کد خبر: ۵۱۵۹۷
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۳/۲۲

خداحافظی معاون وزیر صنعت با چند گزارش و پیش بینی+ پیشنهاد برای سنگ آهن

خداحافظی معاون وزیر صنعت با چند گزارش و پیش بینی+ پیشنهاد برای سنگ آهن

معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه پیشنهاد وضع عوارض برای صادرات سنگ آهن به شورای اقتصاد ارائه شده،روند ساخت و ساز و بازار آهن آلات در سال جاری را پیش بینی و اعلام کرد بعد از 12 سال از سمت خود کناره گیری می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اقتصاد آنلاین،جعفر سرقینی در جمع خبرنگاران گفت: وزارت صنعت در دولت یازدهم به منظور کاهش ریسک فعالیت معدنکاران در بخش اکتشاف و بهره برداری، این موضوع را در دستور کار قرار داد و واگذاری 127 پهنه به وسعت 500 هزار کیلومتر پیش بینی شد که چهار پهنه باقیمانده است .

وی ادامه داد: دولت یازدهم سیاست فعالیت معدنی را در قالب معدنکاری بزرگ مقیاس دنبال کرده که این امر در مسیر کاهش اتلاف منابع زیر ساختی از قبیل آب، برق، گاز و ... می تواند نقش آفرین باشد، اما معدنکاری در معادن کوچک نیز قابل نفی نیست .

این مقام مسئول افزود: اکنون میزان تولید سیمان ٥٧ میلیون تن است که دلیل این کاهش رکود بخش مسکن است. نیمی از معادن به لحاظ تعداد متعلق به بخش مصالح ساختمانی است و اکنون تولید شن و ماسه یک سوم شده است.در بخش کانی‌های صنعتی میزان رشد نسبت به ٩١ حداقل ٣٠ درصد بوده است. من و همکارانم از ابتدا هم قسم شدیم جلوی خام فروشی را بگیریم و حداقل کاری که کردیم این بود که مشوق ها را برداشتیم.

سرقینی با تاکید بر اینکه هم اکنون معافیت مالیاتی خام فروشی لغو شده گفت: سعی داریم پیشنهاد وضع عوارض برای صادرات  سنگ آهن را به شورای اقتصاد ارائه دهیم. زمانی که روی کار آمدیم عوارض سنگ آهن صفر، کنستانتره ٣٠ درصد و گندله ٣٥ درصد بود که اکنون عوارض صادرات کنستانتره صفر درصد و گندله ١٥ درصد است.مطمئنم تا قبل از شروع دولت بعد پیشنهاد وضع عوارض صادرات مواد معدنی مجددا توسط وزارت صنعت به شورای اقتصاد ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۸ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که حدود نیمی از آن مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود‌ه، گفت:سال گذشته میزان تولید مواد معدنی در کشور با رشد ۶ درصدی به ۳۹۰ میلیون تن رسید. سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیون تن مواد معدنی به صورت خام و فراوری شده از کشور صادر شد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه واردات فولاد از ۳ میلیون تن در سال ۹۱ به نصف این رقم در سال ۹۵ رسید،عنوان کرد: صادرات فولاد هم در این مدت از ۱.۲ به ۵ میلیون تن رسید.

سرقینی یکی از اقدام های مهم دولت یازدهم در بخش معادن را راه اندازی سامانه کاداستر برای سیستمی و مکانیزه کردن صدور مجوز امور مربوط به ثبت و ضبط محدوده های اکتشافی و معدنی دانست.

وی در پاسخ به سوال آیا در دولت آینده حضور خواهید داشت؟ گفت: این سمت بعد از ۱۲ سال کار برایم بس است و انشالله در دولت بعد از خدمت معاف خواهم بود. در ۸ ساله دولت های نهم و دهم نیز از خدمت معاف بودم.

این مقام مسئول با تاکید بر مخالفت با تفکیک وزارت صنعت، افزود: وقتی وزارت صنعت یکی بود کار راحت‌تر بود اما این مصوبه است و به آن احترام می گذاریم.

سرقینی با بیان اینکه سهم ما از بازارهای جهانی صادرات یک میلیون تن فولاد بود، اما سال گذشته ٥ میلیون تن صادر کردیم،گفت:میزان صادرات در سال جاری به ٨ میلیون تن می رسد این در حالی است که میزان تولید ٢٣ میلیون تن است.همچنین ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی در سال 95 به میزان 6 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 30 و حدود 14 درصد رشد داشته است.

وی پیش بینی کرد: رونق ساخت و ساز در نیمه دوم سال رخ دهد و بازار آهن آلات از رکود خارج می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ