کد خبر: ۵۱۰۸۹
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۳/۳

نارضایتی از نهاد ناظر پتروشیمی/ درخواست حمایت دولت از سازندگان تجهیزات
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد:

نارضایتی از نهاد ناظر پتروشیمی/ درخواست حمایت دولت از سازندگان تجهیزات

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: گفت وگوهای شرکت ملی پتروشیمی با سرمایه گذاران خارجی بیشتر در حد تفاهم نامه بوده و تاکنون عملیاتی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسدالله قره خانی در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس به خانه ملت گفت:مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گزارشی از عملکرد شرکت متبوع و فعالیت های شرکت ملی پتروشیمی از سال های 93 تا 95 به نمایندگان ارائه داد.

وی با بیان اینکه شاهدایی در این نشست آماری از پتروشیمی هایی که مورد بهره برداری قرار گرفته و میزان تولید مواد پتروشیمی ارائه داد، افزود:بیشتر مجتمع های پتروشیمی واگذار شده و دولت تنها سهم 20 درصدی در پتروشیمی ها دارد که عمدتا در هلدینگ خلیج فارس است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه گذاری های کنونی در بخش پتروشیمی توسط هلدینگ خلیج فارس، شستا و ساتا انجام می شود، ادامه داد: گفت وگوهای شرکت ملی پتروشیمی با سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی بیشتر در حد تفاهم نامه است و تاکنون عملیاتی نشده است.

قره خانی با بیان اینکه شاهدایی گفته در چابهار، ماهشهر و جاسک برنامه های احداث مجتمع های پتروشیمی در دست اقدام است، افزود:نمایندگان از وی درخواست کردند اطلاعاتی از زمان دقیق احداث پروژه ها، میزان سرمایه گذاری، نوع آمایش سرزمین ارائه کند و شاهدایی اطلاعاتی در این خصوص ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه اختیارات شرکت ملی پتروشیمی با خصوصی سازی محدود شده، ادامه داد:نمایندگان در این نشست تقاضا کردند دولت از سازندگان تجهیزات پتروشیمی با اصلاح نظام تعرفه ای حمایت کند چرا که تجهیزات چینی به نوعی بازار تجهیزات را قبضه کرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قدرت مانور شرکت ملی پتروشیمی پایین است، اظهار داشت: این شرکت در بخش سیاست گذاری و بخش اجرا قدرت مانور پایینی دارد که پایین بودن قدرت مانور در بخش اجرایی به دلیل واگذاری  شرکت ها به بخش خصوصی است.

قره خانی با اشاره به اینکه پتروشیمی پاشنه آشیل جایگزینی درآمدهای خام فروشی نفت است، تصریح کرد:با توجه به کاهش قدرت مانور شرکت پتروشیمی دورنمای مثبتی در این عرصه مشاهده نمی شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ