کد خبر: ۵۱۵۳۰
۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۳/۲۱

تحلیل خوش بینانه از ایران خودرو با تکیه بر بودجه/ دلیل کاهش سود 96
توسط یک کارگزاری اعلام شد:

تحلیل خوش بینانه از ایران خودرو با تکیه بر بودجه/ دلیل کاهش سود 96

یک کارگزاری با بررسی آخرین آمار تولید و فروش و اعلام دلیل کاهش سودسال جاری ایران خودرو نسبت به سال قبل، آینده این شرکت غایب بورس را تحلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی نماد ایران خودرو قبل از شروع معاملات شنبه گذشته 13 خرداد به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بسته شده که این شرکت در خصوص نحوه شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری مطابق فرم اطلاعات و صورتهای مالی حسابرسی نشده سال ۹۵ توضیحی کوتاه داد و اعلام کرد: با توجه به عدم تشکیل مجامع عمومی عادی سالانه برخی از شرکت های سرمایه پذیر موضوع یادداشت 1-25 همراه صورت های مالی و کنترل این شرکت بر شرکت های مذکور، سود سرمایه گذاری در سهام شرکت ها، بر اساس آخرین پیش بینی تقسیم سود ارایه شده است.

براساس این گزارش، "خودرو" با سرمایه 1.53 هزار میلیارد تومانی ، در آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی 12 ماهه سال مالی گذشته، سود هر سهم را از 143 به 147 ریال رسانده و اولین درآمد سال مالی جاری را 104 ریال پیش بینی کرده است.

در این رابطه کارگزاری آبان در مورد این شرکت در تحلیلی اعلام کرد: ایران خودرو در گزارش حسابرسی نشده منتهی به اسفند 95 ، به ازای هر سهم 147 ریال سود محقق کرده که 103 درصد بودجه را نسبت به آخرین پیش بینی سال 95 پوشش داده است. این در حالی است که در بودجه 96 به ازای هر سهم 104 ریال سود پیش بینی کرده که 29 درصد کمتر از سود سال 95 است.

ایران خودرو در بودجه 95 مجموعا فروش 638 هزار دستگاه را پیش بینی کرده بود که حدود 420 هزار دستگاه به گروه پژو و 102 هزار دستگاه به گروه سمند(مجموعا 80 درصد) اختصاص داشت اما در پایان سال مالی حدود 7 هزار دستگاه پژو بیشتر از بودجه فروخته که به واقع مجموعا 647 هزار دستگاه را به فروش رسانده است.

با نگاهی به بودجه 96 در می یابیم مجموع فروش شرکت 535 هزار دستگاه پیش بینی شده که کلا 17 درصد کمتر از سال مالی 95 است. در بودجه 96 مقادیر فروش گروه پژو و سمند با 21 درصد کاهش به ترتیب 339 هزار دستگاه و 81 هزار دستگاه برآورد شده است.

نگاهی به مقادیر فروش دو ماهه نخست سال مالی 96 در قیاس با سال مالی 95 :

در بودجه 96 در دو ماهه اول سال، شرکت حدود 72 هزار دستگاه به فروش رسانده که 62 هزار دستگاه مربوط به پژو و سمند است که به ترتیب 15 و 13 درصد بودجه را محقق کرده اما در سال مالی قبل، شرکت در دو ماهه ابتدایی سال مجموعا 64 هزار دستگاه(10 درصد بودجه) به فروش رسانده که 52 هزار دستگاه به پژو و سمند اختصاص داشت.

بنابراین علی رغم کاهش مقداری فروش در بودجه 96 نسبت به سال مالی قبل، تعداد فروش شرکت در 2 ماهه ابتدایی سال 96 مناسب تر از سال قبل بوده و به نظر می رسد ایران خودرو ظرفیت فروش مقداری بیشتر از بودجه را دارا است و از این بابت می تواند تعدیل مثبتی را به بازار ارائه کند.

مبلغ فروش شرکت در پایان سال مالی 95 حدود 256هزار میلیارد ریال محقق شده که 99 درصد بودجه را پوشش داده و کاهش یک درصدی نسبت به بودجه به دلیل نرخ فروش لوازم و قطعات است که 5 درصد کمتر از بودجه بوده است.

در بودجه 96 نیز مبلغ فروش حدود 234 هزار میلیارد ریال براورد شده که 9 درصد کمتر از سال مالی قبل است. این کاهش در راستای کاهش مقداری فروش است زیرا نرخ فروش محصولات با افزایش براورد شده است. (گروه پژو با 10 درصد افزایش و سمند با 7 درصد افزایش). البته این رشد قیمتی محصولات نیز با وجود رکود حاکمه جای بحث دارد. به طوری که نرخ های فروش گروه پژو در سال 95 حدود 2 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته و گروه سمند یک درصد رشد را تجربه کرده و با توجه به گزارشات دو ماهه اخیر و رشد حدود 2 درصدی محصولات پژو نسبت به سال قبل، به نظر مفروضات نرخ فروش بودجه کمی خوش بینانه باشد.

با وجود کاهش مقداری فروش و به تبع آن کاهش مبلغ فروش در بودجه 96 اما با افزایش حاشیه سود شرکت از 9 درصد سال مالی قبل به 11 درصد در بودجه سال جاری، سود ناخالص با رشدی 14 درصدی نسبت به سال قبل برآورد شده و سود عملیاتی نیز با 12 درصد افزایش نسبت به سال قبل به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

عاملی که موجب کاهش سود خالص شرکت در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل شده است درآمدهای غیرعملیاتی بالایی است که در سال قبل شناسایی شده است. در سال 95 حدود 5100 میلیارد ریال از قبال فروش سرمایه گذاری و دارایی، مدیریت پرتفوی بیمه، سپرده بانکی، درامد حاصل از دریافت قطعات پژو، عایدی کسب شده که این موارد در بودجه 96 حدود 2800 میلیارد ریال برآورد شده است.

جمع تسهیلات ریالی در پایان سال مالی 95 حدود 37 هزار میلیارد ریال بوده که در بودجه 96 حدود 32 هزار میلیارد ریال براورد شده  از آن بابت هزینه مالی 16.2 هزار میلیارد ریالی به شرکت تحمیل شده است.

با توجه به موارد مطرح شده ایران خودرو توانایی تولید و فروش مقادیری بالاتر از بودجه و افزایش سودآوری را در سال جاری داراست. با این حال براورد خوشبینانه افزایش10 درصدی نرخ فروش محصولات می تواند این موضوع را تا حدی تعدیل کند.

ایران خودرو قبل از توقف در قیمت های حدود 270 تومان و با پی بر ای 25.8 معامله می شد و از نظر بنیادی شرایطی بسیار بهتر از رقیب سنتی خود گروه سایپا دارد اما به دلیل ندشتن بازیگر و حامی مقتدر، متاسفانه از معاملات خوبی برخوردار نیست و عمدتا فرسایشی معامله می شود با این وجود از لحاظ تکنیکالی، قیمت های 250 تومان حمایت جدی سهم می باشد که می تواند در این قیمت ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ