کد خبر: ۵۱۱۴۷
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۳/۶

وعده 10 ساله واگذاری سهام خودروسازان عملی نشده/ صنعت خصولتی
رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ٤٤ مجلس:

وعده 10 ساله واگذاری سهام خودروسازان عملی نشده/ صنعت خصولتی

رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ٤٤ مجلس گفت: صنعت خودرو باید خصوصی یا دولتی و از حالت بینابینی و خصولتی خارج شود، لذا از 10 سال پیش گفته شده سهام خودروسازان باید به تدریج واگذار شود و دوره گذر را طی کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حمیدرضا فولادگر با اشاره به اعلام کیفیت خودروهای داخلی و پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی به خانه ملت گفت: صنعت خودرو باید به سمت ارتقاء بهره وری و کیفیت حرکت کند و همانگونه تعداد تیراژ و افزایش کمی گام برداشته در جهت ارتقای کیفی نیز گام بردارد.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار در بخش تولید خودرو تکمیل نشده، افزود: خودروهای تک ستاره و با کیفیت پایین به دلیل عدم رقابت پذیری در بازار خودرو و بالا بودن تعرفه واردات برای حمایت از تولید داخل هنوز در کشور به فروش می رسد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای افزایش ستاره و کیفیت خودروها باید سیاست اصل ٤٤ در کشور حاکم شود، ادامه داد:صنعت خودرو باید خصوصی یا دولتی باشد و از این حالت بینابینی و خصولتی خارج شود، لذا از 10 سال پیش گفته شده سهام خودروسازان باید به تدریج واگذار شود و دوره گذر را طی کند.

فولادگر با بیان اینکه به لحاظ شکلی شرکت های خودروسازی خصوصی شده اند اما از نظر ماهیتی چنین اقدامی رخ نداده،گفت:تا زمانی که دوره گذر طی نشود و شرکت ها از حالت بینابینی خصولتی خارج نشوند، اصلاح ساختار صورت نگرفته و کیفیت خودروها بهبود نمی یابد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار خودروسازی ها باید در بخش اقتصادی و مالی، مدیریتی و فناوری رخ دهد، افزود: زمانی که خودروسازها در گردونه رقابت قرار گیرند، مجبور به ارتقای کیفیت و استفاده از فناوری های جدید هستند، در غیر اینصورت در شرایط شبه انحصاری و زمانی که مردم با هر کیفیتی مجبور به خریداری خودروها باشند، خودروسازان ملزم به افزایش کیفیت نیستند.

رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ٤٤ مجلس با بیان اینکه بازار انحصاری سبب شده خودروی داخلی تک ستاره شود، ادامه داد:چندین سال مقرر شده که چند خودرو از رده خارج شوند، اما مدیران آن معتقدند چون مردم این خودروها را خریداری می کنند، این خودروها تولید می شود.

فولادگر با اشاره به اینکه در حال حاضر رقابت پذیری بخش خصوصی  و نظارت پذیری بخش دولتی بر خودروسازی ها حاکم نیست، تصریح کرد: دولت همچنان به خودروسازی ها نگاه دولتی دارد، لذا اگر اصل ٤٤ بر آنها حاکم شود، خودروسازان مجبور به رعایت قاعده رقابت پذیری می شوند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ