرکت در بودجه قبلی برای سال 95 پیش بینی کرده بود از محل سود سهام درآمد 3,434 میلیارد ریالی داشته باشد که در بودجه فعلی با تعدیل منفی 27 درصدی 2,491 میلیارد ریال برآورد شده است. در حالی که سرمایه گذاری سایپا در آخرین بودجه سال 95 پیش بینی کرده 63 ریال سود به ازای هر سهم داشته باشد،سایپا در بودجه فعلی خود پیش بینی کرده است این مبلغ 523 ریال باشد و تنها 6 ریال آن تقسیم گردد.

شرکت لیزینگ رایان سایپا که در گزارش حسابرسی نشده خود برای سال 95 به ازای هر سهم 316 ریال سود محقق کرده است در حالیکه سایپا در بودجه فعلی این رقم را 228 ریال برآورد کرده است. در حالیکه در سال 94 ولساپا 99 درصد سود هر سهم خود را تقسیم کرده است سایپا در بودجه فعلی پیش بینی کرده این نسبت 15 درصد باشد.

مالکیت سایپا در سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار 100 درصدی است که سایپا پیش بینی کرده در سال 95 از این شرکت 1,990 میلیارد ریال سود سهام داشته باشد. به این ترتیب در این بخش اطلاعات شرکت با ابهام فراوران روبروست.

شرکت در بودجه فعلی پیش بینی کرده 4,783 میلیارد ریال درآمد متفرقه داشته باشد که افزایش 105 درصدی نسبت به بودجه قبلی سال 95 داشته است. 2,382 میلیارد ریال از این مبلغ حاصل از فروش اقساطی پیش بینی شده که با بودجه قبلی تفاوت چندانی ندارد اما مبلغ 1,904 میلیارد ریال از این سرفصل درآمد سایر عنوان شده که بر ابهام بودجه فعلی افزوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ