کد خبر: ۵۱۷۹۴
۰:۳ - ۱۳۹۶/۳/۳۰

راهکار جلوگیری از ادامه زیان برخی بانک ها با نظارت بانک مرکزی و دولت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

راهکار جلوگیری از ادامه زیان برخی بانک ها با نظارت بانک مرکزی و دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرایط بانک ها به نحوی نیست که ورشکسته محسوب شوند، از راهکار جلوگیری از استمرار زیان برخی از بانک ها با اعمال نظارت بانک مرکزی و دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،م حمدرضا پورابراهیمی در خصوص شنیدن اخباری مبنی بر ورشکستگی بانک ها به خانه ملت گفت:شرایط کنونی بانک ها به نحوی نیست که ورشکسته محسوب شوند.در جذب سپرده ها بانک ها و موسسات اعتباری اصطلاحا به عملیات انتحاری دست زده اند و به صورت غیررسمی نرخ سود بانکی را بالا برده اند، این موسسات که جزء بازار غیرمتشکل پولی محسوب می شوند عامل اصلی التهاب در بازار پول هستند و بانک مرکزی نیز کوچکترین نظارتی بر عملکرد آن ها ندارد.

وی افزود: بانک مرکزی از ظرفیت ها و اختیارات قانونی خود در خصوص نظارت بر فعالیت بانک ها و موسسات مالی اعتباری استفاده نمی کند و این باعث شده بخش قابل توجهی از نقدینگی را به خود اختصاص دهند. به دلیل رقابت ناسالم در حوزه جذب سپرده ها و عدم نظارت بر فعالیت موسسات مالی غیرمجاز شرایط سیستم بانکی با مشکلاتی روبه رو شده و اگر این وضعیت ادامه یابد و بانک ها نرخ های بالا برای جذب سپرده پرداخت کنند وضعیت نگران کننده خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از بانک ها با دور زدن مقررات بانک مرکزی برای جذب سپرده نرخ سود بالاتر پرداخت می کنند که برخلاف مبنای علمی و تخصصی در شرایطی که نرخ تورم نیز نزولی است. نتیجه منفی حاصل از رشد نرخ تامین مالی در اقتصاد از تحریم های اقتصادی دشمنان بالاتر است.وضعیت رقابت برای پرداخت نرخ سود به نحوی شده که در حال حاضر نرخ سود بانکی برخی اوقات به بالای 25 درصد می رسد که نتیجه آن این است که طرح های واقعی اقتصادی از توجیه برخوردار نیستند و عملا بخش واقعی اقتصاد از مدار خارج می شود.

پورابراهیمی ادامه داد: بانک ها برای اینکه بتوانند در زمینه پرداخت سود بالای سپرده های بانکی به مشتریان پاسخگو باشند، دو راهکار را مدنظر قرار داده اند به این صورت که بنگاه های اقتصادی را مصادره می کنند که عملا این تملک دارایی برای آن ها هزینه زا است و راهکار دیگر بانک ها روی آوردن به فعالیت های غیرعملیاتی مانند خرید و فروش املاک است.

وی افزود: با توجه به اینکه بانک ها با شرکت های زیرمجموعه معاملاتی را انجام و حتی سودهای شناسایی می کنند که این سودها موهوم است ،نباید فراموش کرد بخش واقعی اقتصاد با نرخ بالای سود نمی تواند به فعالیت صحیح ادامه دهد بنابراین باید نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش یابد.کل نظام بانکی در شرایط کنونی ورشکسته محسوب نمی شود،در صورت عدم اصلاح نرخ بالای سود بانکی و همچنین تداوم زیان ده بودن برخی بانک ها می توان در آینده آثار ورشکستگی را در بانک های زیان‌ده مشاهده کرد.

پورابراهیمی اظهار داشت: برای جلوگیری از استمرار زیان برخی از بانک ها باید مجموع نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با نرخ تورم کاهش یابد البته اعمال نظارت بانک مرکزی و دولت در این راستا نباید فراموش شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ