کد خبر: ۵۱۹۵۱
۱۰:۵ - ۱۳۹۶/۴/۴

واکنش قطر و سخنگوی کاخ‌ سفید به شروط ١٣گانه و بحران قطر

واکنش قطر و سخنگوی کاخ‌ سفید به شروط ١٣گانه و بحران قطر

رئیس دفتر دولت قطر،شروط عربستان، امارات، بحرین و مصر برای از‌سرگیری روابط را غیرواقع‌بینانه و اجرا‌نشدنی خواند و گفت: این فهرست را بررسی و به آن پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، شیخ سیف بن احمد آل ثانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این فهرست نشان می‌دهد آنچه قطر از آغاز این بحران می‌گفت، درست است، محاصره غیرقانونی قطر ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد بلکه هدف آن محدودکردن حق حاکمیت قطر و ازبین‌بردن سیاست خارجی آن است.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا از کشورهای محاصره‌کننده خواست تا فهرستی از شکایت‌های واقع‌بینانه و اجرا‌شدنی ارائه دهند. وزیر خارجه بریتانیا نیز از آنها درخواست کرد تا خواسته‌های مشخص و منطقی را ارائه دهند اما این فهرست واجد هیچ‌کدام از این معیارها نیست.

این مقام دولت قطر تأکید کرد: این خواسته‌ها بررسی می‌شوند و وزارت خارجه قطر به ‌طور رسمی به آنها پاسخ می‌دهد.

وزارت خارجه قطر پیش‌تر تأیید کرده بود کویت فهرست درخواست‌‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر را به دوحه تحویل داده است. قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از‌جمله شروط ۱۳‌گانه عربستان، امارات و متحدان‌ برای از‌سرگیری روابط با قطر است. از قطر خواسته شده در مدت ١٠ روز آینده این درخواست‌ها را اجرا کند.

در همین زمینه، مشعل حامد الثانی سفیر قطر در واشنگتن نیز در توییتر خود اعلام کرد: این شروط عربستان و متحدان دخالت در حق حاکمیت قطر و تنبیه این کشور به خاطر استقلال است.

در حالی که نور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی روز جمعه گفت: افشای فهرست شروط چهار کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر از قطر به وسیله دوحه با هدف ناکام‌کردن روند میانجیگری‌ها صورت گرفته است.

به گزارش العربیه، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی قطر را اسب‌ تروای خلیج فارس خوانده و گفته است: قطر باید بداند مسیر راه‌حل بحران، از مسیر تهران، بیروت یا پایتخت کشورهای غربی نمی‌گذرد.

بحران قطر، مسئله خانوادگی

از سوی دیگر شان اسپایسر سخنگوی کاخ‌ سفید در جریان کنفرانس خبری روز گذشته‌ واشنگتن که بدون حضور دوربین‌های تلویزیونی برگزار شد گفت: بحران قطر با چهار کشوری که به رهبری عربستان روابط‌ را با دوحه قطع کرده‌اند، یک مسئله خانوادگی در میان کشورهای حوزه خلیج ‌فارس است و برای حل آن هم خود این کشورها اقدام می‌کنند.

وی به خبرنگاران گفت: اگر طرفین این بحران از واشنگتن درخواست میانجیگری کنند، کاخ‌ سفید آماده است اما فعلا که آنها خواسته‌اند و همین‌طور هم باید باشد که خودشان به قضیه رسیدگی کنند.

بنابر این گزارش،قطع روابط ناگهانی عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر در ابتدا با این اتهام شروع شد که دوحه به علت حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌کردن منطقه باید مجازات شود، اتهامی که قطر آن را رد می‌کند.

در همان زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که به‌تازگی از عربستان دیدار کرده، در اظهارنظری تند قطر را متهم کرد در سطوح بالا به حمایت از تروریسم می‌پردازد. برخی از کارشناسان بر این باورند مسئله خانوادگی خواندن بحران قطر از سوی سخنگوی کاخ ‌سفید به‌نوعی نادیده‌گرفتن نقش دولت  ترامپ در شکل‌گیری این بحران است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ