کد خبر: ۵۲۸۷۱
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۵/۲

حمایت از بورس کالا،زمینه کاهش دخالت در قیمت گذاری کالاها
نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

حمایت از بورس کالا،زمینه کاهش دخالت در قیمت گذاری کالاها

نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت باید با ادامه حمایت ها از بورس کالا، زمینه کاهش دخالت های دستوری برخی نهادها در قیمت گذاری کالاها را فراهم کند و رفته رفته کشف قیمت محصولات را به سیستم عرضه و تقاضای بورس کالا بسپارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،نظر افضلی ضمن اشاره به تجربه موفق قیمت تضمینی برای دو محصول ذرت و جو به موج گفت: زمانی که کشاورز به دلیل حمایت دولت می داند محصول با چه قیمتی خریداری می شود و همچنین براساس سیاست قیمت تضمینی وجه محصول را در اسرع وقت دریافت کند، می تواند در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصول برنامه ریزی بهتری داشته باشد.

وی افزود: در بحث گندم نیز اجرای سیاست قیمت تضمینی موجب تشویق کشاورزان به کاشت بیشتر این محصول می شود. اجرای این طرح درخصوص سایر محصولات کشاورزی نیز باعث خواهد شد تا نیاز کشور از طریق منابع داخلی تامین شده و واردات کاهش یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته سال جاری قدری قیمت تضمینی خرید گندم دیر اعلام شد و برخی کشاورزان از قیمت تضمینی تعیین شده اندکی ناراضی و آن را متناسب با رشد نرخ تورم و افزایش هزینه نهاده های تولید نمی دانند. با این حال ادامه حمایت دولت با خرید تضمینی گندم، مشوقی برای کاشت بیشتر این محصول استراتژیک شد. در این بین بکارگیری روش قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای نخستین بار در چهار استان کشور، برای افزایش تولید داخل به ویژه برای محصول استراتژیکی همچون گندم که به کیفیت واردات آن اطمینانی نیست، اقدامی مطلوب است.

افضلی تاکید کرد: درمورد افزایش سطح زیر کشت یک محصول توجه به الگوی کشت منطقه و منابع آب در دسترس آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید به آن توجه کرد. بطوری که در صورت اجرای طرح آمایش سرزمین و اصلاح الگوی کشت در برنامه ششم توسعه، سطح زیر کشت هر محصول باید به اندازه نیاز منطقه و منابع آب در دسترس باشد، به خصوص برای محصول گندم که صادرات مازاد آن نیز به دلیل پایین تر بودن قیمت های جهانی از نرخ تضمین شده داخلی، سخت است.

وی ضمن اشاره به وجود شفافیت معاملاتی در بورس کالا و انجام معاملات مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا، بر تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی در این بورس تاکید کرد و گفت: دولت باید با ادامه حمایت ها از بورس کالا، زمینه کاهش دخالت های دستوری برخی نهادها در قیمت گذاری کالاها را فراهم کند و رفته رفته کشف قیمت محصولات را به سیستم عرضه و تقاضای بورس کالا بسپارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ