کد خبر: ۵۲۳۲۱
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۴/۱۸

قیمت مسکن، خانه های خالی و سوداگری بانک ها از دیدگاه ۳ کارشناس

قیمت مسکن، خانه های خالی و سوداگری بانک ها از دیدگاه ۳ کارشناس

مشاور وزیر راه،رئیس اتحادیه مشاوران املاک و یک کارشناس به بررسی افزایش قیمت مسکن،تعداد خانه های خالی،تفاوت دریافت مالیات بین اشخاص حقیقی و حقوقی و سوداگری بانک ها پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین عبده تبریزی در برنامه تیتر امشب درخصوص جزئیات افزایش قیمت مسکن گفت: مالیات ها در بخش مسکن بالا رفته است. آمار نشان می دهد که 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. خانه اولی ها نیازمند مسکن هستند. ساخت مسکن لوکس هم در دولت دهم صورت گرفته اما مازاد مسکن نشان دهنده این نیست که خانه لازم نداریم، برای خانه اولی ها نیازمند مسکن هستیم.

وی افزود: در دریافت مالیات بین اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت هست. اگر مسکن را شخص حقیقی ساخته باشد هر زمان که مشخص شود از وی مالیات دریافت می شود اما برای اشخاص حقوقی بعد از سه سال مالیات دریافت می شود و شامل مرور زمان می شود که باید تدبیری اندیشیده شود که بین اشخاص حقیقی و حقوقی در دریافت مالیات فرقی نباشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرایی شدن مالیات از خانه های خالی وقتی است که فروش انجام می شود بنابراین شناسایی خانه های خالی هم سخت است هم برای مسئول مالیات صرف ندارد که بگردد خانه خالی را پیدا کند.در سال اقتصاد مقاومتی باید به سمت دریافت مالیات پیش برویم اما افزایش مالیات مسکن بر بازار اجاره تاثیر گذار خواهد بود.
 
عبده تبریزی گفت: 2.5 میلیون مسکن خالی نشان دهنده احتکار نیست، خانه های خالی عرضه شده اما جریان سوداگری حاکم بر جامعه شده موجب افزایش قیمت مسکن شده است. یکی از دلایل خانه های خالی نیز این است که رفت و آمد و مهاجرت در شهرهای بزرگ، آرام تر از قبل شده و رشد سوداگری موجب افزایش مشکلات مسکن شده است.
 
وی ادامه داد: قیمت زمین در ایران حباب دارد و باید به میزان زیادی پایین بیاید. دولت می تواند مالیات بر املاک را بگیرد.در سه سال اخیر هیچ تغییری در مسکن اتفاق نیفتاده، اگر تعداد خانه های خالی در تهران را فقط بخواهیم پرکنیم چیزی حدود 1.5 میلیون نفر به جمعیت افزوده خواهد شد که در کنار آن مشکلات زیادی همچون ترافیک را نیز به همراه خواهد داشت.
 
مشاور وزیر راه افزود: دولت سیاست هایی که تعیین کرده درست است اما به نتیجه نرسیدن آن بخشی به دلیل نبود منابع و بخشی به دلیل سوداگری هایی که در بخش مسکن ایجاد شده است.

عبده تبریزی اظهار داشت: بانک مرکزی فشار زیادی برای فروش خانه های خالی بر بانک ها وارد کرده چون بخش قابل ملاحظه ای از خانه های خالی در تملک بانک هاست. کار عمده دولت یازدهم این است که بازار بلند مدت وام مسکن را ایجاد کنیم تا خانه اولی ها صاحب خانه شوند. اگر بانک ها با نرخ 20 درصد و 25 درصد وام مسکن را ارائه دهند مردم از عهده وام ها بر نمی آیند و بازهم صاحب خانه نمی شوند. در دولت قبل برای خرید، وام تعلق نمی گرفت اما در دولت دهم و یازدهم سیاست ها بر پرداخت وام بوده تا خرید مسکن آسان تر شود.

وی افزود: شهرداری ها که بیشترین تراکم را بگذارند و بیشترین قیمت را بگیرند حاصل کار سوداگری است. در حال حاضر قیمت ها در حال پایین آمدن است اما محسوس نبوده است. عرضه واحد های ارزان قیمت به حرکت بازار مسکن کمک می کند.

افشین پروین پور کارشناس مسکن دیگر مهمان برنامه نیز گفت: نحوه گرفتن مالیات مهم است. حدود 12 تا 25 درصد از واحدهای نوساز مالیات گرفته می شود. اگر مسکن تا 3 سال عرضه شود باید مالیات بدهد و از سه سال به بعد نیاز به مالیات نیست و این مالکان را تشویق می کند ساختمان را تا سه سال احتکار کنند و از سال سوم به بعد بفروشند.

وی افزود: باید بین شخص حقیقی سازنده و شرکت فروشنده مسکن تفاوتی نباشد و سیستم تولید مسکن اصلاح شود.گرفتن مالیات می تواند کلیدی باشد. بخشی از ثروت ملی هزینه شده تا آن مسکن ساخته شده، پس نباید مسکن احتکار شود. لازم است دولت هزینه کند تا کنترل سوداگری کند و طبق آمار سال 90 ما حدود 400 هزار مسکن خالی در تهران داشتیم که قاعدتا تاکنون افزایش یافته،اگر این مسکن های خالی عرضه شود قیمت مسکن بشدت پایین می آید.
 
پروین پور گفت : مسکن مشکل اصلی و مانع بزرگی برای ازدواج جوانان شده،ما حدود 3 میلیون جوان مجرد داریم که شرایط تشکیل زندگی ندارند و مسکن دغدغه اصلی زندگی آنان است و حتی توانایی اجاره مسکن ندارند ولی اگر قیمت مسکن بشکند روی اجاره بها هم تاثیر می گذارد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: ما در حوزه مسکن مازاد تولید نداریم و بخش عمده خانه های خالی در شهرهای بزرگ مربوط به خانه های لوکس با متراژ زیاد است نه واحدهای مسکونی با متراژ 60 یا 70 متر که متقاضی دارد و مالک حاضر به فروش آن نیست.متاسفانه نتوانستیم برای متقاضیان واقعی،مسکن مورد نیاز را ایجاد کنیم تا آنها با توان مالی بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی با اشاره به وجود خانه های خالی لوکس در کشور افزود: بسیاری از خانه های لوکس که امروز با آنها در شهرهای بزرگ مواجه هستیم متعلق به بانک ها هستند و بزرگترین سوداگری در حوزه مسکن توسط بانک ها انجام شده است.در راستای اصلاح قوانین و برخورد با چنین اقداماتی در حوزه مسکن متاسفانه اتفاق خاصی رخ نداده و این سیاست ها همچنان ادامه دارد.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ