کد خبر: ۵۲۰۴۲
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۴/۱۰

بورس رشد خوبی داشته و باید برای رونق بیشتر در تامین مالی کمک کرد
جهانگیری با اعلام لروم تامین 50 میلیارد دلاری خواستار شد:

بورس رشد خوبی داشته و باید برای رونق بیشتر در تامین مالی کمک کرد

معاون اول رئیس جمهور با اعلام مهمترین تنگنا گفت: در سال 96 باید 50 میلیارد دلار از منابع خارجی، تامین مالی شود و انتظار بر جدی گرفتن این موضوع است. البته بورس رشد خوبی داشته و باید برای رونق بیشتر آن در تامین مالی کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسحاق جهانگیری در بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی گفت: با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی دولت یازدهم نیازمند پایش عملکرد هستیم تا بتوان ارزیابی دقیقی را صورت داد، ضمن اینکه با توجه به اینکه در آستانه تشکیل دولت دوازدهم بوده و دولت جدید به صورت طبیعی، مطالبات بیشتری را از سوی جامعه پیش رو دارد، باید توجه بیشتری را به حوزه اقتصاد مبذول داشت.

وی افزود: در اثر انتخابات گذشته سرمایه اجتماعی به سرعت فزاینده و چشمگیری افزایش یافته که امید و اعتماد مهمترین شاخص آن به شمار می رود، بنابراین اکنون سیاستگذاران و دولتمردان می توانند در همه بخش‌ها با خیال راحت‌تری نسبت به سیاست‌ها برنامه ریزی کرده و اطمینان داشته باشند سرمایه اجتماعی و امید به آینده، می تواند به صورت فزاینده ای آنها را در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی نمی توانند عصبانیت از رای مردم را نادیده بگیرند در حالی که در انتخابات،مردم با اختلاف رای رئیس جمهور را انتخاب کردند،اکنون باید سیاست هایی اتخاذ کرد که با چالش های پیش رو کار را مدیریت کنیم،مدیریت مناسب نقدینگی و کنترل انتظارات تورمی نشان داد با وجود تنگناهای مالی که داشت، توانست ثبات در شاخص های کلان اقتصادی را به طور جدی نگاه دارد و به دولت دوازدهم منتقل کند.  

به گفته جهانگیری، باید قدر این سیاست و ثبات را دانست، به خصوص اینکه در گذشته تغییرات لحظه ای در شاخص های اقتصادی طی سال های گذشته هنوز از یاد نرفته، نرخ سود بین بانکی چند درصدی افزایش یافته که لازم است بانک مرکزی و نظام بانکی باید برای آن تدبیر کنند چراکه با این نرخ سود بانکی فعالیت های اقتصادی بسیار دشوار است.

وی افزود: وقتی می توان از سرمایه گذاری به صورت جدی انتظار رشد و سرمایه گذاری بالا داشت، نرخ سود بانکی باید متناسب شود، البته مدیریت بازار ارز و استقرار ثبات در این بخش از دستاوردهای خوب سیاست های دولت یازدهم بود، به خصوص اینکه در سال های قبل دولت به یکباره ارزش پول ملی تا یک سوم کاهش یافت و نرخ ارزهای خارجی سه برابر شد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: سال گذشته برخی تغییرات جزئی در نرخ ارز به وجود آمد، بعضی از افراد اصرار به تغییر سیاست های دولت داشتند اما سیاست هایی اتخاذ شد که متناسب با جهت گیری اصلی در حوزه ارز بود.  

جهانگیری ادامه داد: ارز مرجع، مبادله ای و ارز آزاد در ابتدای دولت یازدهم وجود داشت که اکنون به دو ارز رسید، ضمن اینکه فکر می کردیم ۹۵ زمان مناسبی جهت تک نرخی کردن ارز توسط بانک مرکزی همزمان با تسلط بر ارزهای مسدودی است اما این امر سال جاری در دستور کار است.

وی گفت: تامین منابع مالی مهمترین تنگنایی است که باید امروز برای برون رفت از مشکلات آن را سامان دهیم. برای سال جاری باید بیش از ۵۰ میلیارد دلار از منابع خارجی، تامین مالی کنیم. انتظار این است که این موضوع جدی گرفته شود البته بازار سرمایه رشد خوبی داشته و باید برای رونق بیشتر آن در تامین مالی کمک کرد.

این مقام مسئول افزود: هدف از اصلاح نظام بانکی این است که بانک ها در استانداردهای بین المللی به لحاظ مطالبات معوق و شاخص های بین المللی قرار گیرند و نرخ سود بانکی نیز در این اصلاح نظام بانکی عمل شود ضمن اینکه مدیریت بدهی دولت نیز مورد تمرکز واقع شد و اوراق بدهی با این هدف تامین و عرضه شد.

جهانگیری گفت: مدیریت بدهی دولت در دولت دوازدهم باید با دقت عمل شود، البته اصلاح ساختار بودجه دولت در بخش درآمد و هزینه باید به صورت جدی مورد تاکید واقع شود و در بخش افزایش درآمدهای دولتی بدون ایجاد بار مالیاتی جدید به فعالان اقتصادی باید پیگیری شود ضمن اینکه مجموعه اصلاحات اقتصادی را باید از سوی دولت صورت داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» mehrzad | ساعت ۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۴/۱۱
0
0
پاسخ
چیزی که به جیب ملت نرفت
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ