کد خبر: ۵۱۹۶۴
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۴/۴

علت مخالفت برخی با معامله گندم در بورس کالا از نگاه یک کارگزار

علت مخالفت برخی با معامله گندم در بورس کالا از نگاه یک کارگزار

یک کارگزار مخالفت با عرضه گندم در بورس کالا را ناشی از گره خوردن به منافع برخی افراد دانست و گفت:در این طرح هم مانند زمان ورود پتروشیمی ها به بورس ممکن است در نقطه شروع مشکلاتی وجود داشته باشد که حتما قابل اصلاح است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود حسینی پور مدیرعامل کارگزاری باهنر به سنا گفت: طرح عرضه گندم در بورس کالا به تصویب هیات وزیران رسیده و در حال حاضر این طرح در ۴ استان خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و مرکزی به صورت پایلوت اجرا می شود که با صلاحدید هیات وزیران به دیگر  استان ها هم تسری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این، عرضه ذرت و جو نیز در بورس کالا با موفقیت انجام شده، افزود: طبق ماده 33 قانون افزایش بهره وری می توان کالاهای کشاورزی را برای خرید و فروش به بورس کالا آورد و در الگوی جدید، هر کالایی که در این بورس معامله شود، از خرید تضمینی به قیمت تضمینی تبدیل و برگشت پذیر نیست .

این کارگزار برخی مقاومت ها برای پیوستن به این طرح ملی را از آن جهت که به منافع برخی گره خورده، طبیعی دانست و گفت: در این طرح هم مثل بسیاری از طرح ها ممکن است در نقطه شروع مشکلاتی وجود داشته باشد که حتما قابل اصلاح است. ضمن اینکه در زمان ورود پتروشیمی ها به بورس هم چنین مقاومت هایی مسبوق به سابقه بوده است.   

حسینی پور ریشه های برخی حساسیت ها در این خصوص را در عواملی همچون بزرگی طرح، نگرانی های شغلی و این تصور غلط که ممکن است انبارها ناکافی باشد، دانست و افزود:  البته هیچ کدام از این مباحث نباید باعث شود در اجرای این طرح تردید کنیم چرا که تجربه کافی در بورس کالا هم در بخش فیزیکی و هم سپرده کالایی وجود دارد .  

وی به بیان برخی مشکلات در مدل های قبلی خرید و فروش محصولات کشاورزی در خارج از بورس کالا پرداخت و گفت: تا قبل از این، کشاورزان به دلیل مشکلات تامین مالی در سیاست خرید تضمینی با وقفه در دریافت وصول مواجه بودند اما در برنامه جدید، وجه در مدت زمان کوتاهی پرداخت می شود.

مدیرعامل کارگزاری باهنر شفافیت و کشف عادلانه قیمت ، نزدیکی قیمت کالاها به قیمت واقعی بازار،  افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر و رضایت بیشتر از دریافت میلغ واقعی کالای عرضه شده، کاهش اثرات مخرب دلالی و کاهش تصدی گری دولت در قیمت گذاری محصولات کشاورزی و کوتاه تر شدن مسیر تشریفات قانونی را از جمله  مزیت های عرضه گندم و دیگر محصولات کشاورزی در بورس کالا برشمرد .

حسینی پور افزود: از این پس، به جای اینکه دولت برای خرید محصولات از کشاورزان اقدام به قیمت گذاری کند، آنان را به سمت بورس کالا هدایت می کند. آن وقت به هر قیمتی که محصولات به فروش برسد، مابه التفاوت آن با قیمت اعلامی دولت به کشاورزان پرداخت می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ