کد خبر: ۵۲۸۴۳
۰:۰ - ۱۳۹۶/۵/۲

تفاوت های ۲ روش اصلی خرید و فروش سهام در بورس ایران
یک کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

تفاوت های ۲ روش اصلی خرید و فروش سهام در بورس ایران

یک کارشناس بازارسرمایه با بررسی تفاوت های دو روش خرید و فروش سهام بر مبنای رانت و تحلیل در بورس ایران، اعلام کرد تحلیل همچنان مقبول و کم ریسک است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا نازی دانشجوی دکترای مهندسی مالی با ارایه یادداشتی که توسط بورس امروز منتشر شده تفاوت های 2 روش اصلی خرید و فروش سهام در بورس ایران را بررسی و اعلام کرد همواره یکی از سوالاتی که در اذهان فعالان بازار سرمایه فاقد جواب قطعی و مبرهن است این موضوع است که برای  سرمایه گذاری و تریدهای روزمره در بازار سرمایه و افزایش ثروت باید بر مبنای رانت، خبر و موارد مرتبط با این مسائل تصمیم گیری کرد یا بر مبنای تحلیل های صورت گرفته از صورت های مالی و روش های برآوردی خالص ارزش فعلی  جریانات نقدی آتی شرکتها؟

رانت؛ روشی برای تطمیع سهامداران

در سنوات اخیر (از سال 1391 به بعد) با توجه به کاربردی تر شدن فضای مجازی در فعالیت های روزمره، بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، ایجاد کانال ها و گروه های بورسی در فضای مجازی خصوصا تلگرام، وایبر و . . .   بعضا با اهداف تطمیع سهامداران مبتدی و تازه وارد و سوق سرمایه آنها به سمت و سوی سهام شرکت هایی که بعضا در قیمت های پایین توسط بازیگران اصلی خریداری شده بشدت رواج پیدا کرده است.

با توجه به اینکه این تبلیغ ها عمدتا در پایان سیکل های رشدی و در زمانی صورت می پذیرد که بازیگران اصلی مترصد خروج از سهم و شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری هستند منجر به زیان هنگفت سهامداران مبتدی که تازه سهم را خریداری کرده اند، می گردد.

تبلیغ های ذکر شده پیرامون ارزندگی سهم توسط بازیگران اصلی در قالب عناوینی همچون اخبار رانتی، VIP، اخبار ویژه کاربران و. . .  جهت تهییج مخاطبان خبر و خرید هر چه بیشتر سهام شرکتهای مورد بحث توسط سهامداران آماتور شدت می یابد.

با توجه به اینکه در این مقاطع توسط بازیگران اصلی فشار عرضه در سهم ایجاد می گردد با ادبیاتی از قبیل افزایش حجم معاملات روزانه و و نقدشوندگی سهم ، نقدینگی موجود در بازار را متوجه سهم نگه می دارند، غافل از اینکه بعد از خروج بازیگران اصلی از سهم با توجه به عدم وجود پارامترهای بنیادی و تحلیلی برای این مقدار رشد سهم، قیمت سهم از پایداری و ثبات برخوردار نبوده و روند قیمتی سهم معکوس شده و بسرعت شروع به کاهش قیمت می کند که این موضوع از لحاظ زمانی منطبق با کاهش تبلیغ ها پیرامون سهم نیز می گردد(زیرا بازیگران اصلی در حال خروج از سهم می باشند).

لازم به توضیح است در این مرحله با توجه به اینکه سهامداران تازه وارد صرفا بر مبنای اخبار کذب و تبلیغ بدون پشتوانه و تحلیل به خرید سهم مبادرت کرده  اند سریعا در موقغیت فروش قرار گرفته و به راحتی زیان شناسایی کرده و بعبارتی در سهم فشار عرضه ایجاد می کنند.

شرایط متفاوت خرید سهام بر مبنای تحلیل

اما در خصوص خرید سهام بر مبنای تحلیل شرایط تا حدودی متفاوت است. با توجه به اینکه خریداران سهام در این شیوه عمدتا بر مبنای رویه ها و مدل های بنیادی به شناسایی و خرید سهام پرداخته و مبنای تجزیه و تحلیل خود را اطلاعات شرکتی از جمله صورتهای مالی منتشره قرار داده اند بهنگام معامله با اطمینان بالاتری به خرید پرداخته و با توجه به اینکه بر مبنای مدلهای عنوان شده که بر پایه تحلیل بوده است به اهداف قیمتی رسیده اند که از قیمتهای بازار بالاتر است تا حدودی هم فشار تقاضا ایجاد می کنند که این مهم خود منجر به رشد قیمت سهام مزبور می گردد .

از طرفی دیگر یکی از مهمترین متغیرهایی که میان شیوه رانت و تحلیل تفاوت ایجاد می کند، عدم ریزش قیمت سهام منتخب طبق روش تحلیلی صحیح نسبت به انتخاب سهام بر مبنای رانت است.

در این شیوه (بر مبنای تحلیل) با توجه به اینکه سهم دارای عوامل بنیادی و ارزشمند جهت سرمایه گذاری است کاهش ارزش سهام به راحتی صورت نمی پذیرد و مانند سرمایه گذاری بر مبنای رانت و اخبار بدون پشتوانه واقعی و عملیاتی زیان هنگفتی را  به سهامدار تحمیل نمی کند.

البته در خصوص موارد گفته شده فرض بر این است که تحلیل ها عمدتا با استفاده از روش های علمی و کارآمد صورت گرفته و سرمایه گذار بر مبنای اطلاعات موثق، با شفافیت بالا و قابل اتکاء نسبت به تجزیه و تحلیل مبادرت کردهباشد. به عبارت دیگر درصد اطمینان بالایی برای تحقق پیش بینی های منتج شده از اطلاعات قابل دسترس متصور بود.

تحلیل؛ همچنان مقبول و کم ریسک

به نظر می رسد با توجه به توضیحات پیش گفته و تفاوت هایی که میان دو روش معاملاتی و سرمایه گذاری فوق وجود دارد از جمله تضاد منافع در رانت های ایجاد شده بر روی یک سهم خاص و عدم دسترسی سهامداراران آماتور به بازیگر اصلی و شناسایی تحرکات و رفتار ایشان و توضیحات فوق همچنان رفتار معاملاتی بر مبنای تحلیل از مقبولیت بیشتری برخوردار بوده و ریسک کمتری را سهامدار متحمل می شود.

البته در پایان لازم به ذکر است که رویه های معاملاتی فعالان بازار سرمایه با توجه به تمایلات و درجه ریسک پذیری افراد قابل طبقه بندی و افراز در این دو دسته و یا ترکیبی از موارد ذکر شده بوده که این امر منجر به انتخاب و اتخاذ رویه های معاملاتی از طریق رانت یا تحلیل توسط فعالان بازار سرمایه می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ