همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، شرکت های به پرداخت ملت، کارت اعتباری ایران کیش و پرداخت الکترونیک سداد در مجموع با سهم 57.6% از مبلغ تراکنش ها بیشترین سهم از بازار را دارند و از نظر تعداد تراکنش، شرکت های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و آسان پرداخت پرشین سهمی بیش از 50% در بازار دارند. البته سهم بازار شرکت ها از نظر تعداد پرداخت بسیار نزدیک به هم می باشد که می تواند حاکی از فضای رقابتی قابل توجه در این گروه باشد. از منظر مبلغ تراکنش به پرداخت ملت بیشترین سهم بازار را با سهم 32.5% در اختیار دارد و عملا هم از منظر تعداد تراکنش و هم از منظر مبلغ تراکنش، این شرکت بیشترین سهم از بازار تراکنش های پرداخت الکترونیک را دارد ولی در سال 95 سهم بازار این شرکت کاهشی بوده است و از 35.24% در سال 94 به 32.56% رسیده است.
در حال حاضر آمارها حاکی از آن است که بیش از 4 میلیون دستگاه کارتخوان در سطح کشور وجود دارد که با توجه به آمار 2 میلیونی تعداد اصناف کشور، میتوان نتیجه گرفت، در بخش P.O.S بانکی به سمت اشباع بازار حرکت می کنیم. همچنین رشد تکنولوژی هم بر این مهم سایه افکنده و شاهد حرکت از بخش پوز به نرم افزارهای پرداخت موبایل هستیم. البته ظهور پوزهای جدید با تکنولوژی NFC دریچه ای جدید برای فعالیت در این بازار باز کرده است که سهم بازار شرکت های پیشرو در ارائه ی خدمات جدید را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در سال 95 در حوزه ی پرداخت های اینترنتی شرکت به پرداخت ملت سهم بازاری 59.5% و پس از آن پرداخت الکترونیک سداد با سهم 20.1% بیشترین سهم از پرداخت های اینترنتی (مبلغ) را به خود اختصاص داده اند. همچنین در بخش تراکنش های موبایلی نیز شرکت های آسان پرداخت پرشین و پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سامان با سهم 87% بیشترین سهم از بازار را دارند، در این بین شرکت آسان پرداخت پرشین 44% از سهم بازار را در اختیار دارد.
در بخش تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ از نظر مبلغ نیز به پرداخت ملت بیشترین سهم از بازار را با سهم 24% در اختیار دارد. در بخش تعداد تراکنشهای مانده گیری نیز تا سال 94، بیشترین سهم در اختیار آسان پرداخت بوده است و در سال 95 این عنوان به شرکت به پرداخت ملت با سهم 23% رسیده است. این تراکنش ها 3.5% از کل مبلغ تراکنش های شاپرک می باشد.
در حال حاضر سهم از کل ابزارهای فروشگاهی به پرداخت ملت با 32.5% از مبلغ تراکنش ها برابر با 15.33% می باشد که تا حدی از جانمایی و اعتبارسنجی مناسب مشتریان می باشد، برای این منظور به بررسی شاخص اثربخشی کارتخوان می پردازیم.
این شاخص توضیح دهنده این است که آیا شرکت با توسعه ی تجهیزات و ابزارهای پرداخت، توانسته سهم بازار متناسب با آن را نیز کسب کند یا خیر. هر چه این شاخص یه 1 نزدیک تر باشد، حاکی از بهره وری بالاتر تجهیزات و توسعه ی متوازن با رشد سهم بازار شرکت می باشد. در شرکت به پرداخت ملت این شاخص برابر با 1.632 می باشد که بالاترین اثربخشی را در بین شرکت های PSP نشان می دهد و حاکی از این است که این شرکت در توزیعع کارتخوان های فروشگاهی هوشمندانه تر برخورد کرده است.
لازم به ذکر است که سهم تعداد کارتخوان کم تراکنش هر شرکت نسبت به کل کارتخوان های کم تراکنش نیز از آمارهای حائز اهمیت می باشد. شرکت به پرداخت ملت 6.7% از دستگاه های کم تراکنش کشور را در اختیار دارد و البته بیشترین سهم مربوط به تجارت الکترونیک پارسیان با 23.5% و پس از آن کارت اعتباری ایران کیش با 15.96% می باشد. با توجه به توصیفات ارائه شده، به پرداخت ملت از منظر هوشمندی توزیع پایگاه فروش و سیستم از سایر رقبای بورسی خود عملکردی بسیار فراتر دارد.
با توجه به آیتم های بررسی شده به نظر می رسد، شرکت به پرداخت ملت از منظر بنیادی نسبت به صنعت شرایط مناسبی دارد و از بازار مناسبی نیز برخوردار است؛ به نحوی که در سال 1395 مبلغ تراکنش های شاپرک به 13،839 هزار میلیارد ریال رسیده بوده است که 70% سهم کارتخوان فروشگاهی، 5.72% پذیرش اینترنتی و 0.17% ابزارهای موبایلی بوده است. ازین رو شرکت می تواند با افزایش خدمات به مشتریان در این بازار رقابتی سهم بیشتری را نیز از بازار کسب نماید.
همچنین با توجه به عدم بازگشایی روابط بانکی، هنوز نمی توان از حضور شرکت های PSP در این حوزه سخنی گفت.
فروش
شرکت به پرداخت در سال 1395 مبلغ فروشی برابر با 4،560 میلیارد ریال محقق کرده است که افزایشی 103 درصدی نسبت به سال 94 را نشان می دهد و البته تنها 85% از فروش بودجه را در این سال پوشش داد. همچنین این شرکت در پیش بینی سال 1396، فروش خود را با 172 درصد افزایش نسبت به سال 1395 پیش بینی کرده است که تفاوت بسیار قابل ملاحظه ای می باشد و ازین رو به بررسی ترکیب فروش شرکت می پردازیم: