کد خبر: ۵۱۱۴۸
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۳/۶

پیشنهادی برای فروش مطالبات معوق بانک‌ها به سازمان‌های بزرگ

پیشنهادی برای فروش مطالبات معوق بانک‌ها به سازمان‌های بزرگ

یک کارشناس بانکی گفت: مطالبات معوق به دلایل گوناگون ایجاد شده،بانک ها در این شرایط یا باید سهام بفروشند یا اینکه مطالبات معوق را به یک سازمان و یا نهاد بفروشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد‌ حاتمی‌یزد در خصوص انجماد منابع بانک‌ها و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی‌ به ایلنا گفت: بانک‌ها سپرده‌هایی را از مردم دریافت کرده‌اند که بخشی از آن برای دریافت و پرداخت‌های روزمره در بانک‌ها نگهداری می‌شود و بخش دیگری از این منابع به عنوان سپرده قانونی‌ نزد بانک مرکزی می‌ماند. با بخشی‌ دیگر از منابع  به مردم تسهیلات می‌دهند. اگر مردم یک بخشی از این پول را برگردانند این منابع به گردش در می‌آید اما در صورتی که آن را پس ندهند این پول فریز شده و نزد افراد به صورت بلوکه می‌ماند.

وی افزود: بخشی از این منابع بلوکه شده وام‌هایی هستند که به دستور احمدی‌نژاد به عنوان وام‌های زود بازده به برخی افراد داده شد و بانک‌ها نیز هم اکنون می‌گویند ما به دستور رییس جمهور وقت این وام‌ها را پرداخت کرده‌ایم و اکنون ابزاری برای باز پس‌گرفتن این وام‌ها نداریم.ضمن آن که آنهایی‌ که پول را گرفته‌اند، دارایی مناسبی‌ندارند تا بانک‌ها بتوانند وام‌ها را از آنها پس‌ بگیرند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه بخش عمده این منابع به افراد ذی‌نفوذ داده شده افزود: این افراد توانایی بازپرداخت این وام‌ها را دارند اما آن را پس نمی‌دهند.

حاتمی‌یزد گفت: مطالبات معوق به دلایل گوناگون ایجاد شده و بانک‌ها نیز این بخش از پول را که معوق شده از گردش خارج کرده‌اند و بر این اساس نمی‌توانند تسهیلات بپردازند.

وی گفت: بانک‌های خارجی در چنین شرایطی در صورتی که منابع‌ معوق شده داشته باشند معادل آن مبالغ، ذخیره می‌گیرند و یا از سود و سرمایه‌ کم می‌کنند که در این صورت بانک مجبور به افزایش سرمایه می‌شود اما بانک‌های ما هیچ کدام به اندازه استاندادهای بین‌المللی سرمایه ندارند و اگر این ذخایر بیاید سرمایه‌ صفر می‌شود.

حاتمی‌یزد تصریح کرد: بانک ها در این شرایط یا باید سهام بفروشند یا  این که مطالبات معوق را به یک سازمان و یا نهاد بفروشند. این نهاد می‌تواند بنیاد مستضعفان و یا ستاد اجرایی فرمان امام باشد که از قدرت بالاتری برخوردارند  قدرت وصول بالاتری نسبت به بانک‌ها دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ