کد خبر: ۵۱۶۱۹
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۳/۲۳

آخرین وضعیت قرارداد مپنا با زیمنس و گلایه از دولت برای خرید توربین های ایتالیایی
مدیرعامل شرکت اعلام کرد:

آخرین وضعیت قرارداد مپنا با زیمنس و گلایه از دولت برای خرید توربین های ایتالیایی

مدیرعامل مپنا با اعلام آخرین وضعیت قرارداد با زیمنس، از خرید توربین های ایتالیایی گلایه کرد وگفت:انصاف نیست ایران با این همه ظرفیت درصنعت نیروگاهی،دست دراز کند.قادریم همه توربین های قدیمی را ارتقاء دهیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد دولت اقتصاد مقاومتی است اما برخی کارها از دست دولت خارج می شود، درباره خرید توربین های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری به صدا و سیما اظهار داشت: متأسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و درحال انجام است و طی آن دو توربین ساخته شده به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.

وی ادامه داد: انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی، دست دراز کند. نیازی به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می توانیم این صنعت را تقویت کنیم. در این شرایط جا دارد، مقداری از دعوت خارجی ها را کم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است ، پیش برویم.

این مقام مسئول گفت: می توانیم در بالاترین سطح فناوری جهان ، طرح های نیروگاهی اجرا کنیم و نیازمند سرمایه گذاری خارجی نیستیم. چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه گذاری به آنها برمی گردانیم.

علی آبادی افزود: قادریم همه توربین های قدیمی را با استفاده از فناوری داخلی ارتقاء دهیم به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است. 24 توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور 100 درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.

وی تاکید کرد : حمایت از ساخت داخل، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم.بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند ، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم.

مدیرعامل مپنا گفت: فرآیند انتقال فناوری توربین های کلاس f که آخرین قسمت آن مهمتر از همه است، شروع شده و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تأمین شود. به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد می کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می شود و پس از توربین ششم ، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می شود.

علی آبادی ادامه داد: قرارداد مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست، بلکه تابع تعداد است و می توان کل توربین ها را (24 عدد) در یک سال ساخت اما نه کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را دارد. بنابر این باید در کشور کارخانه هایی درست کنیم که اشتغال ایجاد کند و آنها نیاز به برق داشته باشند و بر آن اساس نیروگاه ساخته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ