کد خبر: ۵۱۳۴۷
۱۱:۲ - ۱۳۹۶/۳/۱۳

قول سیف به سپرده‌گذاران کاسپین و اعلام راهکار عملی

قول سیف به سپرده‌گذاران کاسپین و اعلام راهکار عملی

رئیس کل بانک مرکزی در مورد تعاونی منحله فرشتگان اعلام کرد با همراهی قوه قضاییه، تمهیداتی از جمله شناسایی دارایی ها و اختصاص خط اعتباری به کاسپین اندیشیده تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت سپرده‌های مردم فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ولی الله سیف در کانال تلگرامی اعلام کرد: موضوع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از مسائلی است که همواره محل ابهام برای هموطنان بوده و مدام این پرسش مطرح می‌شود چرا بانک مرکزی به کار غیرمجازها در بازار پول پایان نمی‌دهد؟

‎طی سال‌های گذشته همواره بانک مرکزی در این مسیر تلاش کرده و بالغ بر صد تعاونی غیر مجاز را ساماندهی کرده و صدها تعاونی و صندوق غیر مجاز را تعطیل کرده است. برخی محدودیت ها ازجمله محدودیت‌های قانونی موجب شد فرآیند ساماندهی به طول انجامد.

اواخر سال 83 بود که قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی به تصویب مجلس رسید. این قانون بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی با محوریت بانک مرکزی تأکید کرد. در اواخر سال ٩٥ تصویب قوانینی از جمله قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران اختیارات قابل توجهی به بانک مرکزی داد و با این اختیارات، بانک مرکزی می تواند با اقتدار بیشتر، از فعالیت غیرمجازها و ایجاد مؤسسات غیرمجاز جدید جلوگیری کند.

با اتکا به این پشتوانه قانونی، بانک مرکزی با هدف سلامت مالی و پایداری هرچه بیشتر شبکه بانکی کشور، بهبود روش‌های بانکداری، نظارت دقیق‌تر بازار پول و در نهایت صیانت از سپرده‌های هموطنان، موضوع را با جدیت پیگیری کرده و خواهد کرد.

همچنین در حال حاضر همکاری و همراهی  مناسبی از سوی قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مسئول با بانک مرکزی در این خصوص وجود دارد که جا دارد از این همراهی تشکر کنم.

در این مسیر بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده‌گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آنها، حداکثر تلاش را اعمال می کند. بنابراین هموطنان می توانند بدون نگرانی در مورد سپرده ها با بانک های دولتی، غیر دولتی و خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری مجاز همکاری داشته باشند.

در مورد اتفاقات اخیر که به موضوع تعاونی های غیر مجاز از جمله تعاونی اعتبار غیرمجاز و منحله فرشتگان مربوط می شود، بانک مرکزی با هدف حفظ منافع سپرده‌گذاران، با همراهی قوه قضاییه تمهیداتی اندیشیده که از آن جمله شناسایی و ارزیابی دارایی های این تعاونی و اختصاص خط اعتباری به موسسه اعتباری کاسپین به اندازه دارایی‌های شناسایی شده تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت سپرده‌های مردم فراهم شود و آنها منتظر وصول تسهیلات یا فروش دارایی‌ها نشوند.

بر این اساس، حین و بعد از انتقال دارایی‌های تعاونی اعتبار منحله فرشتگان به مؤسسه اعتباری کاسپین، از سپرده‌گذاران برای مراجعه به شعب و تعیین تکلیف سپرده ها دعوت به عمل آمد.

بانک مرکزی مستمرا و با حداکثر سرعت فرآیند ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را به پیش می‌برد و امیدوارم ظرف چند ماه آینده مسائل مربوط به این تعاونی با همراهی سپرده گذاران به طور کامل، حل و فصل شود.

پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی اعتبار غیر مجاز و منحله فرشتگان، در صورت وجود کسری برای پرداخت سپرده سپرده‌گذاران، تامین هر میزان کسری برعهده مؤسسین و مدیران است و باید آن را از محل دارایی‌های شخصی تامین کنند و هرگونه دارایی و اموالی را که به نفع خود از تعاونی  برداشت کرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق دست یابند.

ساماندهی مؤسسه های غیر مجاز، ارتباطی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز که اسامی آنها در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، نخواهد داشت و فعالیت شبکه بانکی مجاز کشور با انضباط و سلامت ادامه دارد.

مجددا به هموطنان توصیه و تاکید می کنم فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند آنها تحت پوشش و نظارت بانک‌مرکزی، از سلامت و استحکام مناسبی بر خوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت  سپرده ها قرار دارند. 

از همه مردم عزیز و مسئولان محترم انتظار دارم با صبر و شکیبایی، ما را در مسیر ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و احقاق حقوق قانونی سپرده‌گذاران یاری کنند تا ان شاالله در سال 96 بتوانیم به فعالیت های مخرب اینگونه مؤسسات در بازار پولی کشور پایان دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» motahhari | ساعت ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۳/۱۳
2
0
پاسخ
آقای سیف می فرمایند که مردم در بانکها و موسساتی که نامشان در سایت بانک مرکزی به عنوان مجاز آمده با اطمینان سپرده گذاری کنند. اما ما یک سوال جدی داریم. از کجا معلوم که ما همین کار را انجام دهیم ولی یک سال بعد اعلام کنند که مجوز فلان بانک مشروط بوده و برای مردم سوء تفاهم پیش آمده. دقیقا بلایی که سر کاسپین آمد.
هم اسمش به عنوان مجاز در سایت بانک مرکزی بود و هم چند سال بدون مشکل فعالیت می کرد. وقتی به مشکل خورد ناگهان بانک مرکزی اعلام کرد مجوز مشروط بوده است. در واقع اعلام نمود این موسسه ای که طی چند سال گذشته با تابلوی کاسپین فعالیت می کرده و دفترچه حساب سپرده با نام کاسپین صادر می کرده، کاسپین مورد نظر بانک مرکزی نیست و مردم گول تابلو و دفترچه صادره و اسمی که در سایت بانک مرکزی آمده بوده را نباید می خوردند.
از کجا بدانیم که فردا برای موسسه نور، بانک آینده، موسسه ملل و ... هم همین را نگویند. از کجا بدانیم که مجوز اینها سوء تفاهمی نیست.
شما را به خدا بگویید چطور و از کجا استعلام کنیم که خیالمان راحت شود و مثل کاسپینی های بیچاره که به بانک مرکزی اطمینان کردند، و بانک مرکزی ناگهان زیر مجوز خود زد بدبخت نشویم.
بانک مرکزی که منت می گذارد که خط اعتباری داده، الآن هم سود آنها را حذف کرده و هم گفته نهایتا حدود 55 درصد اصل سپرده را می دهد چون 3100 میلیارد تومان جمع دارایی موسسه و 8500 میلیارد تومان جمع سپرده هاست بنابراین پول مردم تقریبا یک سوم می شود. حال آنکه مردم بیچاره با طناب بانک مرکزی به این چاه رفتند.
اگرچه پیگیریهای قضائی و توقیف اموال به نفع سپرده گذاران و همچنین تخصیص خط اعتباری اقدامتی بسیار ضروری و ارزشمند است و جای تقدیر دارد اما برای حفظ حقوق سپرده گذاران کافی نیست چراکه واقعیت این است که سپرده گذارن سیه روز کاسپین، همانهایی هستند که به توصیه بانک مرکزی در سپرده گذاری در موسسات مجاز عمل کرده اند.
در چنین شرایطی سزاوار است با تخصیص بودجه ای در مجلس برای جبران کسری ها، مردمی که قربانی اشتباه بانک مرکزی شده اند به حداقل منافع معقول و متعارف نظام بانکی برسند و حاکمیت از زیان فاحش آنها پیشگیری کند و بطور کلی مثل تجربه مدیریت بحران بانکی دیگر کشورها از جمله امریکا، شایسته است حاکمیت ناجی این قائله باشد و اقتصاد کشور را از این بحران رهایی بخشد.
» ناشناس | ساعت ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۳/۱۳
1
0
پاسخ
خوب اينم بديد به يه بانک مثل صادرات تا سهامدارانش رو بدبخت تر کنيد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ