کد خبر: ۵۱۰۰۷
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۳/۱

صادرات مواد پتروشیمی باید جایگزین نفت خام شود
یک نماینده مجلس:

صادرات مواد پتروشیمی باید جایگزین نفت خام شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دوگانگی عملکرد شرکت های خصولتی گفت:در برنامه ریزی های وزارت نفت، صادرات مواد پتروشیمی باید جایگزین صادرات نفت خام در ارزآوری شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،اسداالله قره خانی با بیان اینکه با افتتاح فازهای جدید عسلویه و پارس جنوبی مسئولیت شرکت ملی پتروشیمی سنگین تر شده به خانه ملت گفت: میزان استحصال گاز با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی به حدود 150 میلیون مترمکعب افزایش یافته که باید از این گاز استحصالی بهترین استفاده را کرد.

وی ادامه داد:گازهای استحصالی پالایش شده باید لزوما به صورت خام صادر شوند، یا تبدیل به گاز LNG شده و یا از طریق توسعه پتروشیمی تبدیل به مواد پتروشیمی که دارای ارزش افزوده بالایی بوده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در برنامه ریزی های سال های آتی وزارت نفت،صادرات مواد پتروشیمی باید جایگزین صادرات نفت خام در ارزآوری شود، گفت:ایران مزیت نسبی بالایی در صنعت پتروشیمی دارد که علاوه بر ایجاد اشتغال فراوان، درآمد مالیاتی دولت را افزایش می دهد و بازارهای هدف متکثری دارد.

قره خانی با اشاره به واگذاری برخی پتروشیمی ها به بخش خصوصی افزود:واگذاری به معنای کاهش مسئولیت شرکت ملی پتروشیمی نیست چرا که مسئولیت تصدی گری پتروشیمی سلب شده اما مسئولیت سیاست گذاری شرکت همچنان پابرجا است.

وی با بیان اینکه دوگانگی بین عملکرد شرکت های خصولتی همانند هلدینگ خلیج فارس و صندوق های بازنشستگی در نشستی با مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت بررسی می شود، ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی در این نشست نحوه سیاست گذاری در عرصه پتروشیمی و افق آینده آن را بیان می کند.

قره خانی با اشاره به اینکه حدود 70 پروژه پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی صفر تا 70 درصد نیمه تمام وجود دارد تصریح کرد:اتمام این پروژه ها می تواند ظرفیت بسیار بالایی برای کشور در تولیدات پتروشیمی ایجاد و ارز فراوانی نصیب کشور کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ