کد خبر: ۵۱۶۱۲
۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۳/۲۳

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سخنان وزیرخارجه آمریکا

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سخنان وزیرخارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به استفاده نامی مجعول برای خلیج‌ فارس توسط وزیر خارجه آمریکا گفت: به ایشان توصیه می‌کنم در کنار مطالعات نفتی، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در قبال تنش بین قطر و برخی کشورهای منطقه گفت: درباره مسائلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد، برگزاری نابهنگام و چیدمان غلط آن اجلاس می‌تواند آثار ناگواری با توجه به دخالت دیگران داشته باشد.

وی تأکید کرد: تصور ما این است که این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش‌های آن بتوانند در یک روند مثبت و همه‌جانبه در پشت میز مذاکره، تنش را حل‌و‌فصل و برای آرامش و ثبات هرچه بیشتر منطقه تلاش کنند.

این مقام مسئول درباره اجلاس شانگهای و عضویت‌نداشتن ایران در این اجلاس، گفت: ما عضو ناظر هستیم، بحث عضویت دائم، فرایند خود را طی می‌کند که بسیار طولانی و پیچیده است. بیش از ٣٠ سند و اساسنامه است که براساس مقررات ما، باید مطالعه و تصویب شود. ما در اجلاس اخیر در دستور کار نبودیم و بحث عضویت ما طولانی‌تر خواهد بود. ما نیز اسناد را مطالعه می‌کنیم. این روند ادامه دارد و پیگیری خواهد شد.

قاسمی در واکنش به رکس تیلرسون در استفاده از نامی مجعول برای خلیج‌ فارس اظهار داشت: به ایشان توصیه می‌کنم در کنار مطالعات نفتی، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.علی‌الاصول با توجه به پیشینه‌ای که از سیاست‌مداران آمریکایی می‌شناسیم، آنها کاملا می‌دانند خلیج ‌فارس نامی مشخص و دیرپاست و شاید وی اشتباه کرده‌ و احتمالا باید می‌دانست اینجا خلیج ‌فارس است. این نگاه خوش‌بینانه است اما نگاه بدبینانه این است که تیلرسون تاریخ نمی‌داند و جغرافیا را نمی‌شناسد.

وی افزود:اگر فرصتی برای مطالعه نیست به گذشته‌های دور برگردد، می‌تواند به قرون اخیر مراجعه کند یا اسناد وزارت خارجه آمریکا، کتابخانه کنگره، موزه‌های اروپایی و مرکز اسناد و آرشیوهای کشورهای اروپایی را مطالعه کند. در این اسناد و نقشه‌های چاپ‌شده از قرون قبل، نام خلیج‌ فارس ثبت شده بنابراین کار دشواری نیست که با واقعیات تاریخی بیشتر آشنا شوند. من فکر می‌کنم با دلار و نفت و تجارت نمی‌شود تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و تمدن خرید و آن را تغییر داد و نمی‌توان با خریدوفروش، یک ملت بی‌فرهنگ را فرهنگی کرد یا برعکس.

قاسمی اظهار داشت: اینها چیزی نیست که با معاملات روزمره تغییر کند. ما به‌طور خو‌ش‌بینانه فرض می‌کنیم اشتباه رخ داده و فکر می‌کنم در آینده این اشتباه را درست کنند و بدانند که ملت بزرگ ایران بر این نام حساس است و باید نام خلیج‌فارس را به‌طور‌کامل و دقیق بیان کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ