کد خبر: ۵۱۷۵۲
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۳/۲۸

خانواده سهامداران ایرانی11میلیونی شد/ضریب نفوذ 74 درصدی بورس و سهم 40 درصدی

خانواده سهامداران ایرانی11میلیونی شد/ضریب نفوذ 74 درصدی بورس و سهم 40 درصدی

با عبور تعداد سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه از مرز ۱۱ میلیون نفر، ضریب نفوذ طی ۴ سال گذشته ۷۴ درصد رشد کرده و به‌طور مستقیم ۴۰ درصد جمعیت را در برگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از همشهری، طبق آمار رسمی موجود، تعداد کل سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، یعنی مجموع تعداد سهامداران شرکت‌ها و دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس به 11میلیون و 200هزار نفر رسیده است.

 سرعت رشد بازار سرمایه ایران در دهه 80 بسیار بیشتر از دهه 70 شمسی بود اما این روند در دهه 90 رشد بسیار بیشتری پیدا کرده به‌طوری که فقط در طول 4 سال گذشته بازار سرمایه به یکی از ارکان مهم اقتصاد تبدیل شده است.

در ابتدای دهه 70کمتر کسی با بازارسرمایه ایران و بورس آشنایی داشت حتی در اوایل دهه 60 اگر تلاش برخی مدیران بازار سرمایه نبود بورس تهران تحت‌تأثیر برخی گروه‌های چپ ممکن بود بسته شود اما اکنون بازار سرمایه به یک بازوی توانمند در اقتصاد ایران تبدیل شده و حجم منابعی که توانسته در سال گذشته برای شرکت‌های بزرگ تأمین کند از مرز 122هزار میلیارد تومان عبور کرده است.این رویه به‌خصوص در طول چند سال گذشته تحت‌تأثیر حضور فارغ التحصیلان جوان که به بازار سرمایه علاقه‌مند شده‌اند شدت بیشتری گرفته است.

افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه

اطلاعات آماری از ضریب نفوذ بازار سرمایه نشان می‌دهد هر سال 15درصد به ضریب نفوذ بازار سرمایه اضافه می‌شود یعنی هر سال میزان مشارکت مردم در بازار سرمایه همین مقدار رشد می‌کند. این شاخص که از مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌دست می‌آید، از 6.5 میلیون نفر در ابتدای سال 92 به بیش از 11میلیون نفر تا پایان اسفندماه سال 95 رسیده و نمایانگر رشد 74درصدی است. این شاخص یکی از ابعاد مردمی کردن اقتصاد است.

این ارقام نشان می‌دهد جمعا 14درصد از جمعیت ایران دربازار سرمایه سهام‌دارند و اگر هر خانواده را 3نفر محاسبه کنیم اکنون 40درصد از خانواده‌های ایرانی به‌نحوی در بازار سرمایه ذی نفع هستند.

این سرمایه‌گذاران سال قبل 200هزار میلیارد تومان در بورس‌های چهارگانه ایران یعنی بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال 91 معادل 74 درصد رشد نشان می‌دهد.در این سال‌ها از مجموع 11میلیون نفر فعال بازارسرمایه، 1.5میلیون نفر در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند این تعداد سرمایه‌گذار جمعا 133هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها را وارد این صندوق‌ها کرده‌اند.

در طول 4سال گذشته ارزش کل تأمین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه از رقم 14هزار و 300 میلیارد تومان به 122 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی ارزش کل تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در این دوره 750 درصد رشد کرده است.

نمودار

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ