کد خبر: ۵۲۷۵۸
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۴/۳۰

مواضع سازمان بورس درباره صورت های مالی سایپا و دلایل افزایش سود
در پی عدم اطلاع رسانی مدیران سایپا اعلام شد:

مواضع سازمان بورس درباره صورت های مالی سایپا و دلایل افزایش سود

سازمان بورس با اعلام شفاف سازی در مورد صورت های مالی سال ۹۵ سایپا و دلایل افزایش سودآوری ، به نقش مجمع سالانه به رعایت یکسان حقوق کلیه سهامداران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی توقف نماد سایپا از 31 اردیبهشت به دلیل تعدیل 158 درصدی سود 95 و عدم اطلاع رسانی مدیران این شرکت و باقی ماندن دو سه ابهام بزرگ، قول مهدی جمالی مدیرعامل "خساپا" مبنی بر بازگشت به بورس قبل از مجمع سالانه فردا شنبه عملی نشد.

در این میان ، با ایرادهایی که سازمان بورس به چند و چون این رویداد مخصوصا" کاهش فروش 2 هزار میلیارد تومانی و افزایش سود سال مالی قبل وارد کرد، موضوع به سازمان حسابرسی ارجاع داده شد تا با اعلام نظر کمیته فنی این سازمان همراه شد.

حال آخرین تحولات مربوط به این موضوع با اعلام مواضع رسمی سازمان بورس همراه شده و نهاد ناظر بازارسرمایه با شفاف سازی درباره صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی اسفند 95 سایپا ، اعلام و به نقش مجمع سالانه فردا به رعایت یکسان حقوق کلیه سهامداران و به دلیل اهمیت بندهای گزارش حسابرس به ویژه اثرات عدم تلفیق صورتهای مالی شرکت سایپا با سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری رنا تاکید کرده است.

مواضع سازمان بورس:

عطف به انتشار اطلاعات "صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/95 " و اظهارنظر حسابرس شرکت در خصوص ضرورت تلفیق صورتهای مالی شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری صنعتی رنا در سال مالی 1395 شرکت سایپا موارد ذیل را جهت اطلاع سهامداران محترم به استحضار می رساند:

1) با توجه به انتشار گزارش آمارتولید و فروش 12 ماهه منتهی به 30/12/95 شرکت سایپا که بیانگر پوشش 121 درصدی فروش پیش بینی شده شرکت برای سال مالی مذکور بود و نیز شایعات موجود در بازار مبنی بر واگذاری بخشی از سهام شرکت های سرمایه پذیر ، طی نامه های شماره 109782/122 مورخ 27/01/96 و شماره 20030/122 مورخ 04/02/96 با شرکت مکاتبه گردید که شرکت طی نامه شماره 29720 مورخ 04/02/96 صرفا اعلام نمود که اثرات واگذاری سهام شرکتهای سرمایه پذیر شامل شرکتهای سایپاکاشان ، سرمایه گذاری رنا و سایپا دیزل در پیش بینی های قبلی شرکت افشاء شده است و اشاره ای به واگذاری شرکت های سازه گستر و مگاموتور ننمود.

2) شرکت سایپا در تاریخ 01/03/96 اقدام به انتشار صورتهای مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 30/12/95 نمود که مطابق اطلاعات مذکور سود هر سهم شرکت از مبلغ 106 ریال به مبلغ 273 ریال افزایش یافت که دلایل عمده آن ناشی از افزایش حاشیه سود ناخالص از 17 درصد در پیش بینی مورخ 02/12/95 به 25 درصد در اطلاعات واقعی حسابرسی نشده و همچنین افزایش خالص درآمدها و سرمایه گذاری های غیر عملیاتی از مبلغ 544ر987ر4 میلیون ریال به مبلغ 389ر103ر11 میلیون ریال می باشد. در رابطه با افزایش حاشیه سود ناخالص گفتنی است که شرکت در مکاتبات قبلی عمده دلیل را اخذ تخفیف از تامین کنندگان قطعات عنوان نموده است.

شایان ذکر است که تامین کنندگان قطعات گروه عمدتا شرکت های سازه گستر و مگاموتور می باشند که بررسی صورت های مالی حسابرسی نشده سال95 شرکت های مذکور به ترتیب حاکی از افزایش 86 و92 درصدی زیان دوره جاری آنها نسبت به سال گذشته بوده است. (زیان خالص شرکت سازه گستر و مگا موتور بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده در سال 95 به ترتیب مبلغ 300ر244ر8 میلیون ریال و مبلغ 301ر289ر6 میلیون ریال می باشد)

3)با توجه به واگذاری سهام شرکت‌های سایپا دیزل، مهندسی مشاور سازه گستر سایپا، تولیدی موتور گیربکس واکسل سایپا-مگا موتور وخودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (همگی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سایپا)  به  شرکت‌های تابعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و کنترل شرکت سایپا بر شرکتهای مذکور از طریق توانایی انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره این شرکتها ضرورت ارائه اطلاعات مالی تلفیقی شرکت سایپا با دو شرکت مذکور در تاریخ 22/03/96 به شرکت های سایپا و سرمایه گذاری سایپا اعلام گردید.

4) شرکت سایپا طی نامه شماره 108557/96 مورخ 25/03/96 اعلام نمود که شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری رنا مشمول تلفیق در صورتهای مالی شرکت سایپا نبوده و با توجه به انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت سایپا در صورت درخواست آن سازمان شرکت خود را ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی با شرکتهای مذکور می داند.

5) با توجه به ابهام مطرح شده توسط شرکت سایپا این سازمان طی نامه شماره 22430/122 مورخ 07/04/96 اقدام به استعلام از کمیته فنی سازمان حسابرسی نمود که پاسخ کمیته مذکور در تاریخ 25/04/96 ارسال گردید. شایان ذکر است که در خصوص لزوم تهیه صورتهای مالی تلفیقی با دو شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا و شرکت سرمایه گذاری صنعتی رنا می باشد مجددا طی نامه شماره 23384/122 مورخ 28/04/96 با شرکت مکاتبه گردید.

6) در تاریخ 29/04/96 صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/95 شرکت سایپا به صورت مستقیم منتشر گردید که بیانگر عدم تلفیق صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری صنعتی رنا در صورتهای مالی شرکت سایپا می باشد.

شایان ذکر است که مطابق یادداشت 2-38 صورتهای مالی فوق با توجه به واگذاری سهام شرکتهای سازه گستر ، مگاموتور ، سایپا دیزل و بنیان توسعه صنعت پارس (تاپکو) به شرکت‌های فرعی گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا مبلغ 137ر571ر53 میلیون ریال از زیان انباشته تلفیقی ابتدای سال شرکت سایپا به علت تعدیلات ناشی از خروج 4 شرکت فوق از تلفیق کاهش یافته است.

7)شایان ذکر است که حسابرس و بازرس قانونی شرکت در بند 4 گزارش در خصوص صورتهای مالی سال مالی منتهی به 30/12/95 شرکت سایپا اعلام نموده است که " علیرغم آنکه مالکیت سهام گروه شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و صنعتی رنا در سال مالی مورد گزارش حدود40 درصد بوده، لیکن طبق شواهد و مستندات موجود،گروه سایپا بر شرکتهای مذکور کنترل داشته است.

لذا در این شرایط بر اساس استانداردهای حسابداری، تلفیق صورتهای مالی شرکتهای یاد شده در صورتهای مالی گروه سایپا ضرورت داشته که این امر صورت نپذیرفته است." همچنین حسابرس شرکت طی بند 5 گزارش خود اعلام نموده که "گزارش حسابرسی درخصوص صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری سایپا(سهامی عام) ارائه نگردیده است. با توجه به اهمیت شرکت فرعی مذکور ، هرگونه اثرات مالی احتمالی از این بابت بر صورتهای مالی گروه ،برای این سازمان مشخص نمی باشد. "

8) مطابق بند 9 گزارش حسابرس شرکت "به شرح یادداشت توضیحی 3-8-2 ، هزینه استهلاک دارایی‎های ثابت شرکت اصلی با اعمال افزایش مدت یا کاهش نرخ استهلاک نسبت به نرخ‎های اعمال شده در سنوات قبل محاسبه شده و اثرات آن به سنوات قبل از سال مالی مورد گزارش تسری داده شده است که در نتیجه مبلغ 857ر1 میلیارد ریال هزینه استهلاک سنوات قبل، از ذخیره استهلاک برگشت شده و به حساب درآمد سال مالی مورد گزارش منظور گردیده است.

تسری تغییر در بر آوردهای مذکور به سنوات قبل صحیح نیست. لذا در صورت اصلاح حساب‎ها از این بابت، ذخیره استهلاک انباشته دارایی‎های ثابت و سود سال مالی مورد گزارش شرکت و گروه هر یک معادل مبلغ مذکور، به ترتیب افزایش و کاهش می یابند." همچنین مطابق بند 11 گزارش حسابرس "سرمایه گذاری شرکت اصلی در شرکت نیوان ابتکار متاثر از مبلغ 930ر2 میلیارد ریال تفاوت ناشی از تجدید ارزیابی شرکت سایپا کاشان در پورتفوی شرکت نیوان ابتکار در سال مالی قبل می باشد.

در این رابطه با توجه به واگذاری سهام شرکت سایپا کاشان توسط شرکت نیوان ابتکار ،تعدیل ارزش سرمایه گذاری مذکور در حسابهای شرکت اصلی ضرورت دارد. در صورت اعمال تعدیلات لازم ، سرفصل سرمایه‌گذاریهای بلند مدت و سود سال مالی مورد گزارش شرکت اصلی هر یک معادل مبلغ مذکور کاهش می‌یابند." همچنین با توجه به اهمیت مفاد سایر بندهای گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت سایپا، نظر استفاده کنندگان محترم را به کلیه بندهای مذکور جلب می نماید.

با توجه به مراتب فوق به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش سودآوری عملیاتی شرکت سایپا ناشی از افزایش با اهمیت زیان دوره جاری در شرکت های مهندسی مشاور سازه گستر سایپا و مگاموتور بوده که با توجه به واگذاری سهام شرکت‌های سایپا دیزل، مهندسی مشاور سازه گستر سایپا، تولیدی موتور گیربکس واکسل سایپا-مگا موتور و وخودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (همگی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سایپا)  به شرکت‌های تابعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، منجر به انتقال این زیان و زیان های سنواتی به شرکت‌های فوق گردیده و عدم تلفیق این شرکتها موجب عدم انعکاس زیان ها در صورت مالی گروه سایپا شده است.

همچنین تغییر رویه های استهلاک و عدم تعدیل ارزش سرمایه گذاری در شرکت نیوان ابتکار نیز منجر به افزایش مانده سود انباشته شرکت سایپا در تاریخ 30/12/95 به مبلغ 787ر4 میلیارد ریال بر خلاف استانداردهای حسابداری گردیده است.بدیهی است با توجه به عدم تهیه صورتهای مالی تلفیقی حسابرسی شده شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا امکان تعیین اثرات مالی این موضوع بر صورتهای مالی شرکت سایپا در چارچوب استانداردهای حسابداری میسر نمی باشد.

موارد فوق جهت اطلاع سهامداران حاضر در مجمع منتشر گردیده است.

بدیهی است با توجه به اهمیت بندهای گزارش حسابرس در خصوص صورتهای مالی سال 95 به ویژه اثرات عدم تلفیق صورتهای مالی شرکت سایپا با شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری رنا، در تصویب یا عدم تصویب صورت های مالی سال 95، توجه به وظیفه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در رعایت یکسان حقوق کلیه سهامداران مورد تاکید می باشد

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» عرفان | ساعت ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۴/۳۰
4
1
پاسخ
چه جالب روز جمعه گزارش شفاف سازی میاد ، همان روز سازمان بورس هم بیانیه میدهد،

آدم گیر سهم بی صاحب نیفته !

کچینی 9 ماه بسته است، سه روز پیش مجمع سالانه برگزار کرده ، اما من سهام دار هنوز خبر ندارم اصلا مجمع برگزار شد نشد لغو شد دعوا شد چی شد ؟ یک خط اطلاعیه هم نمیدن !
ماچه گناهی کردیم که این سهم را از روی تابلو بورس خریدیم و نمیدانستیم اینقدر بیصاحب است شرکت یک سال و نیم هست که تعطیل است

شماره های شرکت جواب نمیدهند ، شماره های امور سهام که کلا از سایت بورس حذف شدن ، وب سایت شرکت که کلا از مدار خارج شده ، فکر کنم پول سرور هم پرداخت نکردند، کلا سایت ش حذف شده !

مسئولان بورس هم هیچ واکنشی ندارن

بورس پرس لطفا شما یک بررسی و خبری تهیه بفرمایید و خانواده ای از سهامداران را از نگرانی دراوردید با تشکر
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ