کد خبر: ۵۲۱۳۵
۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۴/۱۳

پیش بینی سازمان ملل از پیری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰

پیش بینی سازمان ملل از پیری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰

سازمان ملل پیش بینی کرد تعداد افراد سالخوره ایرانی نسبت به هر ۱۰۰ نفر جمعیت در سن کار کردن در در سال ۲۱۰۰ به حدود ۶۵ نفر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،موسسه آمریکایی اپریون کر در گزارشی که با استفاده از آمارهای بانک جهانی و سازمان ملل تهیه شده، به روند پیری جمعیت جهان و تبعات منفی این پدیده بر اقتصاد کشورهای جهان پرداخت و پیش بینی کرد: در سال 2050، ایران در زمره کشورهایی قرار بگیرد که 30 درصد یا میزان بالاتری از جمعیت این کشور را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهند. این در حالی است که بر اساس امارها میزان افراد بالای 65 سال در ایران هم اکنون زیر 20 درصد جمعیت کشور است.

در سال 2012، جمعیت جهان به 7 میلیارد نفر رسید که 8 درصد آن را افراد 65 سال به بالا تشکیل می دادند. تا سال 2015 تعداد سالخوردگان جهان به 55 میلیون نفر رسید. این بدان معناست که بیش از 8 درصد مردم جهان دیگر جزو نیروی کار جامعه محسوب نمی شوند، بنابراین درآمدهای مالیاتی کمتری عاید دولت ها می شود و به همین نسبت رشد تولید ناخالص داخلی کشورها کمتر می شود. پیری جمعیت همچنین به معنای وابستگی بیشتر به خدمات اولیه و تامین اجتماعی از جمله خدمات درمانی، غذای ارزان و خانه های مناسب است.

بر اساس این گزارش، جمعیت سالخورده جهان در فاصله سال های 2025 تا 2050 دو برابر خواهد شد و به 1.6 میلیارد نفر خواهد رسید. اما کل جمعیت جهان در همین دوره تنها رشدی 34 درصدی را تجربه خواهد کرد. این بدان معناست که توازن میان نیروی کاری که قادر به مشارکت در رشد اقتصادی کشورهای جهان است و نیروی بازنشسته ای که احتیاج به برخورداری از خدمات اجتماعی دارد به هم خواهد خورد.

سازمان ملل پیش بینی می کند تعداد افراد سالخوره (65 سال به بالا) ایرانی نسبت به هر 100 نفر جمعیت در سن کار کردن (15 تا 65 سال) در سال 2020 حدود 10 نفر باشد، اما این رقم در سال 2060 به حدود 50 نفر و در سال 2100 به حدود 65 نفر برسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ