کد خبر: ۵۲۲۷۱
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۴/۱۷

جهانگیری: سود بانکی باید با توجه به تورم اصلاح شود

جهانگیری: سود بانکی باید با توجه به تورم اصلاح شود

معاون اول رئیس جمهور درخصوص یکی از برنامه های دولت در حوزه صنعت گفت: نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،اسحاق جهانگیری با حضور در مراسم روز صنعت و معدن با اشاره به اینکه بخش صنعت یکی از تاثیر گذارترین حوزه ها در سونوشت کشور است، اظهارداشت: برای اینکه بتوان موفقیت های خوبی در این حوزه به دست آورد باید در یک اقدام مشترک بین دستگاه ها مشکلات را بررسی و حل کنیم.

وی افزود: پذیرفتن صرف مشکلات حوزه های اقتصادی و صنعتی کارساز نیست باید برای حل آن برنامه ریزی دقیقی شود.اکنون حوزه صنعت و معدن شرایط خاصی را دارد چرا که در شرف ایجاد دولت جدید هستیم.از اینرو باید افرادی در حوزه های اقتصادی و صنعتی انتخاب شوند که بتوانند وعده های انتخاباتی داده شده را اجرایی کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه ما راهی جز اینکه اقتصاد را بزرگ کنیم نداریم تصریح کرد: توجه به این امر آینده کشور را بزرگ می کند و مردم احساس می کنند زندگی بهتری دارند.همواره این سوال ذهن من و فعالان صنعتی را درگیر کرده، چرا آنطور که در برنامه ها تدوین شده بود بخش صنعت رشد نکرد؟معتقدم یکی از دلایل عدم موفقیت به سیاست گذاری ما بر می گردد.یا سیاست های تدوین شده عالمانه و منطبق با تجارب جهانی نبوده و یا با تغییر دولت و وزرا سیاست ها اجرایی نشده است.اگر می خواهیم موفق شویم باید در قالب یک سیاست مدون حرکت کنیم.

به اعتقاد جهانگیری، دو عامل در عملکرد بنگاه های صنعتی اثرگذار است.یک،محیط حاکم بر بنگاه صنعتی و دوم عملکرد درونی بنگاه ها است.بخش اول بر عهده دولت است.اگر ما ثبات اقتصادی داشته باشیم و از هر گونه تلاطم جلوگیری کنیم به نحوی که آینده اقتصاد برای بخش خصوصی قابل پیش بینی باشد صنعت بدون شک رشد می کند.

وی اضافه کرد: نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم باید تغییر کند.این عدد باید به رقمی برسد که به تولید و اقتصاد کمک کند نه آنکه مانعی در جهت توسعه باشد.لذا یکی از برنامه های دولت اصلاح نرخ سود بانکی است.

معاون اول رییس جمهور به قرارداد توتال اشاره کرد و گفت: بعضی از دوستان دوست دارند نقاط منفی را بزرگ جلوه دهند که این موضوع اصلا درست نیست. به عنوان نمونه در قراداد توتال شرکت بزرگ فرانسوی ریسک کرده و پذیرفته وارد بازار ایران شود. برای این قرارداد کار مطالعاتی یک سال و نیمی انجام شده و ده ها جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شد تا این قراداد با منافع کشور مغایرت نداشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: حتی متن قراداد را برای رئیس مجلس ارسال کردیم تا با قوانین کشور تعارضی نداشته باشد . البته این هنر ما است که بتوانیم از تمام ظرفیت داخلی در این قرارداد استفاده کنیم.نباید نقد بی انصافی انجام شود،در قرارداد خرید هواپیما هم بر خلاف گفته برخی ها ما هنوز هیچ پولی را پرداخت نکرده ایم.

وی با اعلام اینکه دعوای داخلی و اوج گرفتن آنها به ضرر فعالین بنگاه های اقتصادی خواهد شد، افزود: این دعواها و نقدها قبل از انتخابات طبیعی است اما بعد از انتخابات هر کس که کشور را دوست دارد باید در سازندگی ها حضور پررنگ داشته و مانع دعوای داخلی شود.

جهانگیری بر توجه بیشتر به صادرات غیر نفتی تأکید کرد و گفت: تعدادی از کشورها صادرات غیر نفتی 300 تا 400 میلیارد دلاری دارند اما ما در خوشبینانه ترین حالت 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم که سهم صنعت در آن بسیار ناچیز است و عمده سهم به میعانات گازی و پتروشیمی اختصاص دارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ