کد خبر: ۵۱۶۲۴
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۳/۲۳

راهکار فعالیت بخش های معدنی در دوران رکود
رئیس خانه معدن مطرح کرد:

راهکار فعالیت بخش های معدنی در دوران رکود

رئیس خانه معدن با ارائه راهکاری در جهت فعالیت بخش های معدنی در دوران رکود گفت :سیاستگذار باید شرایطی را فراهم کند که این معادن با کمترین آسیب بتواند به فعالیت ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا بهرامن به صدا و سیما گفت: برخی کشورها مثل استرالیا و کانادا درصدی از عواید ناشی از فعالیت اقتصادی در بخش معدن را دریافت می کنند.یک بخش از این حقوق می تواند بعد از بارگیری مواد معدنی و خروج از معدن و یک بخش هم بعد از فرآوری و تبدیل مواد خام معدنی و تبدیل شدن به شمش فولادی دریافت شود.

وی افزود : در ایران هم اینگونه عمل می شد ولی انتظار ما این است که نباید با معدنکار به گونه ای برخورد شود که تولید آن آسیب ببیند.وقتی رکود جهانی مواد معدنی بویژه سنگ آهن در کشورهای صاحب معدن مثل کانادا، استرالیا، برزیل رخ داد، دولت ها وارد عمل شدند به طوری که اگر کمک دولت ها نبود حتی معادن بزرگ از بین می رفتند.

این مقام مسئول با اشاره به تغییرات ایجاد شده در حقوق دولتی در ایران از سال ۹۲ اظهار داشت : این تغییرات با رکود همزمان شد و همین باعث منفی شدن فعالیت ها در بخش معدن شد، در حالی که در زمان رکود انتظار این است دولت مداخله کند و شرایط را به نفع فعالان تغییر دهد تا با کمترین آسیب به فعالیت ها ادامه دهند.

بهرامن افزود : عمده واحدهای معدنی ما واحدهای کوچک و متوسط هستند، اگر نگاه حمایتی به این معادن نداشته باشیم شاهد توقف و زیان آنها خواهیم بود.معادن سنگ آهن در نتیجه شرایط خوب بازار بوجود آمده بودند ولی وقتی رکود جهانی ایجاد شد حدود ۶۰ واحد معدنی از ۱۲۵ واحد فعال بدلیل پراکندگی و نیز افزایش حقوق دولتی از چرخه فعالیت خارج شدند.

وی ادامه داد : این معادن در سال های اخیر و درپی تقاضای بازار ایجاد شدند نه صرفا بدلیل شرایط اقتصادی مطلوب، این فرصت باعث شد فضا برای بخشی از سرمایه که عمدتا در بخش عمرانی بود به سمت معدن سوق پیدا کند.سیاستگذار باید شرایطی را فراهم کند که این معادن با کمترین آسیب بتواند به فعالیت ادامه دهند،تجمیع،یکی از راهکارها برای حیات دوباره این واحدهاست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ