کد خبر: ۵۱۸۴۵
۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۳/۳۱

شرط میلیاردی توتال برای ایران
مدیرعامل توتال خبر داد:

شرط میلیاردی توتال برای ایران

مدیرعامل توتال با اشاره به ارزش ریسک یک میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در ایران گفت: قرارداد نفتی جدید ایران از قراردادهای قبلی متفاوت بوده و بر مبنای تولید به اپراتور اجرت عرضه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پاتریک پویان به رویترز گفت: ارزش دارد یک میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در ایران ریسک کرد، زیرا یک بازار عظیم به روی ما گشوده می‌شود. کاملا از ریسک‌هایی که وجود دارند، مطلع هستیم و احتمال بازگشت تحریم‌ها و تغییرات مقررات را به حساب آورده‌ایم.

وی ادامه داد: معافیت تحریم‌ها از سوی آمریکا تجدید شده و هر 6 تا 8 ماه تمدید می‌شود و ناچاریم با این ابهامات سر کنیم. توتال قصد دارد برای هر پروژه جدیدی که در سراسر جهان وارد می‌شود، به سود بالای ۱۵ درصد دست پیدا کند و این شامل پارس جنوبی است که شرایط مورد مذاکره با دولت ایران برای پروژه مذکور به میزان درخورتوجهی بهتر از دوره پیش از تحریم‌ها خواهد بود. سرمایه‌گذاران به این موضوع معترض بودند که قراردادهای ایرانی قبلی سود کمتری برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته بود.قرارداد نفتی جدید ایران از قراردادهای قبلی متفاوت بوده و به جای محاسبه بر مبنای درصدی از هزینه‌های توسعه، بر مبنای تولید به اپراتور اجرت عرضه می‌کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: مدت این قراردادها به جای 7 یا 8 سال، بیش از ۲۰ سال است. قرارداد نفتی ایران واقعا بهبود یافته و اگر پاداشی که متناسب است، وجود نداشته باشد، به ایران نخواهیم رفت. با توجه به اینکه تحریم‌های ممنوعیت تجارت دلاری با ایران از سوی آمریکا همچنان اعمال می‌شود، توتال این پروژه را به یورو و از منابع خود فاینانس خواهد کرد.توتال علاوه بر پول، میعانات نیز دریافت خواهد کرد.

پویان گفت: این شرکت در حال بررسی یک پروژه پتروشیمی در ایران است که مستلزم فاینانس از سوی بانک‌های آسیایی است با این‌همه این پروژه در مراحل ابتدایی قرار دارد.

بنابر این گزارش، این شرکت اکنون تصمیم گرفته بازگردد و فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس را که حداکثر پنج میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، اجرا کند. با وجود اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است، اکثر غول‌های بین‌المللی شامل رویال داچ شل و بریتیش‌پترولیوم تاکنون تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در ایران نشان نداده‌اند که به دلیل ابهام پیرامون شرایط قرارداد و کاهش چشمگیر قیمت‌های نفت بوده است. موضع سرسختانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز باعث شده با وجود اینکه واشنگتن ماه گذشته تسهیل تحریم‌ها را تمدید کرد، فضای سرمایه‌گذاری دچار لطمه شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ