کد خبر: ۵۱۰۱۶
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۳/۱

پیشنهاد روسای کمیسیون اقتصادی مجلس،انجمن ملی خرما و اتاق کرمان به بورس کالا

پیشنهاد روسای کمیسیون اقتصادی مجلس،انجمن ملی خرما و اتاق کرمان به بورس کالا

روسای کمیسیون اقتصادی مجلس،انجمن ملی خرما و اتاق کرمان به لزوم عرضه خرما در بورس کالا که می تواند نقش مهمی در تأمین مالی صادرکنندگان ایفا کند، تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایانا،محمدرضا پور ابراهیمی در نشست هم‌اندیشی استان‌های خرما خیز کشور بر لزوم عرضه خرما در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه خرما در بورس کالا با تعیین قیمت مرجع به معاملات این محصول کمک کرده و درعین‌حال می‌تواند نقش مهمی در تأمین مالی صادرکنندگان ایفا کند.

وی قیمت تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌های حوزه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: قیمت تمام‌شده بالا امکان رقابت را از تولیدکنندگان گرفته و درعین‌حال حاشیه سود را پایین آورده است. قیمت تمام‌شده در کشور ما دو تا سه برابر کشورهای دیگر است.

این نماینده مجلس تأمین مالی را هم از پیش‌نیازهای صادرات دانست و افزود: صادرکنندگان برای گسترش کسب‌وکار به تأمین مالی هم احتیاج دارند.

پور ابراهیمی با تأکید بر لزوم حمایت‌های مالی از صادرکنندگان، بر تقویت صادرات غیرنفتی تأکید کرد.

وی در مورد فضای اقتصادی حوزه خرما در کشور گفت: مجموعه تشکل‌های ما در حوزه اهداف کلان مشترک است اما در حوزه عملیات اجرایی مشکلات زیادی وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رابطه خوب ایران و روسیه و ظرفیت‌های بسیار برای صادرات تولیدات ایرانی از جمله خرما به این کشور گفت: مجموع صادرات ما به روسیه در سال ۹۵، تنها ۳۰۰ میلیون دلار و یک‌پنجم میزان صادرات روسیه به ایران بوده است.

پور ابراهیمی با اشاره به سفر اخیر به روسیه و دیدار با سفیر ایران در این کشور گفت: از موضوعاتی که سفیر ایران در کشور روسیه مطرح کرد این بود که فعالان اقتصادی ایرانی بزرگ‌ترین مانع فعالیت اقتصادی خود هستند و رقابت تاجران ایرانی با یکدیگر مشکلات زیادی به وجود آورده، بر همین اساس اگر صادرات از منبعی شفاف صورت بگیرد دیگر مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

دانشکده خرما راه اندازی شود

محسن رشیدفرخی رئیس انجمن ملی خرما نیز در این نشست گفت: باید به بخش خصوصی بیشتر توجه و اعتماد کرد و مسئولان دولت با برون سپاری فعالیت‌ها، ضمن کمک به کوچک شدن دولت، کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی کار و مدیران متخصص در حوزه‌های مختلف افزود: برای پیش بردن کار به صورت تخصصی در حوزه خرما پیشنهاد راه اندازی دانشکده خرما مطرح می‌شود که امیدواریم در صورت امکان پیگیری و اجرایی شود.

همچنین مهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان بر تهیه نقشه راه صنعت خرمای کشور تاکید کرد و گفت: اگر چه در گذشته خوشه صنعتی کسب و کار خرما در کرمان راه اندازی شده اما هنوز مشکلات و دغدغه‌هایی در این زمینه وجود دارد به طوری که سالانه باید نگران افزایش تولید، خرید تضمینی و... باشیم.

وی با اشاره به مشکل کم آبی استان کرمان خواستار افزایش بهره‌وری در زمین تولید خرما شد و افزود: در زمینه تولید خرما با راه اندازی مرکز تحقیقات می‌توان تولید این محصول را دگرگون کرد.

بنابراین گزارش،در پایان این نشست  ۳ تفاهم نامه شامل تفاهم نامه انجمن ملی خرما با شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در زمینه توسعه بازار، تفاهم نامه انجمن ملی خرما با مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران در زمینه بهره وری در آب و تفاهم نامه بین مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران و معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در زمینه کشت و اصلاح نخلستان ها با نظر انجمن خرمای کشور به امضا رسید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ