کد خبر: ۵۱۵۱۲
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۳/۲۰

وزارت بازرگانی و صنعت در۹۰ سال چندین بار ادغام و تفکیک شده‌اند؛بی فایده است
یک کارشناس:

وزارت بازرگانی و صنعت در۹۰ سال چندین بار ادغام و تفکیک شده‌اند؛بی فایده است

یک کارشناس سیاست‌گذاری صنعتی با بیان اینکه وزارت بازرگانی و صنعت در ۹۰ سال گذشته چندین بار ادغام و تفکیک شده‌اند گفت: تجربه نشان می‌دهد تفکیک صنعت از بازرگانی ضربه جدی به این دو بخش وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی حسن‌زاده در مورد احیای مجدد وزارت بازرگانی به فارس گفت: وزارت صنعت و وزارت بازرگانی از سال 1306 تاکنون 10 بار تغییر ساختار داشته‌اند به طوری که این دو وزارتخانه طی این سال‌ها 6 بار تفکیک و ادغام و 4 بار هم با وزارت اقتصاد تفکیک و یا ادغام شده‌اند. 

وی با بیان اینکه کشور ما بارها در این قضیه آزمون و خطا کرده، افزود: بررسی تجربیات جهانی و تئوری‌های توسعه نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری تجاری یکی از اجزاء سیاست‌گذاری توسعه صنعتی معرفی می‌شود. 

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری صنعتی با تأکید بر اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد تفکیک این دو وزارتخانه ضربه بسیار جدی به بخش صنعت وارد می‌کند، افزود: ناکارآمدی در وزارت صنعت در 6 سالی که دو وزارت خانه بازرگانی و صنعت در هم ادغام شده‌اند، ناشی از آن است که ادغام به درستی صورت نگرفته است. 

حسن‌زاده بیان داشت: وزیر صنعت پس از ادغام دو وزارتخانه یک قائم مقام در بخش بازرگانی و یک قام مقام در بخش تولید تعیین کرده و ادغام به صورت مؤثر انجام نگرفته است. برای کارآمد کردن وزارت صنعت باید تمام رویه‌های درونی و سازوکارهای وزارتخانه به شکل واقعی ادغام شود. 

وی با اشاره به اینکه مطالعات اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی روی 35 کشور توسعه یافته و در حال توسعه حاکی از آن است که سیاست‌گذاری صنعتی و تجاری آنها به شکل متمرکز در وزارت‌خانه‌هایی با عنوان صنعت و وزارت اقتصاد ملی انجام می‌شود، گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و فیلیپین که در دهه‌های 60 تا 80 از رشد سریع صنعتی برخورار بودند، دارای چنین ساختاری بودند. 

این کارشناس حوزه سیاستگذاری صنعتی اظهار داشت: همچنین پژوهش‌های ما نشان می‌دهد کشورهای اروپایی مثل انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ و عموم کشورهایی اروپایی هم چنین ساختاری داشته‌اند و سیاست‌گذاری صنعتی و تجاری آنها به شکل متمرکز است. 

حسن زاده افزود: همچنین سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آفریقایی و آمریکای لاتین مثل آفریقای جنوبی و برزیل از چنین ساختاری برخوردار و در این کشورها سیاست‌گذاری تجاری آنها در معاونت صنعت متمرکز می‌شود. 

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری تجاری ابزار توسعه صنعتی است تصریح کرد: بنابراین بررسی لایحه دو فوریتی تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت و تشکیل دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن در مجلس  باید در زمان مقتضی و با کار کارشناسی انجام شود. 

حسن‌زاده ادامه داد: در تمام دنیا وزارت صنعت و تجارت با همدیگر همراه هستند و این همراهی باید ادامه یابد و برای کارآمدی آن باید ادغام را به جلو برد و از سطح ساختارهای ظاهری وزارتخانه باید به سمت رویه‌های درونی وزارتخانه پیش برد.سیاست‌گذاری‌های بازرگانی به شکل کامل باید از سیاست‌گذاری صنعت حمایت کند. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ