کد خبر: ۵۲۶۹۷
۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۴/۲۸

اقدام جدید و جالب بورس با راه اندازی کلینیک پذیرش/ ۵ دلیل در عدم رغبت شرکتها
مدیر پذیرش بورس تهران در گفت وگو با بورس پرس اعلام کرد:

اقدام جدید و جالب بورس با راه اندازی کلینیک پذیرش/ ۵ دلیل در عدم رغبت شرکتها

مدیر پذیرش بورس تهران با اعلام ۵ دلیل در عدم رغبت شرکت ها برای حضور در بورس ، از راه اندازی سامانه کلینیک پذیرش خبر داد و ساختار ارائه خدمات رایگان را تشریح کرد.

اسماعیل درگاهی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، از گام بلند بورس تهران در راستای تسهیل حضور شرکت ها از طریق راه‌اندازی کلینیک پذیرش (Listing therapy) خبر داد و گفت: همزمان با امضای تفاهم نامه با سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص همکاری های مشترک، از سامانه کلینیک پذیرش هم رونمایی می شود.

وی افزود: به منظور کاهش مراجعات حضوری و بهره گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات برای تسهیل کار، سامانه مدیریت پذیرش جهت طرح اطلاعات مربوط به شرکت ها به آدرس isting.tse.irدر دسترس عموم قرار دارد.

5 دلیل در عدم رغبت شرکت ها برای حضور در بورس

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، شرکت‌های بخش خصوصی به‌عنوان کاندیدهای اصلی ورود به بورس، یا به دلیل عدم تامین الزامات و استانداردهای مدنظر بورس، در موضوع پذیرش در بورس توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند و یا محرک‌ها و مشوق‌های بورس، انگیزه لازم را به آنها نداده و همچنان مثل گذشته، نسبت به حضور در بورس مردد هستند.

این مقام مسئول افزود: با اینکه، بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها با اندک تلاش در راستای بهبود وضعیت خود می‌توانند گزینه جدی حضور در بورس باشند، ولی به 5 دلیل  رغبتی برای شروع فرآیند پذیرش ندارند. این دلایل شامل ساختار سنتی سرمایه، فقدان انگیزه برای تهیه و ارائه گزارش‌های مالی، ترس از بررسی‌های مالیاتی و عطف به ماسبق، عدم آشنایی سهامداران و تصمیم‌گیرندگان اصلی شرکت‌ها با ویژگی‌ها و شرایط بازار و دشوار و پیچیده فرض کردن نظام بازار و بورس و ترس از بروکراسی متصور هستند.

درگاهی با بیان اینکه همانطور که مشهود است جنس چالش‌های فوق، بیشتر از نوع عدم اشراف و یا عدم انگیزه کافی بوده ، افزود: به طور سنتی، در مواردی که تکلیف سهامدار عمده برای حضور در بورس وجود داشته باشد، شرکت­ها به مرور زمان ضمن حل چالش­ های مربوط به احراز شرایط ورود به بورس، خود را برای پذیرش در بورس آماده می­ کنند.

وی ادامه داد: اما در این ‌بین، مسئله اصلی مربوط به شرکت­هایی است که به دلیل تعدد چالش­ های فرا­رو و عدم برخورداری از مشاوره و پشتیبانی مناسب، از حضور در بورس صرف­ نظر می­ کنند. به عبارت بهتر، هیئت‌مدیره و سهامداران چنین شرکت­ هایی در کنار مشکلات راهبری بنگاه و مسائل کسب‌ و کار، فرصت و شاید انگیزه کمی برای ارتقای ساختار خود در جهت حضور در بورس دارند.

شرکت هایی که از ورود به بورس باز می‌مانند

وی خاطر نشان کرد: براین اساس، می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌های فعال کشور به دلیل فقدان بضاعت در فاز اول و زمانی که شرایط خود را با استانداردهای بورس تطبیق می‌دهند از ورود به بورس باز می‌مانند. این محرومیت تبعات بعدی همانند تاخیر در برنامه های توسعه، تشدید تنگناهای مالی و مسائل دیگر را در بر دارد.

مدیر پذیرش بورس تهران ادامه داد: البته این موضوع در بحث تامین مالی دامن گیر بسیاری از شرکت ها در کشورهای مختلف است که می‌توان آن را به عنوان محرومیت (financial exclusion) از تامین مالی بازار سرمایه تلقی کرد. به بیان بهتر، موضوع دشواری تامین الزامات و استانداردهای پذیرش در اکثر بورس‌ها مصداق دارد و عدم تامین الزامات و استانداردهای بورس توسط شرکت‌ها یکی از موانع اصلی حضور شرکت‌ها در بورس‌های معتبر جهانی است. به گونه‌ای که فرآیند پذیرش در بورس‌های معتبر کشورهای مختلف به دلیل نیاز به تامین الزامات متعدد و ضرورت تحقق سطح قابل قبلی از راهبری، به عنوان یک تصمیم استراتژیک همانند یک سفر تلقی می‌شود که در ادبیات مربوطه تحت عنوان listing journey یا سفر پذیرش از آن یاد می‌شود.

به گفته درگاهی، امروزه، حتی در کشورهای پیشرفته هم بخش عمده بنگاه‌های اقتصادی در گام اول و به محض اتخاذ تصمیم و طرح درخواست، واجد شرایط ورود به بورس‌ها نیستند و تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی منسجم و همراهی نهادهای مرتبط در این مسیر وارد می‌شوند تا از نقطه ای که در آن هستند به نقطه بهینه(پذیرش در بورس) تعالی یابند.

برنامه بورس برای حضور پر شمار شرکت ها از طریق کلینیک رایگان

وی ادامه داد: اگرچه، در سال‌های اخیر پذیرش شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای روند رو به رشدی داشته و علیرغم محدودیت‌های مربوط به بازارهای رقیب و نیز ارتقای استانداردهای مربوط به پذیرش شرکت‌ها در دستورالعمل پذیرش، از لحاظ کمی و کیفی روند قابل قبولی طی کرده، با این وجود، بورس اوراق بهادار تهران با اتکا به تجربه سال‌های متمادی در پذیرش شرکت‌ها، به دنبال ارائه روش‌ها و توصیه‌های علمی و مفید جهت هموار سازی حضور پر شمار شرکت ها در بورس با بهره گیری از ظرفیت کارشناسی و نیز افراد خبره این دوره است.

وی با بیان انکه اعتقاد بر این است که با ارائه خدمات کارشناسی و همراهی فنی با شرکت‌ها، فضای مساعدی برای حضور شرکت‌ها در بورس و گسترش تامین مالی از طریق فروش سهام یا ابزارهای تامین مالی در بورس فراهم می‌شود، افزود: بورس تهران قصد دارد این خدمات را در قالب کلینیک پذیرش به شرکت‌های متقاضی ارائه دهد.

این مدیر خاطرنشان کرد: خدمات کلینیک به صورت رایگان به شرکت‌ها ارائه و تلاش می‌شود با مدل سازی فرآیند رسمی پذیرش در بورس و ارائه توصیه‌های لازم و همراهی کارشناسی، زمینه حضور شرکت‌ها در بوس تسهیل شود.

ساختار ارائه خدمات در کلینیک پذیرش

درگاهی به ساختار ارائه خدمات در قالب طرح کلینیک پذیرش اشاره کرد و گفت:در این ساختار وضعیت شرکت‌ها پس از ورود اطلاعات در سامانه مدیریت پذیرش و طرح موضوع، توسط تیم کارشناسی بورس بررسی شده و پس از جلسات اولیه، جهت طرح در تیم مشاوره و راهبری پذیرش که متشکل از کارشناسان خبره و متخصص این حوزه است معرفی می شوند.

وی ادامه داد: با اعمال نظرات و توصیه های کارشناسی و ارتقای استانداردهای شرکت به وضعیت مطلوب، درخواست شرکت در هیات پذیرش اولیه که باز هم متشکل از کارشناسان امر و اعضای قبلی هیات پذیرش است، مطرح و دقیقا وضعیت هیات پذیرش رسمی بورس بازسازی می شود. در صورت توفیق در این مرحله و عمل به مصوبات هیات یاد شده، پرونده شرکت به صورت رسمی به جریان افتاده و در فرآیند رسمی پذیرش بورس قرار می‌گیرد.

مدیر پذیرش بورس تهران افزود: طبیعی است در انتهای این فرآیند، شرکت‌های متقاضی در طی مدت ارتباط با کلینیک پذیرش، فرصت بهبود وضعیت و تامین الزامات پذیرش طبق دستورالعمل‌ پذیرش اوراق بهادار را خواهند داشت و در نهایت به گزینه جدی برای پذیرش و عرضه سهام در بازار تبدیل خواهند شد.

درگاهی ادامه داد: مراجعین می‌توانند پس از ورود به سایت سامانه پذیرش، در بخش کاربر جدید نسبت به ثبت نام و اخذ دسترسی به سیستم اقدام و اطلاعات مربوط به طرح‌های تامین مالی و شرکت‌های خود را بارگذاری کنند و منتظر بازخورد از سوی کارشناسان مدیریت پذیرش بورس در کمترین زمان ممکن باشند. همچنین تلفن های 66730598  و 66719733 برای پاسخ‌گویی به سوالات و مشکلات احتمالی در دسترس است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ