کد خبر: ۵۱۱۴۰
۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۳/۶

پیشنهاد نماینده مجلس به راه اندازی صندوق جدید بجای صندوق طلا در بورس

پیشنهاد نماینده مجلس به راه اندازی صندوق جدید بجای صندوق طلا در بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس بجای راه اندازی صندوق طلا یا ارز صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات را راه اندازی کند تا از سود آن همه منتفع شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسن نژاد با اشاره به طرح مباحثی همچون راه اندازی صندوق طلا در بورس و هدایت سکه های خانگی به این صندوق به خانه ملت گفت: زمانی که یک صندوقی اعم از صندوق اوراق بهادار یا کالای فیزیکی راه اندازی می شود از نوسانات صندوق به دنبال دستیابی به بازده موردنظر و با ایجاد تنوع ریسک را کاهش دهیم.

وی افزود: طلا در اصل، پول بوده و با راه اندازی صندوق طلا در واقع به نوعی صندوق پول در بورس راه اندازی می شود که این اقدام غیرمنطقی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه طلا در قالب شمش یا سکه طلا بوده و انحراف معیار آنها صفر است، ادامه داد:بین طلا، شمش و سکه کواریانسی وجود ندارد و سهام و قیمت آنها با یکدیگر بالا و پایین می رود، لذا در شرایطی که  انحراف معیار آنها صفر بوده و ریسک آن میانگین موزون ریسک داخل صندوق است  راه اندازی صندوق طلا منطقی نیست.

حسن نژاد با اشاره به اینکه هر اقدام پرستیژداری لزوما اقدام صحیحی نیست گفت:جدیدا اتفاقات و بحث های جدیدی در بورس کالا همانند راه اندازی بورس ارز مطرح می شود که طرح چنین مباحثی منطقی نیست. بسیاری از کشورها همانند آمریکا پیشتر از ایران یعنی حدود ٢٠٠ سال است که بورس داشته و اگر راه اندازی چنین بورس ها و یا صندوق هایی مفید بود این کشورها زودتر به سراغ آن می رفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کشورهایی که اقتصاد آزاد داشته بورس ارز ندارند، ادامه داد: ایران که در تحریم بوده و ارز یک کالای اساسی را شاید نتواند تامین کند، بر راه اندازی بورس ارز اصرار دارد بنابراین طرح راه اندازی صندوق طلا نیز مشابه بورس ارز کارایی و توجیه عقلانی ندارد.

حسن نژاد با طرح سوالی مبنی بر اینکه با تشکیل صندوق طلا چه اتفاقی  رخ خواهد داد؟ اظهار داشت:آیا قرار است صندوقی تشکیل شود که هزار صندوق در آن قرار گیرد و گواهی سپرده آن به فروش برسد، یک سکه در بازار قیمت دارد و فروش سکه با گواهی سپرده تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه بورس به جای این اقدام صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات راه اندازی کند، تصریح کرد: با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات سرمایه برای خرید و فروش  یا ساخت مسکن جمع آوری می شود و از سود آن همه منتفع شوند لذا اگر مجتمع هزار میلیاردی ساخته می شود یک فرد با سرمایه ١٠ میلیونی از طریق گواهی سپرده در سود آن شریک می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ