کد خبر: ۵۱۷۶۹
۰:۰ - ۱۳۹۶/۳/۲۹

علت یک سوء تفاهم و پاسخ عملی سازمان بورس به انتقاد شفاف سازی از سهام مثبت
بورس پرس خبر می دهد:

علت یک سوء تفاهم و پاسخ عملی سازمان بورس به انتقاد شفاف سازی از سهام مثبت

برخی فعالان به رویه سازمان بورس مبنی بر درخواست شفاف سازی از شرکت های مثبت بازار انتقاد دارند اما اخیرا" نهاد ناظر در عمل به این انتقاد پاسخ داد تا سوء تفاهم ایجاد شده برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شفاف سازی و توضیحات شرکت های بورسی در ماه های اخیر مخصوصا" از اول سال جاری با شدت بیشتری همراه شده و طی آن ناشران در صورت شکل گیری نوسان قیمتی سهام، به درخواست سازمان بورس اقدام به ارایه توضیحاتی ( گاه کوتاه و کلیشه ایی) کرده و از عدم تغییر با اهمیت در پیش بینی درآمد و یا نبود رویدادی با اهمیت خبر می دهند.

بنابراین با تعریف دوره هایی مانند نوسان 20 درصدی قیمت سهام در 5 روز کاری و بیشتر، شرکت ها اقدام به ارایه توضیحات حتی در صورت نبود رویدادی خاص می کنند.

براساس این گزارش، مسئولان سازمان بورس که از اواخر سال گذشته چنین روالی را در پیش گرفته اند، در نظر دارند با هدف کاهش فاصله و ایجاد رابطه ایی منطقی تر بین آخرین وضعیت سهام و اطلاعات واقعی شرکت ها ، وجود یا عدم وجود موارد با اهمیت توسط ناشران اعلام شود تا ضمن اطلاع سهامداران از آخرین وضعیت درآمد سهم و اثر یا عدم اثر رویدادی مهم ، مسئولیت اطلاعات اعلامی و ارتباط با نوسان قیمت ها را بیش از گذشته متوجه مدیران کنند.

این رویه هر چند موجب افزایش شفافیت بازار سهام و اطلاع از بود و نبود رخدادی مهم در شرکت ها دارد اما با انتقاد درست عده ایی از فعالان بازار روبرو شده و این گروه معتقدند چرا سازمان بورس هنگام کاهش قیمت ها از مدیران شرکت ها توضیحی نمی خواهد تا تعادل در دریافت اطلاعات برقرار شود؟

در پاسخ به این سئوال، علی بیگ زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در گفت وگو 23 اردیبهشت سال جاری با بورس پرس ( متن خبر ) اعلام کرده بود: شرکت ها هنگام کاهش قیمت ها نیز ملزم به ارایه شفاف سازی هستند اما به دلیل وجود اندک چنین مواری ، کمتر رخ داده است.

براساس این گزارش، بررسی های بورس پرس هم نشان می دهد تا همین هفته پیش شرکتی یا شرکت های بورسی که با کاهش 20 درصدی در 5 روز کاری متوالی روبرو شده بودند ، وجود نداشت اما سه شنبه هفته گذشته دو شرکت مس باهنر و کاشی پارس بعد از کاهش 20 درصدی قیمت، اقدام به ارایه توضیحاتی کردند که حتی منجر به تشکیل صف خرید برای "فباهنر" و بهبود وضعیت "کپارس" در چهارشنبه شد و نشان از صحت رویه دریافت اطلاعات از شرکت ها بعد از کاهش قیمت ها داد.

بنابراین درحالی این رویداد هفته گذشته می تواند سوء تفاهم بین منتقدین و رویه سازمان بورس را بر طرف کند که در این میان باید به یک منطق هم توجه کرد و آن اینکه در اکثر موارد ، هنگام رشد قیمت ها مقاومت کمتری بوده و طبیعتا" عمده فعالان از رشد قیمت ها راضی بوده و حتی حمایت می کنند و در این بین هم برخی گروه های جدید با هدف سوار شدن بر موج ، اقدام به خرید سهام می کنند تا روند صعودی سهام بیشتر رخ داده و به چشم آید.

اما به دلیل "تفکر و رفتار زیان گریزی" اکثر فعالان بازارهای سهام، مقاومت ها هنگام کاهش قیمت سهام بیشتر است و درصورت جا ماندن سهامداران از فروش ، یا از فروش با زیان زیاد خودداری کرده، یا حمایت هایی از سوی سهامداران عمده رخ می دهد و یا اینکه به دلیل نبود خریدار، امکان خروج از سهام وجود ندارد.

بنابراین تا همین هفته پیش، شرکت هایی که مشمول "کاهش 20 درصدی قیمت در 5 روز کاری متوالی" بوده باشند ، وجود نداشت و درصورتی که بعد از این چنین مواردی رخ دهد، سازمان بورس اقدام به دریافت اطلاعات از شرکت های این چنینی خواهد کرد.

این درحالی است از برنامه های سال جاری نهاد ناظر ( که احتمالا" در نیمه اول 96 عملی خواهد شد) تجهیز به سیستم نظارت مکانیزه و با حضور حداقلی نیروی انسانی است تا از این روش، همه مسائل مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها، شفاف سازی و... بدون دخالت دست انجام شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۳/۲۹
0
0
پاسخ
سلام سیاست افزایشی وکاهشی سهام مساوی نباید باشد برای شفاف سازی برای اینکه حرکت این دو فرق می کند در ریزش مقاومت هست ودر رشد سرعت هست هردورا با یک جوب نمی رانند واین
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ