کد خبر: ۵۱۸۴۴
۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۳/۳۱

گام‌های اولیه یکسان‌سازی ارز و وظیفه بانکها برای تایید حسابرس درباره مصارف ارزی
معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد:

گام‌های اولیه یکسان‌سازی ارز و وظیفه بانکها برای تایید حسابرس درباره مصارف ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام گام‌های اولیه اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز و بازنگری مقررات گفت: بانک‌ها موظف اند حساب‌های ویژه ارزی داشته باشند و منابع و مصارف ارزی سال‌های 90 و 91 را به تایید حسابرس برسانند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، غلامعلی کامیاب در نشست کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران گفت: سامانه خبری مکانیزه بین بانکی برای نرخ ارز نظیر آنچه که در گذشته سیستم خبری رویترز انجام می‌داد، ایجاد کرده ایم.

وی افزود: در سال 81 که یکسان‌سازی ارز با موفقیت انجام شد، بانک مرکزی سیستمی برای تسویه ریالی ایجاد کرد که اکنون این سیستم‌ها همان کار را انجام خواهند داد.اقدام دیگر پاکسازی حساب‌های ارزی بانک‌ها است، اکنون گروهی در بانک مرکزی مسئول این کار هستند تا شیوه جدید حسابداری ارزی بر اساس نرخ ارز واحد انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بانک‌ها موظف شده‌اند حساب‌های ویژه ارزی داشته باشند و منابع و مصارف ارزی را برای سال‌های 90 و 91 را به تایید حسابرسی برسانند.

کامیاب با بیان اینکه تحریم‌ها آثار بر سیستم بانکی و تجاری گذاشته، گفت: تجارتدر دوران تحریم از بانک به صرافی‌ها منتقل شد،بسیاری از واردات کشور از طریق گسترش اعتبار اسنادی انجام نمی‌شود و این موضوع ربطی به برجام ندارد، بلکه یا واردکننده علاقه‌مند نیست از اعتبار اسنادی استفاده کند یا برای فروشنده خارجی شیوه حواله از صدور بروات و اعتبار اسنادی شیرین‌تر است.

وی به ابلاغیه دی ماه 95 معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر محدود شدن فعالیت صرافی‌ها اشاره کرد و گفت: نمی‌توان یک شبه بخشنامه معاملات را ممنوع کرد،باید تجار ما بار دیگر به عملیات بانکی بازگردند.اگر تجار علاقه‌مند به یکسان‌سازی ارز هستند، باید گام به پیش بگذارند و معاملات را از حواله صرافی‌ها به اعتبار اسنادی سوق دهند.

کامیاب گفت: اگر سال 81 موفق شدیم یکسان‌سازی را به خوبی انجام دهیم، به این دلیل بود که عمده تجارت در بانک‌ها متمرکز بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ